Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Potravní vazby rostlin a živočichů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Rozmanitost organismů, třídění organismů
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Charakteristika ekosystému
Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Vztahy mezi organismy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Ekosystém přirozený a umělý
Cizorodé látky v potravním řetězci
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Získávání energie pro život
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
NUKLEOVÉ KYSELINY [6], [7]
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Získávání energie pro život
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Ekosystém Ekosystém je společenstvo organismů spolu s abiotickými podmínkami. Představuje základní strukturní a funkční jednotku přírody, dochází v něm k neustálému oběhu látek a energie, počínaje energií sluneční.

Potravní řetězec Energii slunečního záření poutají do ekosystému při fotosyntéze zelené rostliny, přičemž produkují organické látky, říkáme jim producenti (1). Energii poutanou v tělech rostlin konzumují býložravci, říkáme jim konzumenti 1. řádu (2). Býložravci jsou potravou dalších živočichů, masožravců, hmyzožravců, všežravců, říkáme jim konzumenti 2. řádu (3), 3. řádu (4) atd.

Potravní řetězec Zbytky odumřelých těl organismů a odpady využívají ke svému životu půdní organismy (houby a bakterie), rozkládají je na humus a minerální látky, říkáme jim rozkladači (reducenti). Tyto látky zase využívají rostliny a potravní řetězec se uzavírá.

Potravní řetězec

Potravní pyramida Postavení jednotlivých organismů v potravních vztazích lze rovněž znázornit tzv. potravní pyramidou. Producenti (zelené rostliny) – základem potravní pyramidy, výživou závislí na anorganických látkách. Konzumenti – základem jejich potravy jsou producenti (od býložravců k masožravcům, hmyzožravcům a všežravcům). Cizopasné (parazitické) organismy – na každé potravní úrovni se přiživují na větších organismech.

Potravní pyramida Rozkladači (reducenti) – zbytky a odpady z organismů se živí mnohé další organismy – bakterie, houby, plísně, žížaly, které tyto látky rozkládají a tím vytvářejí humus a minerální látky.

Potravní pyramida

Test Vysvětli, co je to ekosystém. Jakou funkci v potravním řetězci nebo potravní pyramidě mají producenti, konzumenti a rozkladači? 3. Uveď příklad producenta, konzumenta 1. řádu, konzumenta na konci potravního řetězce nebo na vrcholu potravní pyramidy, rozkladače.

Řešení testu ekosystém je společenstvo organismů spolu s abiotickými podmínkami producenti produkují při fotosyntéze organické látky, konzumenti konzumují tyto látky v tělech jiných organismů, rozkladači rozkládají odumřelá těla organismů a jejich odpady na humus a minerální látky producent – jakákoliv rostlina; konzument 1. řádu – jakýkoliv býložravec; konzument na konci potravního řetězce (na vrcholu potravní pyramidy) – jakýkoliv vrcholový predátor; rozkladač – bakterie, žížala, některá z hub

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN 80-716-8902-5. Str. 5. Jjw. [online]. [cit. 2013-07-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trophic_dynamics.png?uselang=cs> Str. 8. Thompsma. [online]. [cit. 2013-07-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trophiclevels.jpg?uselang=cs>