Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Senioři a Strategie pro Brno Mgr. Eva Gregorová Kancelář strategie města Magistrát města Brna 31. Březen 2011, Jihlava, Rodinná politika v centru pozornosti.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí – Zdraví 2020 MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Josef Středula, předseda ČMKOS
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Společné a koordinované politiky EU
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Inovace a regionální rozvoj
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vybrané problémy mezinárodních organizací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Evropský návratový fond (ENF)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
13. Růst lidské populace, demografie
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
OSOBNOST.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Mapování regionální potřebnosti seniorských služeb a podpory
Národní akční plán čisté mobility
Život bez střeva , Praha.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.

V Evropském regionu WHO žije v 51 státech zhruba 870 milionů lidí V Evropském regionu WHO žije v 51 státech zhruba 870 milionů lidí. Na západě je ohraničen Grónskem a na východě Ruskou federací. Tento region, stejně jako zbytek světa, prochází hlubokou změnou. Současný rychlý vývoj informačních a dalších technologií zřejmě znamená novou „průmyslovou revoluci“ s dalekosáhlými důsledky, jejichž plný dosah nelze předpovědět.

Tento region je plný velkých protikladů Tento region je plný velkých protikladů. Všechny členské státy sice zastávají zásady demokracie, lidských práv a politického pluralismu, ale jsou mezi nimi jak vysoce rozvinuté a bohaté země, tak některé chudé nebo velmi chudé státy. Mnohé z nich stále bojují s důsledky společenského a ekonomického přechodu k demokracii, který začal počátkem 90. let.

Během posledních desetiletí vzrostl počet členských států z 31 na 51, a tím se zvětšil i rozsah problémů. Trvalé nesnáze spojené s bídou a nezaměstnaností prohlubují společenskou nerovnost a v mnoha zemích vyvolávají snížení kvality života, růst násilí a oslabení sociální soudržnosti.

Problematická kvalita zdravotnických a jiných služeb a nerovnováha mezi poptávkou a dostupností zdrojů vyvolala v mnoha zemích obavy z rozpadu obtížně vybudovaných sociálních sítí a sociálních opatření. Postupující globalizace, decentralizace a pluralismus spolu s nabídkou nových příležitostí často vyvolává dojem, že jedinci a dokonce i samotné vlády mají stále menší vliv na rozhodování o zdraví.

Nejdůležitější v době tvorby této strategie bylo, že Evropský region WHO měl v té době 15letou zkušenost se společným plánováním, zaváděním jistých změn, monitorováním a vyhodnocováním společných strategií zaměřených na výsledky, cíle a inovace ve zdravotnictví (viz Zdraví pro všechny do roku 2000).

Pro podmínky naší republiky byl rozpracován do Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (vládní usnesení č. 1046/2002). Pro orientaci a představu o charakteru strategie WHO uvádím oněch 21 cílů: Cíl 1: Solidarita ve zdraví v evropském regionu Cíl 2: Spravedlivost ve zdraví Cíl 3: Zdravý start do života Cíl 4: Zdraví mladých Cíl 5: Zdravé stárnutí

Cíl 6: Zlepšení duševního zdraví Cíl 7: Prevence infekčních onemocnění Cíl 8: Snížení výskytu neinfekčních onemocnění Cíl 9: Poranění způsobená násilím a úrazy Cíl 10: Zdravé a bezpečné životní prostředí Cíl 11: Zdravější životní styl Cíl 12: Snížit škody způsobené alkoholem, drogami a tabákem Cíl 13: Zdravé místní životní podmínky

Cíl 14: Zdraví, hledisko v činnosti všech resortů Cíl 15: Integrovaný zdravotnický sektor Cíl 16: Řízení v zájmu kvality péče Cíl 17: Financování zdravotnických služeb a rozdělování zdrojů Cíl 18: Příprava zdravotnických pracovníků Cíl 19: Výzkum a znalosti v zájmu zdraví Cíl 20: Mobilizace partnerů pro zdraví Cíl 21: Opatření a postupy směřující ke zdraví pro všechny

Každý cíl je dále detailně rozpracován do dalších konkrétních úkolů, které je potřeba plnit. Jako příklad jsem vybral cíl 8, který se bere jako jeden z klíčových: Cíl 8: Snížení výskytu neinfekčních onemocnění: - Konkrétně: Do roku 2020 snížit nemocnost, četnost zdravotních následků a předčasnou úmrtnost v důsledku hlavních chronických nemocí na nejnižší možnou míru.

