Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“ Tomáš Doseděl Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity
Podíl VŠ vzdělaných mezi 25-64
Podíl VŠ vzdělaných mezi 25-64
Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů
Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů Růst podílu VŠ absolventů v pracovní síle z 11,5 % na 21,5 % -> DVOJNÁSOBEK
Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů Růst podílu VŠ absolventů v pracovní síle z 11,5 % na 21,5 % Mezi vysokoškoláky pronikají MLADÍ a ŽENY 2000 2014 Česko 9,8 % 22,4 % Maďarsko 14,5 % 26,3 % Polsko 12,5 % 31,4 % Slovensko 22,5 % Rakousko 11,3 % 28,6 %
Změnilo se něco? Jak se vlivem vzdělanostní expanze proměnil názor zaměstnanců na to, jaké vlastnosti má splňovat „dobré pracovní místo“?
Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám Mareš (2001): Dimenze zaměstnání
Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám V čase probíhá posun směrem k postmaterialistickým hodnotám Lidé s vyšším vzděláním častěji zastávají postmaterialistické hodnoty Mareš (2001): Dimenze zaměstnání
Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám Mareš (2001): Dimenze zaměstnání Sociální dimenze: zodpovědnost, zajímavost, užitečnost… Materiální dimenze: plat, dovolená, malý tlak.. Seberealizační dimenze: možnost něčeho dosáhnout, uplatnit iniciativu…
Použitá data European Values Study, vlny 1999 a 2008 N=2 440 46 % mužů, 54 % žen váženo
Použitá data European Values Study, vlny 1999 a 2008 N=2 440 46 % mužů, 54 % žen váženo • otázka Zde je výčet toho, co lidé považují za důležité ve své práci. Prosím, prohlédněte si seznam a řekněte mi, co z něj Vy osobně považujete za důležité?
Hlavní výsledky M1 – materialistické M2 - postmaterialistické Vzdělání Ref. SŠ 0,716** 1,314** VŠ 0,502*** 1,709*** Věk 0,985*** 0,989*** Pohlaví Muž Žena 1,077 1,100 Rok 1999 2008 1,641* 0,853 Vzdělání*rok 2008*SŠ 1,455 1,223 2008*VŠ 1,971* 2,272** Signifikance: * 0,95 ** 0,99 ***0,999
Hlavní výsledky Materialistické hodnoty Postmaterialistické hodnoty Absolventi SŠ 1999-2008: +46 % Absolventi VŠ 1999-2008: +97 % Postmaterialistické hodnoty Absolventi SŠ 1999-2008: +22 % Absolventi VŠ 1999-2008: +127 %
Hlavní výsledky M3 – materiální M4 – sociální M5 - seberealizační Vzdělání ZŠ Ref. SŠ 0,716** 1,235 1,330** VŠ 0,502*** 1,417** 1,959*** Věk 0,985*** 0,992** 0,987*** Pohlaví Muž Žena 1,078 1,298*** 0,860** Rok 1999 2008 1,641** 1,063 0,698 Vzdělání*rok 2008*SŠ 1,455 1,082 1,446 2008*VŠ 1,971** 1,823** 2,590*** Signifikance: * 0,95 ** 0,99 ***0,999
Hlavní výsledky Materiální dimenze Sociální dimenze Absolventi SŠ 1999-2008: +46 % Absolventi VŠ 1999-2008: +97 % Sociální dimenze Absolventi SŠ 1999-2008: +8 % Absolventi VŠ 1999-2008: +82 % Seberealizační dimenze Absolventi SŠ 1999-2008: +45 % Absolventi VŠ 1999-2008: +159 %
Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty
Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat)
Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat) Noví absolventi VŠ do značné míry přebírají „správné VŠ hodnoty“
Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat) Noví absolventi VŠ do značné míry přebírají „správné VŠ hodnoty“ Seberealizační Postmaterialistické
Děkuji za pozornost tomas.dosedel@gmail.com