Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Advertisements

Pracovní právo. Pohovor
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Marcela Petrová Kafková Ústav populačních studií, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno Regionální aplikace indexu.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Práce nebo rodina? Obojí je možné! Kateřina Kaňoková GENDER Consulting
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Worklife Balance ve společnosti HEINEKEN Česká republika
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Strategická analýza vybraného podniku Orsay s.r.o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Přístupový systém aneb kontrola vstupů
GENDER.
Marketingový plán společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jankůjová Natálie Vedoucí: Ing. Roman Švec, Ph.D.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Talíř a příbory Pravo-levo.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
Program obnovy venkova Jihočeského kraje v letech
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
POVOLÁNÍ.
Název a číslo materiálu:
Má země Česká republika.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Etické principy ve vědecké práci (Research Integrity)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Statistické údaje Úřad práce ČR, Krajská pobočka v Ústí nad Labem, Kontaktní pracoviště Most.
Matriční úřad.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“ Tomáš Doseděl Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity

Podíl VŠ vzdělaných mezi 25-64

Podíl VŠ vzdělaných mezi 25-64

Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů

Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů Růst podílu VŠ absolventů v pracovní síle z 11,5 % na 21,5 % -> DVOJNÁSOBEK

Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů Růst podílu VŠ absolventů v pracovní síle z 11,5 % na 21,5 % Mezi vysokoškoláky pronikají MLADÍ a ŽENY 2000 2014 Česko 9,8 % 22,4 % Maďarsko 14,5 % 26,3 % Polsko 12,5 % 31,4 % Slovensko 22,5 % Rakousko 11,3 % 28,6 %

Změnilo se něco? Jak se vlivem vzdělanostní expanze proměnil názor zaměstnanců na to, jaké vlastnosti má splňovat „dobré pracovní místo“?

Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám Mareš (2001): Dimenze zaměstnání

Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám V čase probíhá posun směrem k postmaterialistickým hodnotám Lidé s vyšším vzděláním častěji zastávají postmaterialistické hodnoty Mareš (2001): Dimenze zaměstnání

Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám Mareš (2001): Dimenze zaměstnání Sociální dimenze: zodpovědnost, zajímavost, užitečnost… Materiální dimenze: plat, dovolená, malý tlak.. Seberealizační dimenze: možnost něčeho dosáhnout, uplatnit iniciativu…

Použitá data European Values Study, vlny 1999 a 2008 N=2 440 46 % mužů, 54 % žen váženo

Použitá data European Values Study, vlny 1999 a 2008 N=2 440 46 % mužů, 54 % žen váženo • otázka Zde je výčet toho, co lidé považují za důležité ve své práci. Prosím, prohlédněte si seznam a řekněte mi, co z něj Vy osobně považujete za důležité?

Hlavní výsledky M1 – materialistické M2 - postmaterialistické Vzdělání Ref. SŠ 0,716** 1,314** VŠ 0,502*** 1,709*** Věk 0,985*** 0,989*** Pohlaví Muž Žena 1,077 1,100 Rok 1999 2008 1,641* 0,853 Vzdělání*rok 2008*SŠ 1,455 1,223 2008*VŠ 1,971* 2,272** Signifikance: * 0,95 ** 0,99 ***0,999

Hlavní výsledky Materialistické hodnoty Postmaterialistické hodnoty Absolventi SŠ 1999-2008: +46 % Absolventi VŠ 1999-2008: +97 % Postmaterialistické hodnoty Absolventi SŠ 1999-2008: +22 % Absolventi VŠ 1999-2008: +127 %

Hlavní výsledky M3 – materiální M4 – sociální M5 - seberealizační Vzdělání ZŠ Ref. SŠ 0,716** 1,235 1,330** VŠ 0,502*** 1,417** 1,959*** Věk 0,985*** 0,992** 0,987*** Pohlaví Muž Žena 1,078 1,298*** 0,860** Rok 1999 2008 1,641** 1,063 0,698 Vzdělání*rok 2008*SŠ 1,455 1,082 1,446 2008*VŠ 1,971** 1,823** 2,590*** Signifikance: * 0,95 ** 0,99 ***0,999

Hlavní výsledky Materiální dimenze Sociální dimenze Absolventi SŠ 1999-2008: +46 % Absolventi VŠ 1999-2008: +97 % Sociální dimenze Absolventi SŠ 1999-2008: +8 % Absolventi VŠ 1999-2008: +82 % Seberealizační dimenze Absolventi SŠ 1999-2008: +45 % Absolventi VŠ 1999-2008: +159 %

Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty

Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat)

Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat) Noví absolventi VŠ do značné míry přebírají „správné VŠ hodnoty“

Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat) Noví absolventi VŠ do značné míry přebírají „správné VŠ hodnoty“ Seberealizační Postmaterialistické

Děkuji za pozornost tomas.dosedel@gmail.com