STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Název projektu : Rozvoj ICT ve výuce na střední škole Registrační číslo projektu: č. projektu : CZ.1.07/1.5.00/34.0921 Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Městec Králové, T. G. Masaryka 4 Kód dumu: VY_32_INOVACE_TV_172 Tematická oblast: Tělesná výchova a výchova ke zdraví Předmět: Tělesná výchova Datum tvorby: prosinec 2013 Anotace: Materiál slouží k teoretickému výkladu a ukázce na téma: Fair play Metodický pokyn: Prezentace je určena jako výklad do hodiny. Součástí je video.
Hra (hrát) fair play je základním předpokladem sportovního zápolení obsahuje dodržování pravidel, sportovní chování, pomoc druhému závodníkovi atd.
Sportovní chování Fair play je, když sportovec úmyslně ohrozí své umístění/bodování v závodě, aby pomohl jinému závodníkovi, kterého postihla nečekaná komplikace také uznání porážky a celkové klidné a profesionální vystupování
Test - desatero fair play 1. - bojuji čestně a kamarádsky podle pravidel to není nejlepší způsob, jak být úspěšný nevím, někdy se to dost dobře nedá ano, bez pravidel nelze soutěžit 2. - v cíli nebo po zápase podám soupeři ruku, i když prohraji nemám chuť podat mu ruku, ale udělám to ano, vždy se přemůžu někdy ano, někdy ne 3. - pokud vyhrávám, nechovám se nadřazeně ano, výsledky mluví za mě rád se pochlubím, stálo mě to spoustu úsilí mám radost, proč si to neužít
4. - vážím si svého soupeře, i když není tak dobrý, zaslouží ocenění když je poslední, netleskám nevím, jak kdy ano, bez poražených by nebylo ani vítězů 5. - v soutěži by měly být stejné podmínky pro všechny závodníky nevím asi ano proč by nejlepší neměl mít výhodu ano, samozřejmě 6. - respektuji pokyny rozhodčích i organizátorů občas se ozvu, ale často neuspěji často protestuji, rozhodčí bývají zaujetí ano, bez připomínek 7. - chci vyhrát, nikoliv však za každou cenu ano, počítá se přece jen vítězství ano, ale ne za každou cenu
8. - diváci jsou součástí soutěže, povzbuzují všechny soutěžící ano, potlesk si zaslouží každý nevím, záleží na situaci ne, to je přece jejich věc, komu tleskají 9. - hraji čestně nejen na hřišti, ale chovám se tak ve škole i doma někdy, ale občas to poruším být čestný se většinou nevyplácí ano mělo by to být samozřejmostí každého z nás 10. - svým chováním chci být příkladem svým mladším kamarádům ano, mladší potřebují správné vzory nevím, mladší mě nezajímají ať se každý chová, jak chce
Bodování
Vyhodnocení 40 – 35 bodů Ve většině situací se chováš správně. Čestné chování je pro tebe důležitou součástí nejen ve sportu, ale i doma a ve škole. Pro své spolužáky a kamarády můžeš být dobrým příkladem. Sportovec-reprezentant se stává osobou veřejnou která má možnost vystupovat v médiích a vyjádřit svůj názor. Je to velká šance, stát se osobností, která bude vzorem pro své nástupce. 35 – 25 bodů Často se zachováš správně, ale občas na to zapomeneš. Umění prohrát je jednou z vlastností, které lze naučit. Slušný poražený zaslouží větší respekt, než špatný vítěz. Je třeba si brát příklad od lidí, kteří v životě něco dokázali, většinou je zdobí skromnost. Sport má svá pravidla a může být dobrým učitelem nejen na hřišti, ale i mimo ně.
Vyhodnocení 25 – 15 bodů Musíš se ještě hodně naučit. Vyhrát může jen jeden, bez poražených není ani vítězů. Zřejmě se příliš často nesetkáváš s lidmi, kteří by pro tebe mohli být vzorem, jak se chovat. Rodiče, učitel, trenér by měl být respektován. Vede tvou výchovu sportovní i osobnostní. Čestná výhra, stejně, jako čisté svědomí, ti může být tou nejlepší odměnou. 15 a méně bodů Pokud jsi svoje odpovědi myslel doopravdy, není pro spoluhráče ani pro soupeře jednoduché, být s tebou na jednom hřišti. Útěk před trestem, či zodpovědností nepřináší úlevu ani potěšení. Fair play vyžaduje odvahu a charakter. Přečti si pozorně deset zásad „fair play“ a zkus se nad tím zamyslet.
Zásady chování Fair Play V soutěži bojuji čestně a podle pravidel. Uznám, že soupeř je lepší, v cíli nebo po zápase mu podám ruku, vzdám mu tím čest. Vítězství není důvodem k nadřazenosti. I poražený zaslouží uznání, není terčem posměchu, ani skrytého. Soutěž má rovné podmínky pro všechny hráče či závodníky. V soutěži respektuji pokyny a nařízení rozhodčích a pořadatelů, řídím se jimi. Chci vyhrát, ale nikoli však za každou cenu Diváci jsou součástí sportovní akce, potleskem vzdají čest vítězi i poraženému. Férové sportovní chování je mi vlastní i v každodenních životních situacích. Svým chováním jdu příkladem mladším sportovcům.
Video
Zdroje NEUVEDEN. Fair play [online]. [cit. 4.2.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fair_play NEUVEDEN. ÉCOLE AKIVA SCHOOL [online]. [cit. 4.2.2014]. Dostupný na WWW: https://www.akivaschool.com/blog/fair-play-for-all NEUVEDEN. Braemar Elementary [online]. [cit. 4.2.2014]. Dostupný na WWW: http://www.sd44.ca/school/braemar/ProgramsServices/Sports/Fair%20Play%20Codes/Pages/default.aspx NEUVEDEN. ulozto.cz [online]. [cit. 4.2.2014]. Dostupný na WWW: http://uloz.to/live/xioQ5CeW/fair-play-animovany-82-dvbt-cz-romin-avi