DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_16_SVO_Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DISKUSE Výchova.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zvuky hudebních nástrojů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informační gramotnost
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Digitální učební materiál
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Matematika + opakování a upevňování učiva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zlomky – opakování učiva 5. ročníku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Veronika Vaňousová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_1_PIT_14_POČÁTKY_HUDBY Autor Mgr. Ester Pitrunová, DiS. Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 1. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 14. 4. 2014 Anotace Tato prezentace přivádí k zamyšlení nad kořeny hudby, principy provozování pravěké hudby a konečně vede k jejímu praktickému zažití/ prožití. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, vytištění pracovního listu, hudební tvorba. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Africká hudba 1: TRANS POLYRYTMUS Africká hudba 2: KOŘENY ŽIVOT PŘÍRODA BŮH Proč posloucháme africkou hudbu v souvislosti s tímto tématem? – pravěká hudba Jak na vás tato hudba působí a co vyvolává tyto účinky? – je stejná, hlava není tolik aktivována, opakování motivů Pokud se hudbou dostáváme do jiných dimenzí, k čemu tedy hudbu mohli potřebovat pravěcí lidé? – spojení s přírodou Myslíte, že byla tehdy hudba i pro zábavu? – ne, … Kolikahlasá tato skladba je? – možná spočítat nástroje, jde spíše o vnímání polyrytmu V čem, myslíte, tkví náročnost v interpretaci této písně? – v polyrytmu – různá metra, naslouchat, cítit hudbu, rytmus Africká hudba 2: Proč je jakákoliv hudba taková, jaká je? – vyrůstá ze způsobu života, … Proč je africká hudba taková jaká je? – život v Africe – nápodoba zvířat, … (zamyšlení)

VZNIK HUDBY ZPĚV nebo ŘEČ Charles Darwin Jean Jacques Rousseau Olivier Messiaen Důvody: křik (zpěv) přirozenější, vývojově dřív (narozené dítě) nápodoba přírody, např. ptáků Jean Jacques Rousseau Leoš Janáček – nápěvková metoda Důvody: teprve z melodie řeči vznikne zpěv

Kdy hudba vznikla? brutálně popisovaní neandrtálci nebo homo sapiens sapiens? neandrtálská flétna? z Divje Babe asi 35 tisíc let př. n. l. 1. dochované nástroje asi 20 tisíc let př. n. l.

PRAVĚKÁ HUDBA Nástroje: klacky, kameny, mušle, jednoduché bubínky, kosti, kostěné flétny, mušle, luk Zpěv: 2 – 3 tóny, na nějaké slabiky např., opakující se melodické úryvky, i vícehlas – heterofonie Doprovod: polyrytmus –jazz Funkce: rituální - TRANS

Hudba napříč celým světem Indiáni Navajo Maoři Inuité

Primitivní? hudba Pokuste se vymyslet a na libovolné nástroje či předměty zahrát skladbu, která bude mít dvě a více rytmických pásem o různých metrech. Připojte k ní nějaký primitivní zpěv, můžete přidat i tanec. Pokuste se, aby skladba mohla mít účinek transu. 

Metodický pokyn Slide 2: Žáci si poslechnou ukázky. Učitel má v poznámkách otázky, které žáci zodpoví, popřípadě je otázky přimějí k diskusi a zamyšlení. Smyslem je zakončit slide s myšlenkou, že podoba hudby je propojena s životem, se způsobem života. Např. na konci pak učitel klikne myší a objeví se heslovitě, o čem byla vlastně řeč. Slide 3: Žáci s učitelem diskutují, co bylo dřív – zda řeč nebo zpěv. Po kliku myší se následně objeví důvody uvedených vědců, hudebníků, myslitelů. Žáci ale třeba přijdou na jiné, neuvedené důvody. Slide 4: Učitel přečte zásadní otázku na slidu, zda by byli schopni brutálně popisovaní neandrtálci tvořit hudbu. Žáci se zamyslí. Po kliknutí na odkaz se objeví problematika nalezené kosti ze slovinské jeskyně – je otázkou, zda žáky přesvědčí existence možné kostěné flétny z doby neandrtálců, jestli můžeme počátky hudby datovat od této doby či od doby, kdy žil člověk dnešního typu. Pak jsou na slidu uvedena nějaká kompromisní fakta o původu hudby či existenci nástrojů. Slide 5: Učitel společně se žáky vytvoří poznámky, které již na základě předešlých slidů půjdou velmi lehce. Po kliku myší se vždy objeví odpověď. Slide 6: Pro dokreslení problematiky je zde uvedena hudba různých národů. Postřehy lze opět diskutovat. Slide 7: Žáci provedou zadaný úkol. Rozdělí se na skupinky tak po 3, 4. Čas na tvorbu – cca. 45 min. Učitel může v procesu práce radit.

Zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=lVPLIuBy9CY, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=FD1zjxGF9jg, 14. 4. 2014 http://www.greenwych.ca/divje-b.htm, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=QRuxIpgynKo, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=eGK2uYEH1-s, 14. 4. 2014 http://www.youtube.com/watch?v=YyIYYgRgTkA, 14. 4. 2014 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA.