Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VODA 8. třída.
Advertisements

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Voda ve všech skupenstvích
PROJEKT „ BEZ VODY NELZE ŽÍT“
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
Voda a její okolí.
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Hydrosféra.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Voda.
vypracovala: Vendula skalová
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Voda a vzduch = základ života
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Hydrosféra Filip Bordovský.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Složky krajiny a životní prostředí
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
Voda, vzduch, půda a oheň 3. ročník
Člověk a jeho svět Rozmanitost přírody Mgr. Renata Nogolová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Prvouka 3. ročník ZŠ „Neživá příroda“
Prvouka 2.roč.ZŠ „NEŽIVÁ PŘÍRODA – VODA“
Hydrosféra Vodní obal země.
Den vody je 22. března!! Voda Tereza Štemberková.
VODA.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Voda Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.03_pece_o_zdravi Název: Péče o zdraví Číslo operačního.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Anotace: Výklad nového učiva. Autor: Mgr.Eva Palovská,2011 Ověření ve výuce: 5. 3.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
Přírodní vědy DUM 17 Základní podmínky života VODA
Víš, proč se naší zemi říká Modrá planeta?
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
VY_32_INOVACE_Vac_I_16 Hydrosféra
VODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_528.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
VODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Eva Zaplatílková Lucie Vostárková ZŠ Chrastava
VY_32_INOVACE_
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hydrosféra koloběh vody v přírodě
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A. 01 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.01_voda Název: Voda Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, slouží k přírodovědnému učivu. Datum: 6. 09. 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět

VODA

Voda je všude na zemi Obsahují ji i těla organismů. Neustále v přírodě obíhá. Povrch planety je ze dvou třetin pokryt vodou. Lidské tělo se také ze dvou třetin skládá z vody. Jaké druhy vod znáte? - slaná, sladká, povrchová a podzemní

VODA ZNAMENÁ ŽIVOT Voda se skládá ze dvou plynných prvků - vodíku a kyslíku. I tam, kde ji nevidíme, existuje – např. v poušti ve formě vodní páry. Předpoklad, že život na Zemi vznikl ve vodním prostředí. Lidé vždy žili v blízkosti vody (řeky).

VODNÍ SKUPENSTVÍ Tři podoby vody – tzv. skupenství kapalné pevné plynné

Na čem závisí skupenství vody? a) na množství vody b) na teplotě c) na místě, kde se voda zrovna vyskytuje Při jaké teplotě se voda mění v led? a) při 20° C b) při – 50° C c) při 0° C Při jaké teplotě se voda nejrychleji mění v páru? a) při 100 °C b) při 30 °C c) při -5°C

KDE JE VODY NEJVÍC? Na Zemi je nejvíce vody v mořích a v oceánech. Mořská voda je označována jako slaná – má vysoký obsah rozpuštěné soli. Mnohem méně je vody sladké – v řekách a jezerech.

Voda v mořích, jezerech a řekách se označuje jako povrchová – je přímo na zemském povrchu. Velké zásoby jsou pod zemským povrchem – podzemní voda. Podzemní voda je mnohem čistší než povrchová. Jak je to možné? Často se tedy užívá jako pitná voda. Na zemský povrch se dostává prostřednictvím pramenů. Ty se většinou nacházejí především v horách. Veškerá voda na Zemi se označuje jako vodstvo (hydrosféra).

OBĚH VODY V PŘÍRODĚ

ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY VODA ZNAMENÁ ŽIVOT Kdo znečišťuje vodu a jak? Znečištění pochází z lidských sídel, továren i z polí. Šetřit a chránit vodu je velmi důležité! Díky oběhu vody se může náš šetrný vztah k vodě projevit v úplně jiné části světa. VODA ZNAMENÁ ŽIVOT

VODA V LIDSKÉM TĚLE Voda je potřebná pro zajištění základních životních pochodů v těle lidském i živočišném. Voda tvoří dvě třetiny lidského těla. Pamatujme si, že pokud cítíme žízeň, je nutné se ihned napít, aby mohlo tělo správně pracovat! Ale pozor! Žízeň je signál, že tělo má již vody málo!! Proto je nutné pít i přesto, že pocit žízně zrovna nemáme.

VODA JAKO MÍSTO PRO ŽIVOT Především moře a oceány jsou pro mnohé živočichy a rostliny životním prostředím. Naopak tam, kde voda chybí - například v poušti - stěží najdeme víc než pár odolných živočichů.

JAK SE ŽIJE BEZ VODY Pro nás, Evropany, je voda samozřejmostí. V Africe nebo v Asii je voda vzácnost. Mnoho afrických či asijských států leží v podnebí, kde téměř nikdy neprší. Lidé jsou odkázáni na studny nebo řeky, které leží desítky kilometrů od jejich domova. Většina lidí zde je chudá, proto musí chodit pro vodu pěšky. Ráno posbírají veškeré nádoby a vyrazí pro často špinavou vodu. Tuto vodu používají k pití a vaření. Na mytí a hygienu ji „neplýtvají“.

OTÁZKY A ÚKOLY Jaké je složení vody? V jakých skupenstvích se voda na Zemi vyskytuje? Jak ovlivňuje skupenství vody teplota? Kde je obsaženo největší množství vody? Kterou vodu označujeme jako povrchovou a kterou jako podzemní? Jak ovlivňuje voda život rostlin a živočichů? Jak můžeme zabránit znečišťování vody? Zkuste vysvětlit, proč a jak může mít znečištění vody v jedné části světa vliv na čistotu vody v jiných zemích světa.

