Metodologie v ISK Historie a úvod do problematiky 25. Září 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
1. WORKSHOP.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Věcné autority v roce 2016
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Procesní management v oddělení logistiky
Strategické plánování
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Didaktické metody Androdidaktika.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kognitivně – behaviorální přístup
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Selekční jazyky (2) Úvod do problematiky Josef Schwarz
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Úvod do filozofie.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Marketingový informační systém
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
2. seminární úkol - projekt
Digitální učební materiál
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Profesionalita v sociální práci
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Transkript prezentace:

Metodologie v ISK Historie a úvod do problematiky 25. Září 2015

O čem to dnes bude? Věda a vědecké poznávání Typy výzkumů Co je ISK za vědu? Historie výzkumů v ISK

Jak se liší věda od každodenního poznávání?

Jak poznáváme? Metody poznávání dle Peirce: Metoda tradice Metoda autority Metoda a priori Metoda vědy „...je nutné, abychom našli metodu, pomocí níž lze určit naše názory ne něčím lidským, ale pomocí nějakého pevného bodu mimo nás ... metoda musí být taková, aby konečný závěr každého člověka  byl stejný. Taková je metoda vědy...“ (The Fixation of Belief, 1877)

Věda vs. „zdravý rozum“ Zodpovědný diskurz (konceptuální schémata, teorie, empirické ověřování) Rozsah pole (za každodenní individuální zkušenost) Osmyslnění lidské reality (za vztahy mezi jevy – sítě závislostí, ne individuální aktéři) Oddůvěrnění důvěrného (zpochybňování rutiny, kritické myšlení) Z. Bauman, Myslet sociologicky

Vědecké poznávání je… předmětné systematické empirické kritické kontrolovatelné reprodukovatelné a sociálně podmíněné…

Druhy výzkumu I Orientační Deskriptivní Explanační Prognostický Také jako předvýzkum Deskriptivní Popisný výzkum, pomáhá vysvětlovat jevy Explanační Zaměřuje se na hlubší příčiny a souvislosti, uchopení problematiky na základě rozsáhlých výzkumných činností Prognostický Poskytuje výhledy do budoucna

Druhy výzkumu II Základní výzkum Aplikovaný výzkum Primární výzkum Sekundární výzkum

Indukce vs. dedukce Indukce Vyvozování - logické tvoření závěrů na základě úsudků z jednotlivých případů = zobecňování pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie Dedukce logické tvoření závěrů od všeobecného soudu k jednotlivým případům teorie → hypotézy →pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy

Výzkumné strategie Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Deduktivní Induktivní Testování teorií, hypotéz Vytváření teorií Strukturované, standardizované metody (dotazník) Rozhovor, pozorování Velký výzkumný vzorek Menší výzkumný vzorek Redukce informací Vyčerpávající informace o případu Zprostředkovaný kontakt s respondenty Těsný a dlouhodobý kontakt

Výzkumné strategie Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Matematické, statistické zpracování Kódování Generalizace je možná Generalizace je nemožná Vysoká reliabilita Reliabilita je nízká Nízká validita Vysoká validita

Model kvantitativního výzkumu Teorie Hypotézy Operacionalizace Vzorkování Sběr Interpretace Validizace

Model kvalitativního výzkumu Případ – Sběr – interpretace Předpoklady Vzorkování Porovnávání Porovnávání Vzorkování Teorie Porovnávání Vzorkování

Historie výzkumů v ISK

Historie výzkumů v ISK I Počátky: University of Chicago citační analýzy výzkumy čtenářství první výzkumy informačního chování 50-60. léta: typicky kvantitativní výzkumy (dotazníky, rozhovory), historické metody počátky výzkumu informačního chování a information retrieval (zvyšování efektivity při vyhledávání) Nejčastější: studia vědců a inženýrů, dále využívání katalogů, veřejnost První pokusy o zobecnění pozorování Lidé vyhledávají informace, které jsou nejdosažitelnější F2F komunikace jako primární zdroj informací Kvantita informací nemusí být vždy pozitivní – kritická mez, poté zamezuje použitelnosti

