Chyba, klam, omyl jako lidská přirozenost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějinná úloha chyby. Potřebujeme jiné hledisko! Podívej se na vývoj života. Před miliardami let vznikly praaméby, že? A co uměly? Opakovat se. Jak? Díky.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Lidská společnost digitálního věku
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Co znamená, že je „vdechnuté Duchem“, tedy inspirované?
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bůh je moje jistota..
Vznik a vývoj života.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Název vzdělávacího materiálu
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Algoritmizace - opakování
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Talíř a příbory Pravo-levo.
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vliv reklamy na společnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
Jak správně zacházet s knihou
Francouzský materialismus I
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Hrajeme si na fotografa
Psychologie test.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Co si vezmu na….
Moudra s květinou.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Transkript prezentace:

Chyba, klam, omyl jako lidská přirozenost Erratologie Chyba, klam, omyl jako lidská přirozenost

Errare humanum est (Cicero) Díky omylům máme Ameriku Penicilín Radioaktivita Dynamit Teflon

Platón

Francis Bacon Idoly Rodu (klamavé a selhávající smysly) Jeskyně (individualita, subjektivita) Tržiště (jazyk a komunikace) Divadla (autority, učení, paradigmata)

Mýlím se, tedy jsem (sociální psychologie) Dunning-Krugerův efekt Čím méně informací, tím silnější přesvědčení

Chyba hraje v dějinách člověka rozhodující úlohu Dějinná úloha chyby Chyba hraje v dějinách člověka rozhodující úlohu

Potřebujeme jiné hledisko. Podívej se na vývoj života Potřebujeme jiné hledisko! Podívej se na vývoj života. Před miliardami let vznikly praaméby, že? A co uměly? Opakovat se. Jak? Díky trvalosti dědičných vlastností. Kdyby dědičnost byla skutečně dokonalá, neexistoval by dnes na téhle zeměkouli nikdo jiný než améby. Ale co se stalo? Došlo prostě k omylům, no. Biologové tomu říkají mutace. Ale co je to mutace, ne-li slepý omyl? Nedorozumění mezi rodičem-odesílatelem a potomkem-adresátem. K obrazu svému, to ano, ale jak nepořádně! Jak nepřesně! A protože se podobnost kazila víc a víc, vznikli trilobiti, gigantosauři, sekvoje, kamzíci, opice a my. Z koncentrace nedbalostí a chyb. Ale s mým životem to přece bylo zrovna tak! Vznikl jsem nedopatřením, náhodou jsem se dostal do Turecka, odtamtud zas náhodou do Afriky, pořád jsem sice zápasil s příbojem jako plavec, ale nesl mě ten příboj, já ho přece neřídil! Už chápeš? Můj milý, nedocenili jsme dějinnou úlohu chyby jakožto základní kategorie existence. Neuvažuj po manichejsku! Podle té školy tvoří bůh řád, jemuž satan stále nastavuje nohu. Tak to není! Jestliže seženu tabák, dopíši ke knize filozofických druhů chybějící poslední kapitolu – antologii apostázie čili teorie bytí, které je založeno na chybě, neboť chyba plodí chybu, chybou hýbá, chybu vytváří, až se nakonec osudovost mění v osud světa."

Doplňování typologie chyb Omyly z opatrnosti, nadužívání Ockhamovy břitvy Omyly dogmatické (autorita, paradigma…) Omyly z ideologie … František Houdek, 24. 9. 2015 , Chyby a omyly, http://vesmir.cz/2015/09/24/veda-plna-omylu-nejvetsi-voloviny/

Dotaz na „správný stav“ B Chybné řešení, odpověď, nesoulad s emprickými daty nebo s přijatými pravidly Je chyba, že teplota vesmírného pozadí je 3 K? Reliktní záření nemá teplotu 3 K Je chyba, že se narodí slon se dvěma choboty? Slon má dva choboty Je chyba, že „2+3=7“? 2+3=7

Chyba jako… ...výsledek hodnocení, vzešlé z komparace typu jak to má být (co býti má) – jak to je (co je) …nepravda – formální pravidla, data …objektivní stav – přenos informace (sémantická, strukturní) …jako porušení Řádu

Kosmogeneze obsahové složení vesmírů (75 % H, 23 % He, zbytek ostatní prvky) fyzikální vlastnosti  Antropický princip

Biogeneze Replikační chyba Mutace Dokonalost (bezchybnost) = stabilita a smrt

Sociogeneze Sartre – střetávání nezávislých svobodných vůlí Nechtěné důsledky naší činnosti Výhody a nevýhody plánování a spontánnosti  Řád a plán jako útěcha (směřování, naděje, znalost správné cesty…)

„Vše, co se dosud empiricky zjistilo o evoluci obecně, a zvláště pak o myšlenkových pochodech, svědčí o tom, že mozek je stroj sestrojený za účelem přežití, ne porozumění sobě samému. Protože tyto dva cíle jsou od svého základu odlišné, bez pomocí faktických poznatků získaných vědou vnímá lidská mysl svět pouze ve fragmentech. Bodově osvětluje jen ty části světa, které musí znát pro to, aby dožila zítřka, a zbytek ponechává v temnotě. Po tisíce generací lidé žili a rozmnožovali se bez toho, že by potřebovali vědět, jak funguje soukolí mozku. Mýtus a sebeklam, příslušnost ke kmeni a rituálu jim byly lepšími prostředky adaptace než objektivní pravda.“ (americký biolog Edward O. Wilson)

Epistemické chyby, iluze a simplifikace Jednoduchá kauzalita Redukcionismus Antropomorfismus (přenesené a zapomenuté metafory) Polarizace a dichotomie (od pohádek k dialektice) Teleologie (od Aristotela k chemtrails) Idealizace (zjednodušování, modelování) Generalizace (na základě mála případů, neúplná indukce)