Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Advertisements

Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Induktivní statistika
Definice tématu II Robert Zbíral
Věcné autority v roce 2016
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Procesní management v oddělení logistiky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Doporučený vzor individuální prezentace
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozhodování 1.
Pracovní porada Pracovní list.
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Marketingový informační systém
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
SIMULAČNÍ MODELY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Gymnasium Jižní Město Praha
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Pedagogika školního sportu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Teorie Informace, signál
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Reflexe: teorie a modely
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Analýza informačního systému
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum? Problém a jeho zužování. Vzorek a metody Zpracování dat

Proč kvalitativní výzkum? Co nás v kvalitativním výzkumu zajímá? Co se zkoumá? Kdo je účastníkem výzkumu?

Co nás v k. výzkumu zajímá? Co se zkoumá? „proměnné“ vztahující se k jedinci (subjektu): jeho individuální zkušenosti, názory, pojetí… (např. učení), prožitky… „proměnné“ vztahující se ke skupině subjektů: její kultura (subkultura), způsoby interakce a komunikace, sdílená zkušenost, vzorce jednání …

Kdo je účastníkem k. výzkumu? Jedinec (subjekt) Skupina – malá nebo velká Výzkumník Jak vidí (popisují) realitu? Jak ji prožívají? Co dělají, jakým způsobem je organizována jejich interakce?

Problém, jeho zužování a konkretizace Výchozí problém: Jak se mladí lidé dívají na starší lidi? Zúžení, konkretizace (převedení na zkoumatelnější a zajímavější problém): Ovlivňuje tento pohled spolužití se starým rodičem? Jak? Jaký vliv má na mladé lidi reprezentace starších lidí v médiích?

Výzkumný vzorek Uplatňujeme cílový (s ohledem na charakter výzkumného problému) výběr – nikoliv náhodný výběr. Vyhledávají se jednotlivci, skupiny a prostředí, u nichž s největší pravděpodobností nastanou zkoumané procesy. (Denzin, Lincolnová, 1994).

Specifičnost metod k. výzkumu: zúčastněné pozorování Charakteristika: dlouhé časové úseky kontaktu s realitou (resp. „pobytu“ v realitě). Deklarovaný přínos: porozumění „subkulturám“, způsobům organizace interakce …

Specifičnost metod k. výzkumu: rozhovor Charakteristika: Nestrukturované dotazování a volné odpovědi subjektů. Deklarovaný přínos: porozumění „prožívání“ u subjektů, jejich názorům …

Specifičnost metod k. výzkumu: texty a dokumenty Charakteristika: analýza organizace textu, nalezení klíčových významových jednotek – kategorií… Deklarovaný přínos: porozumění jazyku a myšlení subjektů, vhled do zkoumaného problému.

Specifičnost metod k. výzkumu: zvukové a obrazové záznamy Charakteristika: přesné přepisy přirozeně probíhajících interakcí. Deklarovaný přínos: porozumění způsobům, jakým je organizovaná interakce.

Zpracování dat k. výzkumu Základní princip: Identifikace hlavních prvků (pojmů, kategorií) v datech. Zjišťování souvislostí mezi těmito prvky.

Zpracování dat k. výzkumu Zpracování dat z terénu: redukce méně podstatných dat zobrazení dat - seskupování dat do matic, diagramů, schémat, sítí … umožňuje objasnit směřování i chybějící články naší analýzy. vyvozování závěrů – co zjištěné vztahy znamenají – všimnout si pravidelnosti, třídění a kauzálních vztahů, toho, jak se kategorie seskupují a vzájemně vrství.

Zpracování dat k. výzkumu Zpracování dat z terénu: Model zakotvené teorie Počáteční pokus o vypracování kategorií, které by objasnily data. Pokus o „nasycení“ těchto kategorií množstvím vhodných případů. Rozpracování těchto kategorií do všeobecnějších analytických rámců, které jsou relevantní i mimo zkoumaného prostředí.

Zpracování dat k. výzkumu Přepisy a analýza dat z nahrávek: Vytváření a používání přepisů patří k významným výzkumným činnostem. Vyžadují opakované poslouchání nahrávek nebo pozorování videozáznamů – to umožňuje odhalit předtím nezpozorované charakteristiky (např. řeči, způsobu komunikace).

Zpracování dat k. výzkumu Přepisy a analýza dat z nahrávek: Pokusit se vždy v konverzaci (komunikaci) identifikovat vzájemně související sekvence. Pokusit se prozkoumat, jak jednající (hovořící) osoba prostřednictvím verbálních a neverbálních signálů přebírá určité role nebo identity (např. klient-profesionál).

Zpracování dat k. výzkumu Přepisy a analýza dat z nahrávek: V komunikaci (konverzaci) hledat konkrétní výsledky (např. požadavek na vysvětlení, smích, jiná reakce) a zpětně vystopovat trajektorii, podle které vznikl konkrétní výsledek.