Pro plnění tohoto cíle jsou rozpracovány dílčí úkoly, které jsou dále rozděleny do níže uvedených oblastí: 8.1. Kardiovaskulární choroby 8.2. Nádorová onemocnění 8.3. Diabetes a prevence jeho komplikací 8.4. Nemoci svalové a kosterní soustavy 8.5. Prevence zubního kazu

3. V současnosti je již přijata další strategie: Health 2020 – nově přijatá strategie Evropského regionu - Regional Committee (RC62) - v principu jde o to, jak dosáhnout zdraví a rozvoje v současné Evropě

Faktory, které jsou na pozadí současného zatížení nemocemi, jsou velmi komplexní a vzájemně propojené. Patří mezi ně mj. stárnutí, migrace, převažující výskyt nepřenosných nemocí (new morbidity) a mentálních potíží.

V evropském regionu se nachází 53 zemí, které se od sebe vzájemně velmi liší v celé řadě parametrů: kultura, historie, rozvoj, bohatství zdrojů atd… Navzdory této různorodosti se evropské země společně sešly na výroční schůzi Regionálního výboru WHO pro Evropu a v září 2012 schválili výše uváděnou novou strategii – Zdraví 2020.

Členské státy evropského regionu WHO schválily Zdraví 2020 ve dvou formách: Evropský politický rámec pro podporu kroků napříč vládami a společnostmi pro zdraví a blahobyt - poskytuje politikům a klíčovým hráčům na politickém poli hlavní hodnoty a principy, tedy klíčové strategické politické rady pro aplikaci Zdraví 2020 v praxi. Delší verze Zdraví 2020: Politický rámec a strategie představuje mnohem detailnější přehled důkazů a praktik, vztahujících se ke zdraví a blahobytu a je určena pro ty, kteří se zabývají rozvojem politických strategií a jejich implementací na operační úrovni.

Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí (dále jen „Národní strategie“) je rámcovým souhrnem opatření pro rozvoj veřejného zdraví v ČR. Je rovněž nástrojem pro implementaci programu WHO Zdraví 2020, který byl schválen 62. zasedáním Regionálního výboru Světové zdravotnické organizace pro Evropu v září 2012.

Národní strategie vychází především z „Hodnotící zprávy plnění cílů Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR v letech 2003 – 2012“ a rovněž z „Koncepce hygienické služby a primární prevence v ochraně veřejného zdraví“, která byla přijata Ministerstvem zdravotnictví ČR v roce 2013. Realizaci Národní strategie podpořila i vláda České republiky svým usnesením č. 23 ze dne 8. ledna 2014.

Účelem Národní strategie je především stabilizace systému prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví a nastartování účinných a dlouhodobě udržitelných mechanismů ke zlepšení zdravotního stavu populace. Rozpracovává vizi systému veřejného zdraví jako dynamické sítě zainteresovaných subjektů na všech úrovních společnosti a je tedy určena nejen institucím veřejné správy, ale také všem ostatním složkám – jedincům, komunitám, neziskovému a soukromému sektoru, vzdělávacím, vědeckým a dalším institucím.

Jako rámcový souhrn opatření bude Národní strategie dále rozpracována do jednotlivých implementačních dokumentů dle stanovených témat ochrany a podpory veřejného zdraví a prevence nemocí, zdravotního stavu obyvatelstva ČR a dalších témat veřejného zdravotnictví a organizace zdravotní péče.