PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podobnost.
Advertisements

Podobnost trojúhelníků
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
9. ročník GONIOMETRICKÁ FUNKCE KOTANGENS OSTRÉHO ÚHLU PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Věty o shodnosti trojúhelníků
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Písemné sčítání a odčítání do milionu
Konstrukce trojúhelníku
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Závěrečné opakování 7. ročník VY_42_INOVACE_35_01.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Věty o podobnosti trojúhelníků
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_13
Podobnost trojúhelníků
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Písemné dělení jednociferným dělitelem
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Martina Dostálová
Shodnost věty o shodnosti trojúhelníků
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Útvary souměrné podle osy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Pythagorova věta – příklady
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Shodnost rovinných útvarů Shodnost trojúhelníků
Podobnost trojúhelníků
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Věty o podobnosti trojúhelníků
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výšky v trojúhelníku Procvičení. Výšky v trojúhelníku Procvičení.
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_2_Podobnost trojúhelníků Téma: Matematika 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne 18.1.2012 Odpilotováno dne 23.1.2012 ve třídě 9.A, 9.B Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Tematický okruh Matematika 9. ročník Téma Podobnost trojúhelníků Klíčová slova Shodnost, podobnost, věta sss,sus,uu

PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ Věty o podobnosti PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ

Jaké znáš věty o shodnosti trojúhelníků Jaké znáš věty o shodnosti trojúhelníků? Věta sss, sus, usu Věta sss a’= a, b’= b, c’=c Dva trojúhelníky, které se shodují ve všech třech …………….., jsou shodné. Věta sus b’= b, c’=c, α’=α Dva trojúhelníky, které se shodují ve ………….. a ……… těmito stranami sevřeném, jsou shodné Věta usu c’=c , α’=α, β’= β Dva trojúhelníky, které se shodují v ………..a obou ……….. k této straně přilehlých, jsou shodné

VĚTA SSS Každé dva trojúhelníky, které mají sobě rovné poměry délek všech tří dvojic odpovídajících stran, jsou podobné. a’ : a = b’ : b = c’ : c = k C’ C b b’ a’ a A c B A’ c’ B’

VĚTA SUS Každé dva trojúhelníky, které mají sobě rovné poměry délek dvou dvojic odpovídajících stran si stran a shodují se v úhlu jimi sevřeném, jsou podobné. b’ : b = c’ : c = k, α’ = α C’ C b b’ α α' A c B A’ c’ B’

VĚTA UU Každé dva trojúhelníky, které se shodují ve dvou úhlech, jsou podobné. α’=α, β’= β, c’ : c = k C’ C β α β’ α' A c B A’ c’ B’

Každé dva rovnostranné trojúhelníky jsou podobné Každé dva rovnostranné trojúhelníky jsou podobné. ∆ABC : a = 5cm ∆A’B’C’ : a = 10cm a’: a = 10 : 5 = 2 všechny strany stejně dlouhé ∆A’B’C’ ’ ~ ∆ABC ( věta sss)

Každé dva rovnoramenné trojúhelníky jsou podobné Každé dva rovnoramenné trojúhelníky jsou podobné. b’: b = a’: a = k γ’= γ věta sus

Příklad 1 Zjisti zda trojúhelník ∆ABC a=6cm,b=4cm,c=30mm a ∆A’B’C’ a’=90mm, b’=6cm,c‘=45mm jsou podobné . Pokud ano,urči poměr podobnosti,větu podobnosti a zapiš podobnost.

Řešení 1 a’ : a = 9 : 6 = 3 : 2 b’ : b = 6 : 4 = 3 : 2 c’ : c = 4,5 : 3 = 3 : 2 k =3/2 ∆A’B’C’ ~ ∆ABC ( sss ) POZOR!! Správně zapisuj odpovídající strany

Příklad 2 Zjisti zda trojúhelníky na obrázku jsou podobné. Pokud ano, urči poměr podobnosti, větu a zapiš podobnost. M Z 12cm 6cm 30° 30° X 3cm Y K 6cm L

Řešení 2 6 : 3 = 2 12 : 6 =2 β’= β k=2 ∆KLM ~ ∆XYZ ( sus)

Příklad 3 Je dán ∆ABC: a=9cm, b=10,5cm, c=6cm. Sestroj ∆A’B’C’ podobný ∆ABC, je-li poměr podobnosti 2/3.

Řešení 3 Výpočet stran ∆A’B’C’ : a’ = k . a = 2/3 . 9 = 6 cm b’ = k . b = 2/3 . 10,5 = 7cm c’ = k . c = 2/3 . 6 = 4cm

Příklad 4 Zjisti zda trojúhelníky na obrázku jsou podobné. Pokud ano, urči poměr podobnosti, větu a zapiš podobnost. R M 9cm 30° P 30° 130° 18cm 130° O L K

Řešení 4 Součet úhlů v trojúhelníku je 180° 9 : 18 = 1 : 2 γ’= γ, β’= β k=1/2 ∆OPR ~ ∆KLM ( uu )

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu vět o podobnosti trojúhelníků.Žáci určují zda dva trojúhelníky jsou podobné, správně zapíší podobnost a větu podobnosti. Použité zdroje: Karel Kindl: Matematika- Přehled učiva základní školy, vydání 3., Praha 1980, Státní pedagogické nakladatelství, počet stran 408 ,SPN 5-43-11/3, 14-388-80 Odvárko Oldřich- Kadleček Jiří: Matematika pro 9. ročník ZŠ 2.díl , 1.vydání 2000, Prometheus, počet stran 91, ISBN 80-7196-208-2