VY_32_INOVACE_VO.9.A.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Občanská nauka Politické strany ; VY_32_INOVACE_D2_16
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Veřejná správa – úvod.
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_SVF32360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF33060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
VY_32_INOVACE_SVF33260DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Principy demokracie Petr Machala.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
VY_32_INOVACE_SVF32860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_SVF33560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_20_INOVACE_SVF33960DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Demokracie, demokratický právní stát, diktatura
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_12_ Odvětví práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.10_Právní řád ČR Název:
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_VO.9.A.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie Název: Principy demokracie Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 10.1. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)

DEMOKRACIE = forma politického zřízení, které umožňuje všem plnoprávným občanům účast na správě a řízení státu

PRINCIPY DEMOKRACIE Suverenita lidu (lid = zdroj veškeré státní moci) Parlamentarismus (zákonodárná moc obnovována cestou všeobecných voleb v pravidelných intervalech) Cílem státní moci je sloužit občanům Dělba moci – zákonodárná, výkonná, soudní Vztah občana a státu vymezen právním řádem

Právně zakotvená základní lidská práva a svobody Pluralita politických subjektů Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny, ale dbají na ochranu menšin Právo na soukromé vlastnictví a podnikání Ochrana a sociálně-ekonomické zabezpečení starých, nemocných a nezaměstnaných občanů Svoboda tisku a projevu

FORMA PŘÍMÉ DEMOKRACIE REFERENDUM = hlasování voličů o závažné politické otázce

FORMA NEPŘÍMÉ DEMOKRACIE VOLBY = akt, při kterém volí oprávnění voliči své zástupce do určitých funkcí nebo orgánů svobodné, všeobecné, rovné, přímé, tajné

POUŽITÉ ZDROJE http://www.google.cz/imgres?q=demokracie&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=jUb2VsGAigcxlM:&im grefurl=http://czechfolks.com/plus/2011/05/30/jaroslav-kovaricek-rozjimani-o-demokracii- 22/&docid=3HXrbnWBzHqP4M&imgurl=http://czechfolks.com/plus/wp-content/uploads/2011/05/ANOTACE- Rozj%2525C3%2525ADm%2525C3%2525A1n%2525C3%2525AD-o-demokracii-2- 2.gif&w=321&h=407&ei=K50MT6qjOM2k4ASu09j5BQ&zoom=1&iact=rc&dur=281&sig=100348155510903955216&p age=3&tbnh=167&tbnw=130&start=27&ndsp=10&ved=1t:429,r:4,s:27&tx=74&ty=71 http://www.google.cz/imgres?q=pr%C3%A1vn%C3%AD+%C5%99%C3%A1d&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm =isch&tbnid=g1n7Spl81q42wM:&imgrefurl=http://www.kscm.cz/uvodni- stranka%26previev%3Darchiv%26archivYear%3D2008&docid=2zmBBzm1jT7vtM&imgurl=http://www.kscm.cz/data2/dep _35/soudnictvi1(4).jpg&w=410&h=307&ei=EJ4MT8XMHuLO4QTjkdGVBg&zoom=1&iact=rc&dur=31&sig=10034815551 0903955216&page=1&tbnh=105&tbnw=140&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=96&ty=58 http://www.google.cz/imgres?q=lidsk%C3%A1+pr%C3%A1va&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=V2j ui2AeQnOajM:&imgrefurl=http://www.uni- graz.at/yvonne.schmidt/lehre_ARCHIV.html&docid=76kejV21vUkQ2M&imgurl=http://www.uni- graz.at/yvonne.schmidt/varrel1.gif&w=309&h=302&ei=Tp8MT_SUDoj64QS6utSpBg&zoom=1&iact=rc&dur=594&sig=10 0348155510903955216&page=1&tbnh=106&tbnw=108&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0&tx=60&ty=52 http://www.google.cz/imgres?q=lidsk%C3%A1+pr%C3%A1va&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=aIT xU288W8usIM:&imgrefurl=http://lidskaprava.zeleni.cz/&docid=7O9_eYBziaSbQM&imgurl=http://lidskaprava.zeleni.cz/1 89/5322/file&w=600&h=425&ei=Tp8MT_SUDoj64QS6utSpBg&zoom=1&iact=rc&dur=109&sig=10034815551090395 5216&page=1&tbnh=104&tbnw=132&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=89&ty=43 Emmert, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-86285-68-5. Str. 19.20-

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=lidsk%C3%A1+pr%C3%A1va&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=Ruu TZVI57G9q2M:&imgrefurl=http://www.llp.cz/cz/temata/lidska-prava-ve- zdravotnictvi&docid=VAplBRCOm8O7QM&imgurl=http://www.llp.cz/_files/image/01.jpg&w=567&h=375&ei=Tp8MT_SU Doj64QS6utSpBg&zoom=1&iact=rc&dur=188&sig=100348155510903955216&page=1&tbnh=104&tbnw=139&start=0 &ndsp=20&ved=1t:429,r:4,s:0&tx=94&ty=89 http://www.google.cz/imgres?q=svoboda+projevu&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=mSuqJniUunnw4 M:&imgrefurl=http://glosy.info/texty/muhammadovy-karikatury-respekt-versus-svoboda- slova/&docid=yCQaqAF6TQaf8M&imgurl=http://glosy.info/img/muhammad-karikatury/france-soir- cs.gif&w=586&h=423&ei=TaAMT9qVE5H24QTZptiaBg&zoom=1&iact=rc&dur=250&sig=100348155510903955216&p age=1&tbnh=113&tbnw=157&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=94&ty=36 http://www.google.cz/imgres?q=referendum&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=hVXujLAtCB7S6M:&im grefurl=http://www.vlastnihlavou.cz/frantisek-matejka-necas-euru-ma-byt-jednou-referendum-je-malo-pane- premiere/&docid=kjRkwQL5os5XwM&imgurl=http://britishfreedom.org/wp- content/uploads/2011/08/referendum_en.jpg&w=400&h=300&ei=4KAMT7q0AsqF4gSP7YjzBQ&zoom=1&iact=rc&dur= 219&sig=100348155510903955216&page=1&tbnh=116&tbnw=155&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=37&ty =35 http://www.google.cz/imgres?q=volby&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=vvxbnZNFynq9XM:&imgrefur l=http://www.ceskyduchodce.cz/pro-seniory/volby-2009-do-evropskeho- parlamentu/&docid=M58FF12EJ6tNpM&imgurl=http://www.ceskyduchodce.cz/wp- content/uploads/2009/06/volby.jpg&w=360&h=286&ei=hqEMT4S8J6P64QSrpYGzBg&zoom=1&iact=rc&dur=500&sig= 100348155510903955216&page=1&tbnh=165&tbnw=208&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=150&ty=116

METODIKA Nejprve vyložíme jednotlivě všechny principy sociální demokracie. Žáci si zapíšou podstatné do sešitu. Nakonec rozvineme debatu o tom, jaké mají informace o demokracii ve společnosti.