VY_32_INOVACE_VO.9.A.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie Název: Principy demokracie Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 10.1. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
DEMOKRACIE = forma politického zřízení, které umožňuje všem plnoprávným občanům účast na správě a řízení státu
PRINCIPY DEMOKRACIE Suverenita lidu (lid = zdroj veškeré státní moci) Parlamentarismus (zákonodárná moc obnovována cestou všeobecných voleb v pravidelných intervalech) Cílem státní moci je sloužit občanům Dělba moci – zákonodárná, výkonná, soudní Vztah občana a státu vymezen právním řádem
Právně zakotvená základní lidská práva a svobody Pluralita politických subjektů Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny, ale dbají na ochranu menšin Právo na soukromé vlastnictví a podnikání Ochrana a sociálně-ekonomické zabezpečení starých, nemocných a nezaměstnaných občanů Svoboda tisku a projevu
FORMA PŘÍMÉ DEMOKRACIE REFERENDUM = hlasování voličů o závažné politické otázce
FORMA NEPŘÍMÉ DEMOKRACIE VOLBY = akt, při kterém volí oprávnění voliči své zástupce do určitých funkcí nebo orgánů svobodné, všeobecné, rovné, přímé, tajné
POUŽITÉ ZDROJE http://www.google.cz/imgres?q=demokracie&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=jUb2VsGAigcxlM:&im grefurl=http://czechfolks.com/plus/2011/05/30/jaroslav-kovaricek-rozjimani-o-demokracii- 22/&docid=3HXrbnWBzHqP4M&imgurl=http://czechfolks.com/plus/wp-content/uploads/2011/05/ANOTACE- Rozj%2525C3%2525ADm%2525C3%2525A1n%2525C3%2525AD-o-demokracii-2- 2.gif&w=321&h=407&ei=K50MT6qjOM2k4ASu09j5BQ&zoom=1&iact=rc&dur=281&sig=100348155510903955216&p age=3&tbnh=167&tbnw=130&start=27&ndsp=10&ved=1t:429,r:4,s:27&tx=74&ty=71 http://www.google.cz/imgres?q=pr%C3%A1vn%C3%AD+%C5%99%C3%A1d&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm =isch&tbnid=g1n7Spl81q42wM:&imgrefurl=http://www.kscm.cz/uvodni- stranka%26previev%3Darchiv%26archivYear%3D2008&docid=2zmBBzm1jT7vtM&imgurl=http://www.kscm.cz/data2/dep _35/soudnictvi1(4).jpg&w=410&h=307&ei=EJ4MT8XMHuLO4QTjkdGVBg&zoom=1&iact=rc&dur=31&sig=10034815551 0903955216&page=1&tbnh=105&tbnw=140&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=96&ty=58 http://www.google.cz/imgres?q=lidsk%C3%A1+pr%C3%A1va&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=V2j ui2AeQnOajM:&imgrefurl=http://www.uni- graz.at/yvonne.schmidt/lehre_ARCHIV.html&docid=76kejV21vUkQ2M&imgurl=http://www.uni- graz.at/yvonne.schmidt/varrel1.gif&w=309&h=302&ei=Tp8MT_SUDoj64QS6utSpBg&zoom=1&iact=rc&dur=594&sig=10 0348155510903955216&page=1&tbnh=106&tbnw=108&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0&tx=60&ty=52 http://www.google.cz/imgres?q=lidsk%C3%A1+pr%C3%A1va&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=aIT xU288W8usIM:&imgrefurl=http://lidskaprava.zeleni.cz/&docid=7O9_eYBziaSbQM&imgurl=http://lidskaprava.zeleni.cz/1 89/5322/file&w=600&h=425&ei=Tp8MT_SUDoj64QS6utSpBg&zoom=1&iact=rc&dur=109&sig=10034815551090395 5216&page=1&tbnh=104&tbnw=132&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=89&ty=43 Emmert, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-86285-68-5. Str. 19.20-
http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=lidsk%C3%A1+pr%C3%A1va&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=Ruu TZVI57G9q2M:&imgrefurl=http://www.llp.cz/cz/temata/lidska-prava-ve- zdravotnictvi&docid=VAplBRCOm8O7QM&imgurl=http://www.llp.cz/_files/image/01.jpg&w=567&h=375&ei=Tp8MT_SU Doj64QS6utSpBg&zoom=1&iact=rc&dur=188&sig=100348155510903955216&page=1&tbnh=104&tbnw=139&start=0 &ndsp=20&ved=1t:429,r:4,s:0&tx=94&ty=89 http://www.google.cz/imgres?q=svoboda+projevu&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=mSuqJniUunnw4 M:&imgrefurl=http://glosy.info/texty/muhammadovy-karikatury-respekt-versus-svoboda- slova/&docid=yCQaqAF6TQaf8M&imgurl=http://glosy.info/img/muhammad-karikatury/france-soir- cs.gif&w=586&h=423&ei=TaAMT9qVE5H24QTZptiaBg&zoom=1&iact=rc&dur=250&sig=100348155510903955216&p age=1&tbnh=113&tbnw=157&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=94&ty=36 http://www.google.cz/imgres?q=referendum&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=hVXujLAtCB7S6M:&im grefurl=http://www.vlastnihlavou.cz/frantisek-matejka-necas-euru-ma-byt-jednou-referendum-je-malo-pane- premiere/&docid=kjRkwQL5os5XwM&imgurl=http://britishfreedom.org/wp- content/uploads/2011/08/referendum_en.jpg&w=400&h=300&ei=4KAMT7q0AsqF4gSP7YjzBQ&zoom=1&iact=rc&dur= 219&sig=100348155510903955216&page=1&tbnh=116&tbnw=155&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=37&ty =35 http://www.google.cz/imgres?q=volby&hl=cs&gbv=2&biw=1024&bih=571&tbm=isch&tbnid=vvxbnZNFynq9XM:&imgrefur l=http://www.ceskyduchodce.cz/pro-seniory/volby-2009-do-evropskeho- parlamentu/&docid=M58FF12EJ6tNpM&imgurl=http://www.ceskyduchodce.cz/wp- content/uploads/2009/06/volby.jpg&w=360&h=286&ei=hqEMT4S8J6P64QSrpYGzBg&zoom=1&iact=rc&dur=500&sig= 100348155510903955216&page=1&tbnh=165&tbnw=208&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=150&ty=116
METODIKA Nejprve vyložíme jednotlivě všechny principy sociální demokracie. Žáci si zapíšou podstatné do sešitu. Nakonec rozvineme debatu o tom, jaké mají informace o demokracii ve společnosti.