Historie výzkumů v ISK I Tzv. systémové paradigma (první generace) výzkumu informačního chování Výzkum orientovaný na jednotlivé úkoly, individuální využití informací, na sociodemografické charakteristiky Otázky typu: „Jak často je systém využívaný?“ Představitelé: Paisley, W. (1968). Information needs and uses. In C. A. Cuadra (Ed.), Annual Review of Information Science and Technology, Vol, 3, pp. 1-30. Chicago: Encyclopedia Britannica. Parker, E.B., & Paisley, W.J. (1966). Research for psychologists at the interface of scientists and his information system. American Psychologist, 21(November), 1061-1071. Bates, M. J. (1973). Review of literature relating to the identification of user groups and their needs. In C.P. Bourne, V. Rosenberg, M.J. Bates & G. R. Perolman, Preliminary investigation of present and potential library and information service needs. Final report (pp. 36-68). Washington, DC: U.S. National Commission on Libraries and Information Science, February 1973. ERIC Document Reproduction Service No. ED073786. (přehledová studie)

Historie výzkumů v ISK II 60.–70. léta: výzkumy využívání informací a požadavků uživatelů výzkum ve vyhledávání informací (formulace dotazu, techniky vyhledávání) výzkumy prováděné v týmech univerzity výzkumnými centry (PhD programy) snižování financování základního výzkumu konference, semináře zvýšený zájem o výzkum mimo ISK

Historie výzkumů v ISK III 80. léta – 2000: důraz na aplikovaný výzkum (propojování výzkumných center a komerčního sektoru) nové oblasti zkoumání: online retrieval, digitální knihovny, aplikace ICT, informační chování, e-health, … objevují se nové metody (zejména kvalitativní výzkumy) Nové trendy: interdisciplinarita (důležitá i pro financování výzkumu) široké spektrum metod, vyváženější použití EBL movement (evidence-based librarianship)

Historie výzkumů v ISK III Druhá generace výzkumu informačního chování – na uživatele zaměřené paradigma Systémové User-centred Objektivní informace Subjektivní informace Mechanické pojetí, pasivní Konstruktivistické pojetí, aktivní Formální informační systémy Neformální komunikace, informační systémy „Trans-situationality“ Situovanost Atomistické, sleduje externí chování Holistické pojetí zkušenosti, sleduje i interní podmínky Informační potřeba = What it is in the information system that is needed? What users think they need? Kvantitativní metodologie Kvalitativní i kvantitativní metodologie

Historie výzkumů v ISK IV 90. léta – kognitivní přístup Interakce s informací – kognitivní proces Znalosti = mentální reprezentace, mentální modely, kognitivní struktury Koncepty z psychologie – např. kognitivní styly Metodologie: nejčastěji experimenty, kvazi-experimenty, think aloud Sledované proměnné: Čas potřebný pro provedení úkolu Počet kanálů použitých pro vyhledání konkrétní informace Způsob vyhledávání Konstrukce relevance Preferovaný vzhled reprezentace vyhledaných informací

Historie výzkumů v ISK V Kognitivní vs. sociálně konstruktivistický přístup Kognitivní přístup Sociálně-konstruktivitický přístup Důraz na individuální chování, dekontextualizované Fokus na sociální kontext Chování řízené potřebami Habitualizace aktivit je ovlivněná sociálními a kulturními faktory „informační chování“ „informační praktiky“ Ellis (model informačního vyhledávání) Chatman (Life in the round) Kognitivní věda, psychologie Sociologie, kulturální studia Kvantitativní metody, testování, kombinace Kvalitativní metody, hloubková zkoumání, diskurzivní analýza

Evidence based librarianship Výzkumný problém (z praxe) Získávání dat (důkazů) Ověřování Aplikace (akce) Změření účinku akce

Akční výzkum sociální změna podpora individuálních účastníků procesu spolupráce produkce nových znalostí Plánování: definování problému, identifikace zúčastněných stran, rozhodování o datech a způsobu jejich sběru. Akce: implementace projektu, sběr a analýza dat, kritická reflexe akce. Reflexe: Evaluace výsledků, popis, jakým způsobem mohou být použity výsledky, sdílení

Design služeb / participativní design Tržní (marketingový) výzkum Service design research Cíle Vytvářet hodnoty pro organizaci (zvýšení efektivity, výnosů) Vytvářet hodnotu pro uživatele Proces Systematické / standardizované získávání dat a jejich následná analýza Kumulativní získávání zážitků uživatelů a jejich syntetické zpracování Jak? Logika Empatie Komunikační kanály Zprávy a prezentace s tabulkami a grafy, tržní analýzy Multimediální, zapojení všech technologií, komplexní prezentace potřeb, vzorů chování. Příběhy. Cíl Rozhodnutí na základě definovaných možností Řešení, které vyhovuje potřebám uživatele.

A to je konec! Kontakty: sucha@phil.muni.cz KISK kancelář – konzultace po předchozí domluvě