Tržní rovnováha a efektivnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Advertisements

Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1502_BURZA Téma: Pojem F. G._ Obchodování s cennými papíry Číslo.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Dějiny daňových teorií
PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY.
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Analýza chování spotřebitele
Model agregátní poptávky a nabídky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Teorie rozdělování a její kontexty
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Základní pojmy, principy a zákony
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Trh a tržní mechanizmus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Regulace cen, daně a efektivita TNH (S-4)
Seminář o stavebním spoření
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

Tržní rovnováha a efektivnost Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou.

Trh Na trhu je velké množství prodávajících a kupujících, z nichž nikdo nemůže ovlivnit cenu jako jedinec. Prodávající (výrobci) si konkurují, což tlačí cenu směrem dolů. Kupující (spotřebitelé) si konkurují, což tlačí cenu vzhůru. Cena, kterou jsou kupující ochotni platit je dána mezním užitkem. Kupující se jakoby seřadí podle užitku, který jim daný statek poskytuje. Cena, za kterou budou prodávající (výrobci) ochotni prodávat je dána mezními náklady (jinak by se nevyplatilo vyrábět).

Trh Tržní rovnováha je taková situace, kdy neexistuje nedostatek ani přebytek statku. Vše se za danou cenu prodá. Rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a nabídky. Trh je efektivní, protože vyrovnává mezní užitek jeho mezními náklady. .

Tržní rovnováha Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).

Tržní rovnováha - příklad Zadání: určete rovnovážnou cenu, když poptávková funkce je dána Qd = 200 – 5P a nabídková funkce je dána Qs = – 10 + 2P. Řešení: tržní rovnováha nastává, když Qd = Qs, z čehož vyplývá 200 – 5P = – 10 + 2P 210 = 7P 30 = P Po dosazení Q = 200 – 5P = 200 – 5 x 30 = 50. Rovnovážná cena P = 30 a rovnovážné množství Q = 50.

Zákon jedné ceny Všude je stejná cena. Pokud je někde levněji, obchodníci nakoupí zboží tam a prodávají ho na dražších trzích. Tím se cena mezi trhy vyrovná. Pokud není možné vyrovnat ceny, jde o neobchodovatelný statek, který bude mít na lokálních trzích různé ceny. Např. bydlení, lékařské služby.