DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Základy ekonomiky Ověření ve výuce Třída: Oktáva Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Romová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Tržní mechanismus PŘEDMĚT: Základy ekonomiky KLÍČOVÁ SLOVA: Poptávka, nabídka, trh, národní hospodářství JMÉNO AUTORA: Mgr. Jana Romová
Metodický pokyn: výklad na závěr zpracovat úkol: 1. Při ceně kapesníků 25 Kč bude nabízeno 500 ks a poptáváno 950 ks, při ceně 30 Kč bude nabízeno 650 ks a poptáváno 800 ks, při ceně 35 Kč bude nabízeno 700 ks, poptáváno 700 ks a při ceně 40 Kč bude nabízeno 800 ks, poptáváno 600 ks. Určete nejvhodnější cenu kapesníku odhadem a graficky: 2. Na základě otázky 1 uveďte: a) kolik kapesníků se při této ceně prodá, b) jaká nastane situace, jestliže budou prodávající nabízet uvedené kapesníky za 30 Kč, c) jaká nastane situace, jestliže budou prodávající nabízet uvedené kapesníky za 40 Kč, d) zda můžete použít pro výrobu látku, která na 1 ks bude stát 35 Kč. 3. Posuďte, jaký vliv bude mít: a) zimní období na ceny prošívaných bund, b) chřipková epidemie na ceny léků, c) „nemoc šílených krav“ na ceny hovězího masa.
Cíle a základy hospodaření TRŽNÍ MECHANISMUS Cíle a základy hospodaření
Poptávka Ochota a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží. cena Snaha lidí uspokojit potřeby vytváří poptávku po zboží. Poptávané množství zboží závisí na ceně. množství
Nabídka Ochota a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží. Činnost podniků směřující k uspokojování potřeb spotřebitelů. cena ZBOŽÍ – statky a služby určené k prodeji. !!! Ne: dary, výrobky, veřejné statky a služby množství
Tržní mechanismus Poptávka nabídka = cena Nabídka poptávka = cena Rovnovážná cena – cena, při které se vyrovná poptávka i nabídka Rovnovážné množství – stejné nabízené i poptávané množství při rovnovážné ceně množství
Důsledky působení tržního mechanismu Tržní mechanismus určuje, jaké množství zboží bude produkováno A) cena příliš vysoká = přebytečná nabídka B) cena příliš nízká = neuspokojená poptávka Tržní mechanismus nutí podniky, aby své zboží nabízely za cenu, která je pro kupující přijatelná. Podniky proto musí pracovat efektivně, aby jejich cena nebyla příliš vysoká. Podniky, které nejsou schopny nabízet takové zboží, o které je zájem, za přijatelnou cenu, zanikají.
TRH „bojiště poptávky a nabídky“ místo, kde probíhá koupě a prodej místo, kde se setkává poptávka s nabídkou Podle toho, co se na trhu prodává, rozlišujeme: Trh zboží: statky a služby Trh práce: práce, pracovní místa Trh finanční: půjčky, vklady, …
Národní hospodářství Ekonomika státu Hospodářství celé země, všech jejich podniků, domácností a také státních institucí Naše hospodářství založeno na tržní ekonomice V současné době některé státy propojují svá hospodářství (EU). V letech 1948–1989 u nás centrálně řízené hospodářství. Plánovací instituce určují podnikům, jaké množství statků a služeb mají produkovat, jaké druhy a za jaké ceny je budou prodávat. Úkol: Porovnej se současným kapitálovým hospodářstvím v České republice.
ZDROJE: Klínský, P. – Münch, O. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-831-2. s. 23–30.