Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A. 01 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.01_voda Název: Voda Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, slouží k přírodovědnému učivu. Datum: 6. 09. 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
VODA
Voda je všude na zemi Obsahují ji i těla organismů. Neustále v přírodě obíhá. Povrch planety je ze dvou třetin pokryt vodou. Lidské tělo se také ze dvou třetin skládá z vody. Jaké druhy vod znáte? - slaná, sladká, povrchová a podzemní
VODA ZNAMENÁ ŽIVOT Voda se skládá ze dvou plynných prvků - vodíku a kyslíku. I tam, kde ji nevidíme, existuje – např. v poušti ve formě vodní páry. Předpoklad, že život na Zemi vznikl ve vodním prostředí. Lidé vždy žili v blízkosti vody (řeky).
VODNÍ SKUPENSTVÍ Tři podoby vody – tzv. skupenství kapalné pevné plynné
Na čem závisí skupenství vody? a) na množství vody b) na teplotě c) na místě, kde se voda zrovna vyskytuje Při jaké teplotě se voda mění v led? a) při 20° C b) při – 50° C c) při 0° C Při jaké teplotě se voda nejrychleji mění v páru? a) při 100 °C b) při 30 °C c) při -5°C
KDE JE VODY NEJVÍC? Na Zemi je nejvíce vody v mořích a v oceánech. Mořská voda je označována jako slaná – má vysoký obsah rozpuštěné soli. Mnohem méně je vody sladké – v řekách a jezerech.
Voda v mořích, jezerech a řekách se označuje jako povrchová – je přímo na zemském povrchu. Velké zásoby jsou pod zemským povrchem – podzemní voda. Podzemní voda je mnohem čistší než povrchová. Jak je to možné? Často se tedy užívá jako pitná voda. Na zemský povrch se dostává prostřednictvím pramenů. Ty se většinou nacházejí především v horách. Veškerá voda na Zemi se označuje jako vodstvo (hydrosféra).
OBĚH VODY V PŘÍRODĚ
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY VODA ZNAMENÁ ŽIVOT Kdo znečišťuje vodu a jak? Znečištění pochází z lidských sídel, továren i z polí. Šetřit a chránit vodu je velmi důležité! Díky oběhu vody se může náš šetrný vztah k vodě projevit v úplně jiné části světa. VODA ZNAMENÁ ŽIVOT
VODA V LIDSKÉM TĚLE Voda je potřebná pro zajištění základních životních pochodů v těle lidském i živočišném. Voda tvoří dvě třetiny lidského těla. Pamatujme si, že pokud cítíme žízeň, je nutné se ihned napít, aby mohlo tělo správně pracovat! Ale pozor! Žízeň je signál, že tělo má již vody málo!! Proto je nutné pít i přesto, že pocit žízně zrovna nemáme.
VODA JAKO MÍSTO PRO ŽIVOT Především moře a oceány jsou pro mnohé živočichy a rostliny životním prostředím. Naopak tam, kde voda chybí - například v poušti - stěží najdeme víc než pár odolných živočichů.
JAK SE ŽIJE BEZ VODY Pro nás, Evropany, je voda samozřejmostí. V Africe nebo v Asii je voda vzácnost. Mnoho afrických či asijských států leží v podnebí, kde téměř nikdy neprší. Lidé jsou odkázáni na studny nebo řeky, které leží desítky kilometrů od jejich domova. Většina lidí zde je chudá, proto musí chodit pro vodu pěšky. Ráno posbírají veškeré nádoby a vyrazí pro často špinavou vodu. Tuto vodu používají k pití a vaření. Na mytí a hygienu ji „neplýtvají“.
OTÁZKY A ÚKOLY Jaké je složení vody? V jakých skupenstvích se voda na Zemi vyskytuje? Jak ovlivňuje skupenství vody teplota? Kde je obsaženo největší množství vody? Kterou vodu označujeme jako povrchovou a kterou jako podzemní? Jak ovlivňuje voda život rostlin a živočichů? Jak můžeme zabránit znečišťování vody? Zkuste vysvětlit, proč a jak může mít znečištění vody v jedné části světa vliv na čistotu vody v jiných zemích světa.
DOPLŇTE TEXT Voda se vypařuje z ___________________, pára stoupá a tvoří se z ní ______________________. Ve výškách voda mění skupenství na kapalné či pevné a padá k zemi v podobě _______________________ nebo _______________________. Tam se opět vypaří, část se _____________________ do půdy a zbývající část naplní __________________ a vrací se zpět do moře.
