DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Tržní rovnováha a efektivnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Základy ekonomiky Ověření ve výuce Třída: Oktáva Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Romová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Tržní mechanismus PŘEDMĚT: Základy ekonomiky KLÍČOVÁ SLOVA: Poptávka, nabídka, trh, národní hospodářství JMÉNO AUTORA: Mgr. Jana Romová

Metodický pokyn: výklad na závěr zpracovat úkol: 1. Při ceně kapesníků 25 Kč bude nabízeno 500 ks a poptáváno 950 ks, při ceně 30 Kč bude nabízeno 650 ks a poptáváno 800 ks, při ceně 35 Kč bude nabízeno 700 ks, poptáváno 700 ks a při ceně 40 Kč bude nabízeno 800 ks, poptáváno 600 ks. Určete nejvhodnější cenu kapesníku odhadem a graficky: 2. Na základě otázky 1 uveďte: a) kolik kapesníků se při této ceně prodá, b) jaká nastane situace, jestliže budou prodávající nabízet uvedené kapesníky za 30 Kč, c) jaká nastane situace, jestliže budou prodávající nabízet uvedené kapesníky za 40 Kč, d) zda můžete použít pro výrobu látku, která na 1 ks bude stát 35 Kč. 3. Posuďte, jaký vliv bude mít: a) zimní období na ceny prošívaných bund, b) chřipková epidemie na ceny léků, c) „nemoc šílených krav“ na ceny hovězího masa.

Cíle a základy hospodaření TRŽNÍ MECHANISMUS Cíle a základy hospodaření

Poptávka Ochota a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží. cena Snaha lidí uspokojit potřeby vytváří poptávku po zboží. Poptávané množství zboží závisí na ceně. množství

Nabídka Ochota a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží. Činnost podniků směřující k uspokojování potřeb spotřebitelů. cena ZBOŽÍ – statky a služby určené k prodeji. !!! Ne: dary, výrobky, veřejné statky a služby množství

Tržní mechanismus Poptávka nabídka = cena Nabídka poptávka = cena Rovnovážná cena – cena, při které se vyrovná poptávka i nabídka Rovnovážné množství – stejné nabízené i poptávané množství při rovnovážné ceně množství

Důsledky působení tržního mechanismu Tržní mechanismus určuje, jaké množství zboží bude produkováno A) cena příliš vysoká = přebytečná nabídka B) cena příliš nízká = neuspokojená poptávka Tržní mechanismus nutí podniky, aby své zboží nabízely za cenu, která je pro kupující přijatelná. Podniky proto musí pracovat efektivně, aby jejich cena nebyla příliš vysoká. Podniky, které nejsou schopny nabízet takové zboží, o které je zájem, za přijatelnou cenu, zanikají.

TRH „bojiště poptávky a nabídky“ místo, kde probíhá koupě a prodej místo, kde se setkává poptávka s nabídkou Podle toho, co se na trhu prodává, rozlišujeme: Trh zboží: statky a služby Trh práce: práce, pracovní místa Trh finanční: půjčky, vklady, …

Národní hospodářství Ekonomika státu Hospodářství celé země, všech jejich podniků, domácností a také státních institucí Naše hospodářství založeno na tržní ekonomice V současné době některé státy propojují svá hospodářství (EU). V letech 1948–1989 u nás centrálně řízené hospodářství. Plánovací instituce určují podnikům, jaké množství statků a služeb mají produkovat, jaké druhy a za jaké ceny je budou prodávat. Úkol: Porovnej se současným kapitálovým hospodářstvím v České republice.

ZDROJE: Klínský, P. – Münch, O. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-831-2. s. 23–30.