Implementace Strategie celoživotního učení ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
STRATEGIE CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (CŽU) Zpracoval: PhDr. Pavel Beňo Tel.: n
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Krajské akční plány Základní východiska
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
„Program rozvoje územního obvodu Zlínského kraje na roky “ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Jana Stará
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Implementace Strategie celoživotního učení ČR Pavel Trantina 12.6.2008 v Praze

Vzdělávání a odborná příprava 2010 Již šestá konference v rámci programu ET 2010 V současnosti probíhá evaluace naplňování programu ET 2010 a příprava nové budoucí vize Budoucí strategický rámec „ET 20??“ – projednáván během českého předsednictví v Radě EU (CZ PRES) Již pošesté pořádáme konferenci v rámci pracovního programu „Vzdělávání a odborná příprava 2010“, který je od roku 2002 strategickým rámcem evropské spolupráce ve vzdělávání. Pro implementaci tohoto programu v členských zemích EU poskytuje Evropská komise granty na pořádání nejrůznějších akcí a i tato již šestá konference je uspořádána díky příspěvku Evropské komise. Rád bych tuto příležitost využil k tomu, abych se krátce pozastavil právě u programu „Vzdělávání a odborná příprava 2010“, známého i pod zkratkou ET 2010 . Země EU se v roce 2002 shodly na třech cílech své spolupráce – kvalita, přístup a otevřenost vzdělávacích systémů. Na tyto 3 strategické cíle navazuje dalších 13 cílů pro jednotlivé oblasti vzdělávání, jejichž naplňování je podporováno otevřenou metodou koordinace – tyto skutečnosti však jistě není nutné opakovat, neboť je řada z Vás již dobře zná. V letošním roce však probíhají na všech úrovních diskuse k vyhodnocení efektivity a naplnění cílů programu ET 2010 s tím, že Evropská komise současně připravuje nový strategický rámec evropské spolupráce ve vzdělávání po roce 2010. Návrh této nové koncepce by měl být zveřejněn v prosinci tohoto roku a pro MŠMT – resp. pro ČR - je velkou ctí, že bude tuto strategii projednávat během našeho předsednictví v Radě EU příští rok. Česká republika tuto problematiku považuje za velice významnou – byla tudíž uvedena jako priorita číslo 1 pro české předsednictví ve vzdělávání. Ačkoli ČR bude během těchto jednání sehrávat především roli „koordinátora“ diskusí mezi všemi zainteresovanými aktéry tak, aby byl nalezen kompromis vedoucí k efektivnímu naplnění nově stanovených cílů, je přáním MŠMT, aby v jádru nové koncepce stála i nadále jako strategický cíl otevřenost vzdělávacích systémů – otevřenost vůči jednotlivcům, vůči společnosti, vůči zaměstnavatelům a v globálním hledisku i vůči celému světu. Avšak nyní již přistupme ke strategii celoživotního učení, jež byla v ČR zpracována mj. i na základě dohody ministrů odpovědných za vzdělávání v rámci Rady EU.

Strategie celoživotního učení Přijata Vládou ČR Usnesení č. 761 ze dne 11.7.2007 Zpracovat Implementační plán – T: 31.12.2008 Zabezpečit realizaci opatření uvedených ve Strategii Strategie koncepčně řeší oblast počátečního vzdělávání terciárního vzdělávání dalšího vzdělávání Strategie celoživotního učení je koncepční dokument celoživotního učení v oblasti počátečního, všeobecného i odborného vzdělávání, terciárního vzdělávání a dalšího vzdělávání. Zaštiťuje iniciativy celoživotního učení v ČR v souladu s cíli Lisabonské strategie. Strategie koncepčně řeší oblast Počátečního vzdělávání Terciárního vzdělávání Dalšího vzdělávání – zvláště v této oblasti je to první významný strategický dokument na národní úrovni

Vznik Strategie Motivem byla potřeba vytvoření uceleného konceptu celoživotního učení Zpracovatelský tým: Zástupci zaměstnavatelů Zástupci zaměstnanců Zástupci odborníku v oblasti vzdělávání Cíl – podpora osobního rozvoje, sociální soudržnosti, aktivního občanství a zvýšení konkurenceschopnosti obyvatel ČR Při této příležitosti bych rád zmínil, že Strategie celoživotního učení není produktem úředníků. Naopak, tvořil ji tým odborníků vybraných napříč sférou zaměstnavatelů, zaměstnanců a odborníků v oblasti vzdělávání. Tento způsob práce má zajistit, že dokument bude reflektovat skutečné požadavky trhu práce.

