NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obvod a obsah mnohoúhelníků
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
„EU peníze středním školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Martina Dostálová
Pythagorova věta.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
VY_32_INOVACE_13_MII_PYTHAGOROVA VĚTA
Výšky v trojúhelníku VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_18
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pythagorova věta – příklady
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Pythagorova věta Matematika 8. třída.
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Pythagorova věta v rovině
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_08_S11-M-9 VYTVOŘENO: únor 2013 AUTOR: Zdeňka Špinlerová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: SADA: Matematika pro 9. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Pythagorova věta

ANOTACE: Materiál slouží k procvičení Pythagorovy věty. Prohlubuje znalosti o pravoúhlém trojůhelníku. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák se použít Pythagorovu větu pro pravoúhlý trojúhelník, zná pojmy odvěsna, přepona. ROČNÍK: 9. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – druhý stupeň POMŮCKY: Učebnice - kalkulačka CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní výklad i opakování učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci doplňují myšlenkovou mapu pomocí pera

FUNKCE MATEMATIKA 9. ročník

Pravoúhlý trojúhelník Nejdelší strana pravoúhlého trojúhelníku, která leží proti pravému úhlu. β Odvěsna přepona α γ Odvěsna Strany svírající pravý úhel

Zopakujme si Pythagorovu větu FUNKCE Zopakujme si Pythagorovu větu

a a b jsou odvěsny a c předpona trojúhelníku Pythagorova věta Pythagorova věta pochází od řeckého matematika Pythagora už v 6. století př. n. l. Jde o vzorec, který umožňuje vypočítat všechny strany pravoúhlého trojúhelníku na základě 2 stran. c2 = a2 + b2 a a b jsou odvěsny a c předpona trojúhelníku odvěsna přepona pravý úhel odvěsna

Důkaz Pythagorovy věty Pythagorova věta Důkaz Pythagorovy věty Obsah čtverce sestrojeného nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku se rovná součtu obsahů čtverců sestrojenými nad oběma odvěsnami. b2 c2 = a2 + b2 a2 c2 b2 c b c2 a a2 SLEDUJTE

Pythagorova věta … a ještě jednou

Užití Pythagorovy věty FUNKCE Užití Pythagorovy věty

Je trojúhelník pravoúhlý? Která z následujících trojic čísel může představovat délky stran pravoúhlého trojúhelníku a) 4; 6; 10 b) 6; 10; 12 c) 8; 10; 12 d) 6; 8; 10 Pro každý pravoúhlý trojúhelník platí: c2 = a2 + b2 a) c2 = a2 + b2 102 = 62 + 42 100 = 36 + 16 100 ≠ 52 NENÍ c2 = a2 + b2 122 = 62 +102 144 = 36 +100 144 ≠ 136 NENÍ b) c) c2 = a2 + b2 122 = 82 + 102 144 = 64 +100 144 ≠ 164 NENÍ c2 = a2 + b2 102 = 82 + 62 100 = 64 + 36 100 = 100 JE d) Do zelených oválků žáci zapíší: ANO - NE

Výpočet přepony Je dán pravoúhlý trojúhelník ABC s přeponou c. Vypočítejte délku přepony, je-li a = 7,2 cm , b = 3,5 cm. VYPOČTĚTE

Výpočet přepony c2 = a2 + b2 c2 = 7,22 + 3,52 c c2 = 51,84 + 12,25 b Je dán pravoúhlý trojúhelník ABC s přeponou c. Vypočítejte délku přepony, je-li a = 7,2 cm , b = 3,5 cm. KONTROLA c2 = a2 + b2 c2 = 7,22 + 3,52 c2 = 51,84 + 12,25 c2 = 64,09 c2 = 64 c = 8 cm c b a

Další příklady využití pythagorovy věty 1. Žebřík délky 5 m je opřen o zeď tak, že pata žebříku je od zdi vzdálena 1,4 m. Jak vysoko nad zemí je druhý konec žebříku ? 2. Úhlopříčka ve čtverci má délku 9,2 cm. Urči délku strany čtverce : 3. Vypočítejte obsah rovnostranného trojúhelníku, který má obvod 72 cm. 4. Vypočítejte obsah rovnostranného trojúhelníku ABC o straně 12,4 cm . Nakresli náčrt. 5. Vypočítejte obsah rovnoramenného trojúhelníku ABC se základnou délky 10,4 cm a rameny délky 6,4 cm. Nakresli náčrt. 6. Kosočtverec má úhlopříčku délky 21 cm a stranu délky 12 cm . Urči délku jeho druhé úhlopříčky. Nakresli obrázek . 7. Jak vysoko je uchycený stožár , je-li lano dlouhé 12,9 m a vzdálenost kolíku lana od paty stožáru je 9,3 m . Udělejte náčrt .

Zdroje ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Matematika pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 90 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 978-80-7196-282-3. File:Nuremberg chronicles f 61v 2.png, obrázek je ve veřejné doméně, protože jeho autorských práv již vypršela, [citováno 19.03.2013], http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nuremberg_chronicles_f_61v_2.png