Sekty Bc. Pavlína Černá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SPONDEA, o.p.s., Brno Prevence narušení procesu vývoje osobnosti dítěte jako svědka DN.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Pracovní porada Pracovní list.
Pracovní porada Pracovní list.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Trestní zodpovědnost.
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Člověk a zdraví Bc. Kateřina Cuperová
Psychologie test.
Občanská nauka Sociálně patologické jevy V. ; VY_32_INOVACE_D2_19
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Moudra s květinou.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Transsexualita.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Naučil jsem se....
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Když vás potká vyhoření
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Sekty Bc. Pavlína Černá

Působení a psychická manipulace V ČR rozmach v 90. letech Strach z „náboženské totality“, která by mohla ovládnout společnost Předtím působily jako náboženští disidenti, to zejména Svědkové Jehovovi Dnes vyvolávají sekty spíše strach Pracují s potřebou člověka v něco věřit

Atributy sekty Vůdce, který má absolutní autoritu Striktní hierarchie skupiny Podřízení normám, které jsou pravdivé a neměnné Co z toho vyplývá: A) omezení lidských práv B) za účelem uchování této organizace vyvolávání strachu z okolního světa – to vede k izolaci C) zákaz kontaktů s lidmi mimo sektu

Dělení sekt Křesťansky zaměřené – Svědkové Jehovovi, Mormoni; vznik ve 20. Století v USA Východně zaměřené – Hare Krišna; celibát askeze, nenásilí, ale oddělování dětí od rodičů a neposílání do školy, nápadný zevnějšek S okultním základem – satanismus; u nás málo, většinou v souvislosti s trestnými činy; sexualita spojena s utrpením, oběti, týrání dětí

Další sekty Scientologická církev – infiltrace do hospodářství a politiky, nenápadní, o to však nebezpečnější Hnutí New Age – vyléčit sebe i planetu

Motivace ke vstupu do sekty Potřeba řádu Potřeba autority Potřeba sebepotvrzení a sebepřijetí Jako reakce na životní zátěže U mládeže jsou přitažlivé, protože jsou jim předkládány jako něco špatného

Vznik a vývoj závislosti na sektě Kontakt se členy je silným spouštěčem Příslušníci se jeví jako šťastní a vyrovnaní, proto jsou přijímáni jako přátelé, identifikace s nimi Psychická manipulace

Psychická manipulace Působení na složku racionální, kognitivní a emotivní Fáze lákání – noví přátelé, uspokojení potřeb Tlak a adaptace – přijetí dogmat a osobnosti vůdce; uspokojení a pozitivní hodnocení jen při plnění požadavků, jinak týrání a deptání Noví členové jsou zbavováni starých návyků, dezorientováni

Systematické vštěpování učení sekty Není čas ani soukromí k promyšlení toho, k čemu se zavazují Všechen čas je organizován, aktivity jsou konány ve skupině Sekta je jediná pozitivní společnost Jediný zdroj informací je učení sekty Posilování strachu z okolního světa

Techniky psychické manipulace Kontrola vnějšího chování – předurčeno, konformita je odměňována, neposlušnost se trestá Dogma je jediná pravda – odlišné názory poté člen sekty nechce ani slyšet Změny v užívání jazyka Pocity viny, strach ze zavržení

Odchod ze sekty Mnozí členové by rádi odešli, ale nemají kam Dobré je, aby je rodina a blízcí nezavrhli Na sektu nenadávat, raději se dovědět co nejvíce Po odchodu ze sekty je téměř vždy třeba odborná pomoc

Problémy po odchodu ze sekty Pocity odcizení a dezorientace ve vztahu k sobě i okolí Pasivita, neschopnost se rozhodovat samostatně Neschopnost kriticky uvažovat, ztráta důvěry ve svou schopnost samostatně myslet Poruchy emočního prožívání – strach, úzkost, pocit ohrožení, pocit viny

Ztráta spontaneity Potíže se socializací – problémy v běžných situacích, pocit izolace Přetrvává potřeba víry – hledají jinou možnost Psychosomatické obtíže Flešbeky – různé zážitky v sektě

Prevence – co mohu udělat jako učitel VKZ? Videa o působení sekt – k dispozici na youtube Beseda s člověkem, který se z vlivu sekty úspěšně vymanil Vysvětlování, že témata jako víra apod. je lépe řešit s učitelem nebo pozvat do školy kněze, nikdo cizí se nás na nic takového nemá ptát Vysvětlit, aby si nebrali Strážnou věž či probuďte se, obojí nabízejí Svědkové Jehovovi

Kam se obrátit Krizové centrum Linka důvěry Pomoc rodiny může být významná Většinou je třeba odborná pomoc psychologa nebo psychiatra Poradna Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů – konzultace s psychologem či knězem Svépomocné a poradenské skupiny

Odkazy http://www.youtube.com/watch?v=wgK4C-_eulA – výpověď exčlenky Moonovy sekty http://www.youtube.com/watch?v=dd1CsQXYj7k – méně známé sekty, rozbor z hlediska vědy http://www.youtube.com/watch?v=4GNtIIM5X0E – reportáž ČT

Shrnující otázky Jak dělíme sekty? Uveď příklady 1. 2. 3. Atributy sekty

Jak nás noví členové přesvědčí? Co nám hrozí, nebudeme-li plnit požadavky sekty? Co se s námi stane, když se rozhodneme sektu opustit?