Co Strategie přináší nového? KONCEPT CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ Nový přístup ke vzdělávání Veškeré učení „ od kolébky do hrobu“ Co nového přináší Strategie celoživotního učení? Je to zásadní koncepční změna v pojetí vzdělávání jakožto celoživotního učení. Je to především změna organizačního principu učení, kdy všechny možnosti učení (ať už v tradičních vzdělávacích institucích v rámci vzdělávacího systému či mimo ně) jsou chápány jako jediný propojený celek. To dovoluje rozmanité a četné přechody mezi vzděláváním a zaměstnáním. To umožňuje získávat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami kdykoli během života. Počáteční vzdělávání vytváří pro pojetí celoživotního učení nezbytné základy, tvoří však jen jednu jeho část. Každému člověku by měly být poskytovány možnosti vzdělávat se v různých stadiích svého života v souladu se svými možnostmi, potřebami a zájmy. Celoživotní učení chápe veškeré učení jako nepřerušenou kontinuitu „od kolébky do hrobu“. Vysoce kvalitní základní a všeobecné vzdělávání pro všechny, od nejútlejšího dětství, je jeho základnou. Mělo by zajistit, že se člověk „naučí učit se“ a to, že bude mít k učení pozitivní postoj. Následující „další vzdělávání“ by mělo vybavovat člověka dovednostmi a schopnostmi invenčně řešit novodobé problémy udržitelného rozvoje, sociální soudržnosti i ekonomiky založené na znalostech.

7 strategických směrů uznávání a prostupnost rovný přístup funkční gramotnost sociální partnerství stimulace poptávky kvalita poradenství Napříč celou Strategií se jako nit vine 7 strategických směrů, představují prioritní oblasti, kterým by měla být v dalších letech věnována zásadní pozornost. Nastiňují základní představu o předpokládaném vývoji dané oblasti včetně problémů a námětů, které by měly být předmětem dalších úvah, diskusí, vyjasňování a následného konkrétnějšího rozpracování. Jsou to: Uznávání, prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení včetně uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení Rovný přístup  Podporovat dostupnost a rovnost šancí v přístupu ke vzdělávacím příležitostem během celého životního cyklu Funkční gramotnost  Rozvíjet funkční gramotnost a další klíčové kompetence včetně schopnosti učit se v průběhu celého života Sociální partnerství  Spoluprací se sociálními partnery podporovat soulad nabídky vzdělávacích příležitostí s potřebami ekonomického, environmentálního a sociálního rozvoje Stimulace poptávky  Stimulovat poptávku po vzdělávání u všech skupin populace v průběhu celého života Kvalita Podporovat zajišťování kvalitní nabídky vzdělávacích příležitostí Poradenství  Rozvíjet informační a poradenské služby Mohlo by se říci, že to jsou jen hesla, ale ve Strategii celoživotního učení mají tato hesla v sobě obsažen konkrétní obsah. Hlavní strategické směry představují prioritní oblasti, kterým bude v dalších letech věnována zásadní pozornost.

Implementace Strategie ŘÍDÍCÍ VÝBOR REDAKČNÍ TÝM PORADNÍ VÝBOR POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ V průběhu letošního roku se intenzivně pracuje na vypracování Implementačního plánu Strategie celoživotního učení. MŠMT koordinuje tyto činnosti, a to, že tuto činnost považuje za velmi významnou, dokládá i fakt, že v Řídícím výboru jsou zastoupeni náměstci jednotlivých skupin, vedoucí sekcí a já jsem jeho předsedou. Za přípravu Implementačního plánu Strategie CŽU odpovídá MŠMT v rámci své koordinační role vyplývající z usnesení vlády. Celý proces tvorby Implementačního plánu zastřešuje řídící výbor, který je veden ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. Jeho členové: ministr školství, mládeže a tělovýchovy (předseda), náměstek ministra sk. 2 MŠMT, náměstek ministra sk. 3 MŠMT, náměstek ministra sk. 5 MŠMT, předseda redakčního týmu.   Řídící výbor je propojen s redakčním týmem, jehož úlohou je vypracovat vlastní Implementační plán Strategie CŽU. Vedoucí redakčního týmu je RNDr. Zdeněk Somr, který bude jedním z následujících řečníků. Členové: zástupce hlavního zpracovatele Strategie CŽU (předseda), zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, zástupce sektoru počátečního vzdělávání, zástupce sektoru terciárního vzdělávání, zástupce sektoru dalšího vzdělávání, případně další přizvaní odborníci. Práci řídícího výboru a redakčního týmu sledovat poradní výbor, složený ze zástupců resortů, sociálních partnerů, reprezentace krajů, eventuelně dalších zainteresovaných partnerů.

Implementační plán Termín: 31.12.2008 CO JAK KDY KDE KÝM Z JAKÝCH PROSTŘEDKŮ Termín: 31.12.2008 Implementační plán bude zcela konkrétně definovat co, jak, kým, kdy, kde a z jakých prostředků budou realizována opatření pro rozvoj celoživotního učení formulovaná ve Strategii. Práce na přípravě implementace Strategie v současné době vrcholí a jedním z nástrojů úspěšného oživení tohoto dokumentu se stává i tradiční Lisabonská konference. Ta se svým tématem zaměřuje na samotný dokument a na jeho význačnost. Koncept celoživotního učení přislíbily podpořit významné osobnosti ČR i EU. V druhém (odpoledním bloku) se budou témata Strategie diskutovat na fórech pracovanějšího charakteru. Tyto workshopy se zaměří na konzultaci klíčových témat strategie z pohledu počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání.

Co nás dnes čeká 10,00 – 13,00 dopolední blok evropská rovina slovo zástupce zpracovatelů jak implementovat srovnání OECD 14,00 – 17,30 odpolední blok workshop k počátečnímu vzdělávání workshop k terciárnímu vzdělávání workshop k dalšímu vzdělávání

Děkuji Vám za pozornost.