ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Kaligramy aneb grafické básně. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Jednoduchá HTML stránka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastTvorba WWW stránky v HTML Datum vytvoření2013.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Energetická hodnota potravin (EH)
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Blues AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_04_HV8_Skála
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_07
Reliéf podle Arcimbolda
KOLÁŽ A FOTOMONTÁŽ Mgr. Alena Ščuková
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola:. Základní škola a Mateřská škola,. Kostelní 560, Svoboda n
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Keramická plastika Tematická oblast
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Barva světla, šíření světla a stín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
KUBISMUS Metelková Surov.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
Křivonosková Kateřina
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Rešerše.
Iniciály, iluminace Název školy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
Život – pohledy na přírodu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Informatika – Grafika.
Expresionismus.
Téma (název prezentace)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Věcné učení První pomoc
YVES KLEIN – Antropometrie
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13_Tašismus a lyrická abstrakce TÉMA: Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM TVORBY: 1.3.2014

Tašismus a lyrická abstrakce

Anotace Hlavním účelem materiálu je motivace žáka k vlastní výtvarné činnosti na základě inspirace tašismem a lyrickým expresionismem. Rozvíjí znalosti z dějin umění na základě prožitku a vlastní tvorby. Může sloužit jako osnova výkladu učitele, případně podklad k tvorbě zápisků žáka. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk a literatura). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v prvním ročníku, kvintě, druhém ročníku a sextě.

Tašismus (tachismus) Odvozeno z franc. le tache – skvrna Objevuje se ve 40. letech 20. stol. v Paříži jako varianta abstraktního malířství Označení zavedeno od r. 1954 pokouší se zachycovat pocity bezprostředně spontánním nanášením skvrn bez předchozího rozvržení kompozice. Vychází ze surrealistického principu automatismu. Často se užívá jako synonymum k umění informelu a je blízké art autre, art brut, lettrismu a lyrické abstrakci. Inspirace primitivním uměním

Lyrická abstrakce vznikla z abstraktního expresionismu v 60. a 70. letech 20. století, prosadila se hlavně v dílech umělců v New Yorku a Los Angeles duchovní a jemně citlivá odnož abstraktního expresionismu Ostatní směry té doby spíše neosobní a oproštěné od citu či duchovního prožitku (pop art, minimalismus, geometrické styly) měla mnohé společné s poetikou a filosofií tašismu. http://tinyurl.com/ot4zk2r

Předchůdci a představitelé  Paul Klee 18. prosince 1879 u Bernu -29. června 1940 Muralto) švýcarský  malíř, grafik a ilustrátor V Mnichově se seznámil s V. Kandinským a s dalšími členy skupiny Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) 1914 navštívil Tunis, který ho okouzlil barevností: “Barva se mne zmocnila; už se za ní nemusím honit, vím, že mě drží navždycky. Barva a já jsme jedno. Jsem malíř.“ Po první světové válce, v níž Klee jako voják maskoval letadla, vytvořil spolu s Kandinským, Javlenským a dalšími skupinu "Modrá čtyřka" a 1924 společně vystavovali v USA Od dvacátých let vyučoval na Bauhausu v Dessau a od roku 1931 na akademii v Düsseldorfu. Roku 1933 byl nacisty označen za zvrhlého umělce, jeho obrazy se nesměly vystavovat a Klee musel uprchnout do Švýcarska http://tinyurl.com/on9exh5

Předchůdci a představitelé Wols (Alfred Otto Wolfgang Schulze) 27. května 1913 v Berlíně - 1. září 1951 v Paříži na otravu ze zkaženého koňského masa byl německý malíř a fotograf žijící ve Francii.  „Abstraktní malířství mělo několik základních směrů, které se navzájem ovlivňovaly. Zvláštní zde byl individuální styl malířů, neboť v tomto směru nebyly dané pevné hranice. V období 50. let 20. století došlo ve Spojených státech k vrcholu uměleckého stylu - Abstraktní expresionismus neboli akční - gestická malba „Vyznačoval se spontánní malbou, která vyjadřuje pocity a dojmy a je charakteristická uvolněnou barevností a svobodným rukopisem autorů děl.“  řadí k jednomu ze směrů abstraktního expresionismu – tašismu http://tinyurl.com/ne5o4e8

Představitelé Jean René Bazaine - 21 prosince 1904, Paříž – 4. března 2001, Clamart francouzský malíř , designér vitráží a spisovatel http://tinyurl.com/pum8atx Roger Bissiére francouzský malíř, návrhář užitého umění a teoretik. Spolupracoval s Le Corbusierem. Jako jeden z prvních ve Francii propagoval umění P. Kleea. Začínal kubismem, po dlouhém figurativním období a po odmlce (oční choroba) došel k osobitějšímu projevu, nejdříve ke kompozicím podobným vitrážím, pak k bezpředmětné malbě barevnými skvrnami (Žlutá a šedá, Modrá krajina). http://tinyurl.com/nlx2lbe

Představitelé Hans Hartung Mark Tobey http://tinyurl.com/k8shdgm Německý umělec žijící v Paříži. Jeho tvorba byla blízká orientální kaligrafii. . Mark Tobey http://tinyurl.com/or552gd klasik amerického moderního malířství, tvůrce jemných abstraktních struktur. Byl ovlivněn orientální filozofií, vnímal plátna jako svět ticha a tajemství. Jeho díla jsou například Bílý pohyb a Záření města. 

Inspirace pro tebe: Připrav si: Čtvrtku nebo světlý karton Temperové barvy nebo barevné tuše Vodu Štětce, houbičku Tvůrčí náladu

Postup práce: Čtvrtku si můžeš podmalovat barvou podle svého záměru nebo nálady Na připravenou plochu nanášej různými způsoby barevné skvrny, dokud nebudeš s prací spokojen Můžeš pracovat štětcem, otiskováním houbičky namočené do barvy, cákáním… Hotové práce si společně prohlédněte a nalezněte možné interpretace Práce vystavte

Nalinkováno

Blíží se tma

Pod povrchem

Směr

Nálada

Zdroje BERNARD, Michel-Georges. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.3.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bazaine,_StS%C3%A9verin,_1.jpg?uselang=cs NEZJIŠTĚNO. Roger bissiere [online]. [cit. 4.3.2014]. Dostupný na WWW: http://leccos.com/index.php/clanky/bissiere-roger BERNARD, Michel-Georges. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.3.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cornol,_Bissi%C3%A8re.jpg?uselang=cs NEZJIŠTĚNO. Wols [online]. [cit. 8.3.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Wols NEZJIŠTĚNO. Paul Klee [online]. [cit. 8.3.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Paul_Klee NEZJIŠTĚNO. Lyrická abstrakce [online]. [cit. 9.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=158 Obrazový materiál: výtvarné práce studentů – foto archiv – se svolením autorů