Jazz a Swing v české hudbě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
*6. února 1905 Praha †31.října 1980 Praha český filmový a divadelní herec, dra- matik, filmový scenárista, spisovatel.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Eva Konopová Název : VY_32_INOVACE_06_Zlatí.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA 50. léta 20. století / 1. část TEST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA Pojem populární a rocková hudba.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/ Třída: IX.A.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Materiál pro výukovou oporu zpracovaný v rámci projektu Informační a komunikační technologie proti bariérám Výuková opora č. 4– výukový materiál Název:
Téma Rock and roll Anotace Prezentace nového učiva Autor Mgr. Martina Mašterová Jazykčeština Očekávaný výstup Žák se seznámí s hudební formou rock and.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Blues AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_04_HV8_Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
JAZZ A SWING V ČESKÉ HUDBĚ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Jan Werich Monika Kupková.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Anotace Prezentace seznámí žáky se vznikem a vývojem melodramu a scénické hudby. Dozvědí se, kteří čeští hudební skladatelé se o rozvoj této oblasti umění.
Jazz a swing v české hudbě
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Anglie a rock 60. léta AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Bukovinová Barbora Kvarta
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Antonín Dvořák Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Hudební renesance v Čechách
POHÁDKY PRO DĚTI Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Netvořice
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Česká hymna a její tvůrci
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Můj koníček Hra na klávesy.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_20
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vláda prvních Habsburků
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Wolfgang Amadeus Mozart
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
60. léta – big beat AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Jazz a Swing v české hudbě Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem jazzové a swingové hudby v Čechách a na Moravě. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku a seznamuje žáky s jejími představiteli. Nově získané informace si zopakují zábavnou formou. Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák má přehled o vývoji jazzové hudby u nás, zná některé její autory a písně. Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Drahomíra Floriánová Interní číslo: VY_32_INOVACE_HV2.DF.9.11

Jazz a Swing v české hudbě Mgr. Drahomíra Floriánová

Jazz a swing Jazz je svébytný hudební žánr, který vznikl z lidové hudby amerických černochů, jako byly spirituály, blues nebo pracovní písně. Existuje a vyvíjí se po celé světě už 100 let a zcela ovlivnil populární hudbu 20. století. Jedním z vývojových stádií jazzu je swing. Významné postavení měl zejména ve 30.letech minulého století. Byl spojen hlavně s velkými kapelami – big bandy – hrající dokonalá aranžmá, ale i s malými skupinami improvizujících umělců. U nás se slovo jazz objevilo v roce 1919, ale hudba, která se pod tímto názvem hrála, neměla s tou americkou příliš společného, hlavně že v kapele byly bicí. Ve 20. letech minulého století se u nás vědělo, že v Paříži na divokou hudbu tančí Josephina Bakerová a lidé si oblíbili nahrávky orchestru Paula Whitemana.

Počátky jazzu u nás Mladí avantgardní umělci začali čím dál častěji jezdit do Paříže, která byla Mekkou umělců té doby. Setkali se tu s novou, moderní hudbou, které se říkalo jazz. V roce 1928 vydal Emil František Burian knihu s názvem Jazz. Byla to první česká kniha a jedna s první evropských pojednávající o jazzu. Taneční hudbu s jazzovými prvky hrál se svou kapelou R. A. Dvorský. Začínal jako pianista v kabaretu Červená sedma, později měl vlastní orchestr Melody Makers, po roce 1929 Melody Boys a od roku 1930 Orchestr R. A. Dvorského. V té době byly na naší hudební scéně i další orchestry, např. studentský orchestr YMCA. Tuzemská i zahraniční jazzová tvorba se dala běžně koupit na gramofonových deskách.

V + W + J Nejvýznamnější osobností tohoto žánru byl Jaroslav Ježek (1906 – 1942). Jeho tvorba bývá někdy označována za raný český swing. Narodil se v Praze. Měl veliké hudební nadání, ale bohužel velmi chatrné zdraví. Od narození byl téměř slepý, později nedoslýchavý a navíc měl nemocné ledviny. Přesto absolvoval pražskou konzervatoř jako klavírista a skladatel. Jeho absolventskou prací byl klavírní koncert, jehož věty byly v rytmu dobových tanců (foxtrotu, tanga a charlestonu). Další rok strávil na zkušené v Paříži, kde se seznámil s jazzem. Po návratu začala jeho spolupráce s Jiřím Voskovcem a Janem Werichem. V roce 1929 se stal kapelníkem orchestru jejich Osvobozeného divadla. Postupem času začal Ježek sám skládat a aranžovat divadelní písničky a scénickou hudbu. Poslechněme si píseň Život je jen náhoda a skladbu Bugatti step. V roce 1938 bylo Osvobozené divadlo na nátlak sílícího fašistického hnutí zavřeno a všichni tři jeho protagonisti odešli do USA, kde J. Ježek v roce 1942 zemřel. Jeho hudba nám však, bohudík, zůstala.

