Segmentace trhu
Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na segmenty – skupiny zákazníků se společnými potřebami
Diferencovaný marketing – cílený , založený na segmentaci trhu Nediferencovaný marketing – zaměřuje se na všechny zákazníky, nerozlišuje je 1. masový – firma hromadně vyrábí jeden výrobek 2. variantní – firma vyrábí výrobky v různém provedení, ale nabízí je všem zákazníkům stejným způsobem
Přínosy segmentace možnost rozlišit potřeby zákazníků možnost nabídnout výrobek na míru a lépe uspokojit potřeby zákazníků pružnější reakce na změny v poptávce získání konkurenční výhody, odlišení výrobků objevení podnikatelské příležitosti účelnější investice
Hlediska segmentace geografická – regiony, města, vesnice… demografická – věk, pohlaví, vzdělání… ekonomická – příjmy, úspory, zadluženost psychologická – temperament, vztah k výrobku… sociální – životní styl, sociální vrstvy
Průběh segmentace Fáze průzkumu Fáze analytická Fáze profilování Shromažďování údajů o zákaznících, jejich potřebách a vztahu k produktu Fáze průzkumu Statistické zpracování sebraných údajů, výběr profilujících parametrů Fáze analytická Vytvoření segmentů a definování jejich vlastností a parametrů Fáze profilování
Hodnocení segmentu Velikost Finanční potenciál Předpoklady růstu Konkurence
Stanovení pozice produktu navazuje na segmentaci trhu firma tím sděluje segmentu zákazníků, že je pro ně připraven výrobek na míru je vyjádřena cenou, vlastnostmi produktu, výhodami…