B. Ante x Vysocké AIK DH (uprostřed nahoře) a rodičů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Advertisements

Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Vysoká škola technická a ekonomická
Slovní úlohy řešené rovnicemi
EFEKTIVNÍ RESYNTÉZA ŘEPKY POMOCÍ TECHNIKY OVULE CULTURE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_04-56 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Hmyzí hotel Kde kdo bydlí?.
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
DOBROTY… …NEJEN SLADKÉ.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_41_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
KTERÝCH HRAČEK NA PÍSKOVIŠTI JE STEJNÝ POČET JAKO PUNTÍKŮ VE ČTVERCI?
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Příspěvek na konferenci
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Talíř a příbory Pravo-levo.
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Jak nám roste krokus vnímání.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Život v rybníce Jana Kučerová.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Zvířata domácí, volně žijící a exotická
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_OLEJNINY
HODINY - poznej stejný čas, velikost
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rezistory a jejich řazení.
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Jak na prezentaci? Každý bude mít 5 minut na prezentaci vědeckého článku s tématem ekologie a Vaši kolegové a vyučující budou mít 2-3 minuty na otázky.
VY_32_INOVACE_33_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Jak parkovat auta Radka Knotková.
Co si vezmu na….
Poznatky ze života zvířat
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Odkrývání obrázků – poznej místa
Písemné sčítání a odčítání do
HLÁSKY A PÍSMENKA ÚKOLY PRO TICHÁČKA.
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_06
RIZIKA PŘI ZIMNÍCH SPORTECH
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
S M Ě R Y.
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

B. Ante x Vysocké AIK DH (uprostřed nahoře) a rodičů Parametry kvality semen u vybraných resyntetizovaných řepek a donorů kvality stanovené pomocí NIRS Alois Hilgert-Delgado1, Viktor Vrbovský2, Lenka Endlová2, Miroslav Klíma1 1 Crop Research Institute, Prague - Ruzyně, 2 Oseva Development and Research ltd. Úvod Dlouhodobým šlechtěním řepky olejky (B. napus L.) na úzký okruh hospodářských znaků a vlastností došlo k zúžení výběrové základny, ve které je obtížnější najít materiály s perspektivními vlastnostmi pro další šlechtění. Diverzitu lze rozšířit resyntézou řepky z jejích výchozích komponent – řepice (B. rapa) a brukve (B. oleracea) s využitím tzv. embryo rescue. Požadované vlastnosti lze následně přenést křížením do konvenčních odrůd nebo šlechtitelských materiálů. Cílem práce bylo křížit s výkonnými odrůdami ozimé řepky a srovnat kvalitu semen pomocí NIRS. Materiál a metody Dva genotypy resyntetizované (RS) řepky „Ante × Vysocké“ a „Jumbuck × Vysocké“ byly přemnoženy a kříženy s donory kvality (výkonnými odrůdami ozimé řepky Ladoga a Cadeli). Byla porovnána kvalita RS a otcovských genotypů a jejích kříženců pomocí metody NIRS (blízká infračervená spektroskopie). Listy resyntetizované řepky Ante x Vysocké AIK DH (uprostřed) a rodičů. Vlevo jarní řepice Ante, vpravo červené zelí Vysocké AIK DH. Délka nejdelšího listu (vč. řapíku) 28 cm. B. Ante x Vysocké AIK DH (uprostřed nahoře) a rodičů Talbulky srovnavací ziskané hodnoty pomocí NIRS. Použitá semena uvedených materiálů jsou: dva resyntetizované genotypy po samoopylení v poupěti, tyto genotypy křížené s donořem kvality nebo volně pomocí včelami (převážné mezi RS liniemi) a jejich mateřské genotypy (jarní řepice). Výsledky a diskuze U obou RS genotypů byl zjištěn vysoký obsah antinutričních látek, tj.­ glukosinolátů (69,0 – 78,9 μmol na g sušiny při 8% vlhkosti), kyseliny erukové (19,4 – 40,9 %) a nízká olejnatost (32,0 – 35,0 %) ve srovnání s donory kvality (~ 14 μmol, ~ 0 %, resp. ~ 41 %). Charakteristické od genotypu „Antvys“ byl nižší podíl kys. erukové zatímco u „Jumvys“ byla vyšší olejnatost. U kříženců s Cadeli došlo k výraznému snížení obsahu kys. erukové a glukosinolátů (na ~ 5 %, resp. 49 μmol) a mírnému zvýšení obsahu kys. olejové (na 48 %). U kříženců s Lagodou, byl méně patrný vliv na snížení obsahu kys. erukové a glukosinolátů (na ~ 32 %, resp. 65 μmol) a na zvýšení obsahu kys. olejové (na 32 %). Závěr Po křížení s donory kvality bylo u všech sledovaných parametrů zjištěno jen mírné zlepšení. Ani v jednom případě se naopak nepodařilo křížením výrazně zvýšit olejnatost. Tyto předběžné výsledky naznačují důležitost vhodné kombinace „RS řepka × donor“ jak z hlediska míry zlepšení, tak i celkové kvality výsledného F1 hybridu. Řešení uvedené problematiky bylo podpořeno projekty MZe ČR č. 0002700604 a RO 0414.