DOPLŇTE TEXT Voda se vypařuje z ___________________, pára stoupá a tvoří se z ní ______________________. Ve výškách voda mění skupenství na kapalné či pevné a padá k zemi v podobě _______________________ nebo _______________________. Tam se opět vypaří, část se _____________________ do půdy a zbývající část naplní __________________ a vrací se zpět do moře.

ODPOVĚZTE NA OTÁZKY Kroupy jsou jaké skupenství? _____________________ Slaná voda se vyskytuje v: _______________________ Sladká voda se vyskytuje v: ______________________ Které je Zemi více: slané nebo sladké vody? Jaké znáte řeky: ______________________________ ____________________________________________

POUŽITÉ ZDROJE DANČÁK, M. Rozmanitost přírody. Olomouc: Prodos, 2010. Str. 6 – 10. ISBN 987-80-7230-227-7. http://pe3km.mujblog.centrum.cz/clanky/Bourky-Jak-se-v-nich-bezpecne-chovat-53900.aspx http://technet.idnes.cz/zima-na-prani-byla-draha-prvni-lednicka-stala-jako-dve-auta-p3i-/tec_technika.aspx?c=A071130_164512_tec_technika_pka http://www.lastura.cz/rejstrik/voda_-_uzasny_rusky_film.html http://www.bohousek.cz/clanek-2005100702-sazava-milovana-nova-publikace-pro-ty-kterym-ucarovala-bobri-reka.html http://skveladovolena.com/dovolena-s-ubytovanim-u-more/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Obvious_water_pollution.jpeg http://www.inspiruj.cz/viewtopic.php?f=33&t=201 http://perlablogy.wordpress.com/2012/01/21/snih/ http://fyzweb.cz/clanky/index.php?id=102 http://www.radio.cz/cz/rubrika/toulky/toulky-po-regionech-2008-12-20 http://jeremyho.blog.cz/0907/jak-vypada-rosa-v-trave Adresy- URL: http://lh6.ggpht.com/O0Sq6H8yjK3vZzDvxhBvIfEFGBTEDwb81LNVmMc6jGRMbr1biz0KZ4tMZ5H3SH_hJ6TZwM4=s111 http://lh4.ggpht.com/SVFwJUPgpSzQl0Efxasurl-seT8j-s-V2delwrlCJ_3N-3cJ6E8nogTZnqz57rniHVnu=s113 http://lh4.ggpht.com/nYqtjXnAngfwTDITihkzd5xPeYY73olHSP2ObOR8tBgvqdgyJOjt-w9K7BKv4sF9kWLJhA=s113 http://lh3.ggpht.com/sonTim1fmFgIsRNXT6vxGE5Wn99NRatfTuOAF7enJ-1hrfq--wABS6ow2wW5uBW40jNA2U0=s128 http://lh6.ggpht.com/Pzx0o0MvWFKp6YO9W-kyBbbgT6ENTCRK9Vzh1QDdRRIytvotW_fyJP1MSf-lDj4RHEGrAw=s111 http://lh4.ggpht.com/ZyWKJ2ndHqOoJp6vJfsRKSEJySJutQVHjWydOzi62NEzshjvxQU10G_puozi7Eft8F_wTy4=s121 http://lh5.ggpht.com/_PfNd0pUUHTzhuo7176VOtjEfnEkPSbLLtxEZVH0o6uPGXwv7Mva8FG-yDRL0dQrRFmXMxo=s85 http://lh5.ggpht.com/d4TRPiS_U1rtKrDLWPyLKzIPfrTzgNbXiwIOk-KscLPZXsyK7nrXr5o05vXOd4A6qQTZ=s85 http://lh3.ggpht.com/XSbBGbM5e0ADRuvoMD3bT1I7vSsZDIdrV-CvIlTES12hSVEvseT16OZSnulwXHwl3-jBAg=s85 http://lh4.ggpht.com/EGq0gQK0kDbt9ZLr6HlCM1YKlPFT2L9id6xyun_CuDOn6D-xcMO_5vJXG_f97pmP0tKM=s91 http://lh6.ggpht.com/5A2WyRwvpHVURSJeEFe4oWOVD0HCbab5l0y9VanJuqYXdN0kGfNwyklMwp_mHGZL2-_Y2tQ=s85 http://lh4.ggpht.com/diblsKLn_lYP1Ndi7GohpwxBwtVseoSUYhwTL__3N6ulaY7E7ssDr-ee-IQdvUNfPwqLF4Y=s113 http://lh4.ggpht.com/33ha88fiQh0NuEjGuNUL_cw_rKw-ExIEwDMF2IPdRnNo-lxqLcT3bXwK0Z26dA46bmDZf4Q=s127 http://lh4.ggpht.com/z4ZFeqJZEPVMzyGDcxs99kLseWcVzvkiWC8pqYos-84dQJyASfnFDb-f1uUbRZ4xeCL5EG4=s130

Metodika S žáky probereme téma „Voda na Zemi“. Na snímku 6 žáci zodpoví kontrolní otázky. Na snímku 14 žáci zodpoví shrnující otázky. Na snímcích 15 a 16 plní úkoly, které slouží k upevnění učiva.