V + W + J Jiří Voskovec a Jan Werich Jiří Traxler a Jaroslav Ježek

Vrcholné období českého swingu Toto období nastalo na konci 30. let minulého století. Kromě Ježkova orchestru hráli v Praze Blue boys vedení Karlem Vlachem se zpěváky Arnoštem Kavkou, Inkou Zemánkovou nebo Jiřinou Salačovou. Jednou ze swingových skladeb je Boogie pro Jarmilku. V Brně vznikl studentský orchestr Gustava Broma. Gustav Brom také uměl vyhledávat talenty. Jedním z nich byla i zpěvačka Hana Zagorová. Takhle zahrál orchestr Gustava Broma skladbu George Gershwina ´S Wonderful. Zpívala Joan Faulkner. Další známou písní, kterou orchestr nahrál, je písnička Dobrý den, majore Gagarine. Byla oslavou prvního kosmického letu člověka do vesmíru a tím byl Jurij Alexejevič Gagarin. Stalo se to v Sovětském svazu 12. 4. 1961. Gustav Brom

Období II. světové války a Těsně po ní Po nástupu fašismu se jazzová hudba nesměla hrát ani poslouchat. Byla označena za hudbu méněcenné rasy. Mezi oběťmi tohoto období byla spousta hudebníků. Nesmyslné zákazy se hudebníci snažili různě obcházet. Zahraniční evergreeny (oblíbené melodie) připisovali i neexistujícím autorům. Pro mladé swingové příznivce to bylo období a příležitost vyjádřit své mezigenerační pocity i protifašistické postoje. Protože byly zakázány taneční zábavy, dostala se postupně swingová hudba na koncertní pódia. Jazz obohatil naši hudbu o zcela nové prvky a rytmy. Ovlivnila nejenom hudebníky, ale i výtvarníky, básníky, divadelníky a filmaře. Filmem, který vás tímto obdobím, kdy byl swing zakázaný, provede, jsou např. Šakalí léta.

Zkouška paměti Jazz je svébytný hudební žánr, který vznikl z lidové hudby ………………………………………., jako byly spirituály, blues nebo pracovní písně. Jedním z vývojových stádií jazzu je ……………………………………... Byl spojen hlavně s velkými kapelami –………………………….– hrající dokonalá aranžmá, ale i s malými skupinami …………………………………….. umělců. V roce 1928 …………………………………………………… vydal knihu s názvem Jazz. Taneční hudbu s jazzovými prvky hrál se svou kapelou …………………………….. Nejvýznamnější osobností tohoto žánru byl …………………………(1906 – 1942). Měl veliké hudební nadání, ale bohužel velmi chatrné zdraví. Od narození byl téměř …………., později ……………………………. a navíc měl nemocné ledviny. Rok strávil na zkušené ……………………………, kde se seznámil s jazzem. Stal ………………………………….. orchestru Osvobozeného divadla. J. Ježek v roce 1942 v USA. Kromě Ježkova orchestru hráli v Praze …………………. vedení …………………………. a v Brně vznikl studentský orchestr …………………………………………. Po nástupu fašismu se jazzová hudba nesměla hrát ani poslouchat. Byla označena za hudbu ……………………………………. Jazz obohatil naši hudbu o zcela ………………………………………………... Ovlivnila nejenom hudebníky, ale i výtvarníky, básníky, divadelníky a filmaře. big bandy, v Paříži, Emil František Burian, méněcenné rasy, Blue boys, slepý,Jaroslav Ježek, Karlem Vlachem, amerických černochů, nové prvky a rytmy, R. A. Dvorský, nedoslýchavý, Gustava Broma improvizujících, zemřel, swing

Zdroje http://en.wikipedia.org/wiki/File:Baker_Banana.jpg, 26. 11. 2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Traxler_a_Je%C5%BEek-1938.jpg, 26. 11. 2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Voskovec_a_Werich.jpg, 26. 11. 2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gustav_brom.jpg, Jan Kyselák, 26. 11. 2013 Hudební výchova pro 9. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.), SPN, 2008, ISBN 80-7235-296-2, 26. 11. 2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Gustav_Brom, 26. 11. 2013 http://cs.wikipedia.org/wiki/Jaroslav_Je%C5%BEek. 26. 11. 2013