Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Založení a vznik podniku Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 615 Klíčová slova: Založení podniku, vznik podniku, podnikatelský záměr, Obchodní rejstřík. Anotace: Odborná prezentace pro podporu výuky učitele.
Založení a vznik firmy
Založení a vznik podniku Založení společnosti a její vznik jsou dva různé termíny, které je potřeba rozlišovat. Při založení společnost nenabývá právní subjektivity, to znamená, že z právního hlediska ještě neexistuje. Teprve až po jejím vzniku nabývá právní subjektivity tzn. může nabývat práv a povinností.
Založení a vznik podniku Založení podniku je cílevědomý proces řízený člověkem, vlastníkem, podnikatelem. Jedná se o vytvoření základních předpokladů pro plnění funkcí podniku. Samotné založení podniku lze členit do 2 fází: příprava založení podniku, samotné založení podniku.
Fáze založení podniku příprava založení podniku podnikatelský záměr, sebeanalýza osobních vlastností, schopností a rodinného zázemí podnikatele, analýza příležitostí na trhu – analýza trhu, vlastní rozhodnutí o podnikání a posléze shromáždění potřebných dokladů a dokumentace, volba právní formy podnikání, analýza potřeb (prostor pro podnikání, jaké zaměstnance, stroje, materiál,…
Fáze založení podniku vlastní založení podniku získání živnostenského oprávnění, zápis do OR, zahájení podnikání, …
Co je podnikatelský záměr? podnikatelský záměr je zjednodušená strategie podniku, dokument zdůvodňující potřebu založení a dalšího rozvoje podniku. Vyjadřuje: základní rozvojové směry, očekávané důsledky pro podnik a jeho okolí, základní rozvojové trendy a dynamizující procesy v podnikání.
Struktura podnikatelského záměru Nápad Průzkum Každý nápad je třeba ověřit. Musíme zjistit, zda bude o nabízený statek či službu zájem. Plán realizace Je nutné si stanovit kroky: Co přesně a v jakém rozsahu budeme nabízet, Rozhodneme se zda budeme podnikat sami či se společníky, Vyčíslíme potřebu výrobních faktorů (materiálu, budov, zaměstnanců, atd.)
Struktura podnikatelského záměru Zakladatelský rozpočet Vyčíslíme: předpokládané náklady, výnosy a zisk, finanční prostředky, které budeme potřebovat do začátku (na nákup strojů, materiálu, na mzdy, reklamu, atd.). Posouzení reálnosti Posoudíme, zda: se náš záměr setká s dostatečnou poptávkou, Odhadovaný zisk je dostačující pro zahájení podnikání, Jsme schopni získat potřebné finanční prostředky pro náš záměr. Založení podniku
Samotní založení a vznik podniku Založení společnosti Založení společnosti vzniká podepsáním společenské smlouvy, nebo zakladatelské listiny v případě jednoho společníka. U akciové společnosti musí být podpisy úředně ověřené (od notáře, advokáta či na obecních úřadech). U společnosti s ručením omezeným musí mít společenská smlouva formu notářského zápisu. Vznik společnosti Aby společnost mohla začít existovat, je třeba ji nechat zapsat do Obchodního rejstříku. Návrh na zapsání do Obchodního rejstříku musíte podat u Rejstříkového soudu, a to do 90 dnů od získání živnostenského oprávnění. Společnost poté vzniká dnem zápisu do Obchodního rejstříku.
Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN 978-808-7204-375. ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN 80-902-5526-4. http://www.podnikatelskyweb.cz/zalozeni-a-vznik-spolecnosti/