Faktory ovlivňující poznávání osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_KANCELARI_KONVERZAC E_PREZENTACE_18 Název školyStřední.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Pozornost. Pozornost  Psychický stav, který se projevuje soustředěností a zaměřeností na určitý objekt či činnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální interakce a komunikace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
POTŘEBY DUM _13.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ekonomika– národní hospodářství
City DUM_15.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Název materiálu: Zájmena
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ošetřovatelský proces v primární péči
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Vlastnosti dřeva jako lepeného materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Návykové látky Alkohol
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Faktory ovlivňující poznávání osobnosti Anotace: Prezentace je doplňujícím výukovým materiálem k tématu - OSOBNOST. Jsou zde uvedeny některé faktory, které mohou zkreslit poznávání osobnosti. Klíčová slova: autoprojekce, první dojem, efekt shovívavosti, předsudky Cílová skupina: žáci středních škol Název: Faktory ovlivňující poznávání osobnosti Jméno autora: Mgr. Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Vytvořeno dne: 1.pololetí školního roku 2013/2014

Faktory ovlivňující poznávání osobnosti Vypracovala: Monika Arsenjevová

Existují faktory, které si pozorovatel víceméně neuvědomuje, výrazně však ovlivňují objektivní poznání člověka.

Autoprojekce Haló – efekt Pořadí informací Soukromá teorie osobnosti Charakter interakce mezi posuzovatelem a posuzovaným

Efekt shovívavosti Figura a pozadí Aktuální psychické stavy posuzovatele Předsudky

1. Autoprojekce „podle sebe, soudím tebe“ tendence posuzovat druhého člověka podle sebe ( zejména připisovat ve zvýšené míře vlastní záporné vlastnosti a nedostatky)

2. Haló efekt tendence posuzovat jiného člověka všeobecným dojmem pod vlivem jednoho dílčího znaku si vytvoříme celkový dojem o posuzované osobě je-li první dojem příznivý – hodnotí posuzovatel nadměrně kladně a naopak

Každý z nás má svou image, kterou vyvolává v druhých lidech příjemný, nebo naopak nepříjemný pocit.

3. Pořadí informací pořadí informací získaných o poznávaném člověku první informace výrazně ovlivňují informace pozdější

4. Efekt „ figura a pozadí“ posuzujeme druhého člověka na pozadí lidí mezi nimiž žije a k nimž patří (tzn. stejné vlastnosti jako oni lidé )

Hodnotíme jedince i podle toho, s kým se kamarádí.

5. Soukromá teorie osobnosti člověk má svoji „teorii osobnosti“ tzn. má-li někdo kladnou vlastnost (pečlivost, zodpovědnost) i další vlastnosti budou kladné aniž by se přesvědčil, že tuto vlastnost má

6. Charakter mezi posuzovatelem a posuzovaným všímáme si pouze těch vlastností, které jsou z hlediska vztahu významné a důležité. (př. zaměstnavatel si všímá pracovních vlastností, trenér sleduje vlastnosti týkající se sportu atd.)

7. Efekt shovívavosti hodnotíme druhou osobu vcelku příznivě podceňujeme záporné vlastnosti (př. zamilovanost)

Zamilovaný člověk bývá „zaslepený“ a podceňuje negativní vlastnosti.

8. Aktuální psychické stavy posuzovatele aktuální psychický stav může posuzování osobnosti ovlivnit, a to v kladném či záporném směru

Člověk unavený, vyčerpaný hodnotí jedince spíše negativně a naopak.

9. Předsudky nekritické převzetí názoru jiných (př. starší žena – mladší muž atd.)

Použitá literatura a zdroje Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnázia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1971 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985

http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-zdravi-zdravi/98771/kdyz-zlobi-stitna-zlaza.html http://www.dama.cz/zabava/jak-udelat-prvni-dojem-20284 http://www.bety.cz/sex-a-vztahy/clanky/1247/Vztah-s-mladsim-muzem-Proc-ne http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/pubertak/36087-mate-doma-zaskolaka-mozna-je-to-i-vase-vina http://www.zaria.cz/clanek/psychologie/ctyri-nejdulezitejsi-kamaradi/16732 https://www.femina.cz/galerie/laska-za-pul-sekundy/1.html