ODPOVĚZTE NA OTÁZKY Kroupy jsou jaké skupenství? _____________________ Slaná voda se vyskytuje v: _______________________ Sladká voda se vyskytuje v: ______________________ Které je Zemi více: slané nebo sladké vody? Jaké znáte řeky: ______________________________ ____________________________________________
POUŽITÉ ZDROJE DANČÁK, M. Rozmanitost přírody. Olomouc: Prodos, 2010. Str. 6 – 10. ISBN 987-80-7230-227-7. http://pe3km.mujblog.centrum.cz/clanky/Bourky-Jak-se-v-nich-bezpecne-chovat-53900.aspx http://technet.idnes.cz/zima-na-prani-byla-draha-prvni-lednicka-stala-jako-dve-auta-p3i-/tec_technika.aspx?c=A071130_164512_tec_technika_pka http://www.lastura.cz/rejstrik/voda_-_uzasny_rusky_film.html http://www.bohousek.cz/clanek-2005100702-sazava-milovana-nova-publikace-pro-ty-kterym-ucarovala-bobri-reka.html http://skveladovolena.com/dovolena-s-ubytovanim-u-more/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Obvious_water_pollution.jpeg http://www.inspiruj.cz/viewtopic.php?f=33&t=201 http://perlablogy.wordpress.com/2012/01/21/snih/ http://fyzweb.cz/clanky/index.php?id=102 http://www.radio.cz/cz/rubrika/toulky/toulky-po-regionech-2008-12-20 http://jeremyho.blog.cz/0907/jak-vypada-rosa-v-trave Adresy- URL: http://lh6.ggpht.com/O0Sq6H8yjK3vZzDvxhBvIfEFGBTEDwb81LNVmMc6jGRMbr1biz0KZ4tMZ5H3SH_hJ6TZwM4=s111 http://lh4.ggpht.com/SVFwJUPgpSzQl0Efxasurl-seT8j-s-V2delwrlCJ_3N-3cJ6E8nogTZnqz57rniHVnu=s113 http://lh4.ggpht.com/nYqtjXnAngfwTDITihkzd5xPeYY73olHSP2ObOR8tBgvqdgyJOjt-w9K7BKv4sF9kWLJhA=s113 http://lh3.ggpht.com/sonTim1fmFgIsRNXT6vxGE5Wn99NRatfTuOAF7enJ-1hrfq--wABS6ow2wW5uBW40jNA2U0=s128 http://lh6.ggpht.com/Pzx0o0MvWFKp6YO9W-kyBbbgT6ENTCRK9Vzh1QDdRRIytvotW_fyJP1MSf-lDj4RHEGrAw=s111 http://lh4.ggpht.com/ZyWKJ2ndHqOoJp6vJfsRKSEJySJutQVHjWydOzi62NEzshjvxQU10G_puozi7Eft8F_wTy4=s121 http://lh5.ggpht.com/_PfNd0pUUHTzhuo7176VOtjEfnEkPSbLLtxEZVH0o6uPGXwv7Mva8FG-yDRL0dQrRFmXMxo=s85 http://lh5.ggpht.com/d4TRPiS_U1rtKrDLWPyLKzIPfrTzgNbXiwIOk-KscLPZXsyK7nrXr5o05vXOd4A6qQTZ=s85 http://lh3.ggpht.com/XSbBGbM5e0ADRuvoMD3bT1I7vSsZDIdrV-CvIlTES12hSVEvseT16OZSnulwXHwl3-jBAg=s85 http://lh4.ggpht.com/EGq0gQK0kDbt9ZLr6HlCM1YKlPFT2L9id6xyun_CuDOn6D-xcMO_5vJXG_f97pmP0tKM=s91 http://lh6.ggpht.com/5A2WyRwvpHVURSJeEFe4oWOVD0HCbab5l0y9VanJuqYXdN0kGfNwyklMwp_mHGZL2-_Y2tQ=s85 http://lh4.ggpht.com/diblsKLn_lYP1Ndi7GohpwxBwtVseoSUYhwTL__3N6ulaY7E7ssDr-ee-IQdvUNfPwqLF4Y=s113 http://lh4.ggpht.com/33ha88fiQh0NuEjGuNUL_cw_rKw-ExIEwDMF2IPdRnNo-lxqLcT3bXwK0Z26dA46bmDZf4Q=s127 http://lh4.ggpht.com/z4ZFeqJZEPVMzyGDcxs99kLseWcVzvkiWC8pqYos-84dQJyASfnFDb-f1uUbRZ4xeCL5EG4=s130
Metodika S žáky probereme téma „Voda na Zemi“. Na snímku 6 žáci zodpoví kontrolní otázky. Na snímku 14 žáci zodpoví shrnující otázky. Na snímcích 15 a 16 plní úkoly, které slouží k upevnění učiva.