Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb. Ekologie a životní prostředí 2014 Petr Vybral Původní základ prezentace: Barbora Kněžínková, 2011.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Strategie rozvoje městské části Praha - Libuš Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Ing. Bohumil Sulek, CSc. Praha-Libuš,
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Právo na informace Tereza Danielisová,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
1 Zkušenosti Agentury integrované prevence za rok 2003 ČEÚ – AIP Kodaňská 10 Praha
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Právní předpisy jimiž se projednání řídí (obecně):  Stavební zákon  Zákon o posuzování vlivů na ŽP (EIA/SEA) 2.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
POH krajů Problémové oblasti jejich přípravy Porada (MVČR) 7
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Odbor životního prostředí MHMP
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 3/ Ing. Jaromír Vachta.
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Umisťování staveb.
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Porada ochrany přírody – Brno,
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta

Předmět zákona Posuzuje přímé i nepřímé vlivy a dopady na obyvatelstvo, ŽP, živočichy, rostliny, ekosystémy, ovzduší, vodu a půdu, krajinu, přírodní zdroje Stanoví podmínky pro posuzování vlivů na ŽP a veřejné zdraví Definuje postup osob, správních orgánů a územních samosprávných celků (obcí a krajů) Posuzování vlivů na ŽP podléhají uvažované záměry a koncepce, jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit ŽP Účelem posuzování vlivů na ŽP je zajistit odborný podklad, případně stanovit opatření pro vydání rozhodnutí

Vývoj legislativy Směrnice Rady 85/337/EHS – posuzování staveb a zařízení (EIA) Směrnice EP a Rady 2001/42/ES – posuzování vlivu plánů a programů (SEA) Novela 93/2004 Sb. – posuzování vlivu koncepcí Směrnice EP a Rady 2003/35/ES – účast veřejnosti na vypracování plánů a programů Novela 163/2006 Sb. – účast veřejnosti, aplikace směrnic ES Rozhodnutí Rady 2005/370/ES – přístup k informacím, účast veřejnosti, právní ochrana Novela 186/2006 Sb. – další upřesnění dle ES Novela 216/2007 – zjišťovací řízení, oznámení podlimitního záměru, „dotčená veřejnost“

Rozsah posuzování Posuzují se vlivy na veřejné zdraví a vlivy na ŽP Zahrnují se - vlivy na živočichy a rostliny - ekosystémy, půdu, horninové prostředí, - vodu, ovzduší, klima a krajinu - přírodní zdroje - hmotný majetek a kulturní památky Posuzuje se i jejich vzájemné působení a možné souvislosti

Základní definice Záměrem stavby, činnosti a technologie – viz příloha č. 1 Koncepcí strategie, plány nebo programy - zpracované nebo zadané správními orgány (a jimi následně schvalovány) Dotčené území - území, jehož ŽP a obyvatelstvo by mohlo být závažně ovlivněno provedením záměru nebo koncepce, Dotčeným správním úřadem správní úřad, který hájí zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a ČIŽP Příslušným úřadem MŽP nebo orgán kraje v přenesené působnosti

Posuzování vlivů na ŽP Záměry v příloze č. 1, kategorie I a jejich změny – posuzování vždy Záměry v příloze č. 1, kategorie II - posuzování, pokud se ve zjišťovacím řízení stanoví, že mohou mít významný vliv na ŽP, Změny záměrů v příloze č. 1 – posuzování , pokud má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah, nebo pokud se významně mění jeho technologie, řízení provozu nebo způsob užívání pokud se ve zjišťovacím řízení stanoví, že mohou mít významný vliv na ŽP, Záměry, u nichž se žádá o prodloužení platnosti stanoviska Záměry plynoucí z nouzového stavu, ohrožení, obrany – neposuzují se

Příloha č. 1 KATEGORIE I (záměry vždy podléhající posouzení) - Čistírny odpadních vod s kapacitou nad 100 tis. obyvatel a kanalizace nad 50 000 napojených obyvatel - Těžba nerostných surovin - Zařízení ke spalování paliv s tepelným výkonem nad 200 MW - Nadzemní vedení elektrické energie o napětí od 110 kV a délce nad 15 km - Zařízení k výrobě surového železa a oceli, - Výrobu buničiny ze dřeva, papíru a lepenek nebo podobných vláknitých materiálů, - Zařízení k výrobě základních organických a anorganických chemikálií - Průmyslová výroba farmaceutických produktů chemickou nebo biochemickou cestou - Zařízení k výrobě biocidů, pesticidů a průmyslových hnojiv - Zařízení k odstraňování s nebezpečných odpadů

Příloha č. 1 KATEGORIE II (záměry vyžadující zjišťovací řízení) - Restrukturalizace pozemků v krajině, využívání neobdělávaných - Vodohospodářské úpravy nebo jiné úpravy ovlivňující odtokové poměry - Rybníky určené k chovu ryb - Čistírny odpadních vod s kapacitou od 10 000 do 100 000 - Zneškodňování odpadů ukládáním - Větrné elektrárny Zařízení na výrobu a zpracování celulózy - Výroba nebo zpracování polymerů a syntetických kaučuků - Ostatní chemické výroby s produkcí od 100 t/rok - Sjezdové tratě, lyžařské vleky, lanovky a související zařízení

Způsob posuzování vlivů na ŽP Popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů na ŽP Vychází se ze stavu ŽP v dotčeném území v době oznámení záměru Hodnotí se vlivy na ŽP při přípravě, provádění, provozování i jeho ukončení, popřípadě důsledky při možné havárii Návrh opatření k předcházení nepříznivým vlivům na ŽP, možnosti vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci těchto vlivů a vyhodnocení navrhovaných opatření

Oznamovací povinnost Povinnost předložit oznámení záměru příslušnému úřadu Náležitosti oznámení stanoví příloha č. 3 (s návrhem možných variant řešení) Zveřejnění informace o oznámení (zaslání s žádostí o vyjádření dotčeným správním úřadům) Písemné vyjádření k oznámení příslušnému úřadu (do 20 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení)

Příloha č. 3 Náležitosti oznámení Údaje o oznamovateli Údaje o záměru Údaje o stavu ŽP v dotčeném území Údaje o vlivech záměru na ŽP a veřejné zdraví Porovnání variant řešení Doplňující údaje Shrnutí netechnického charakteru Vyjádření příslušného stavebního úřadu

Zjišťovací řízení Zahajuje se na podkladě oznámení a provádí se podle zásad (kritérií) uvedených v příloze č. 2 Cílem upřesnit informace, které je vhodné uvést do dokumentace vlivů záměru na ŽP (povaha záměru, faktory ŽP, zda podle zákona apod.) Příslušný úřad může navrhnout zpracování variant řešení (umístění, kapacity, použitá technologie, zahájení) Zjišťovací řízení ukončí příslušný úřad nejdéle do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení (zašle oznamovateli a závěr zveřejní)

Příloha č. 2 Zásady pro zjišťovací řízení Zvážení parametrů záměru (kumulace vlivů, využívání přírodních zdrojů,produkce odpadů,znečišťování ŽP a vlivy na veřejné zdraví, rizika havárií Parametry území, které může být ovlivněno záměrem (dosavadní využívání území, jeho priority, předpokládané využití) Charakteristika předpokládaných vlivů (zvážení vlivů ve vztahu ke kritériím a s ohledem k jejich rozsah, velikosti, doby trvání)

Dokumentace Oznamovatel na základě oznámení, vyjádření k oznámení a závěru zjišťovacího řízení (písemně i elektronicky) dle přílohy č. 4 Příslušný úřad opět do 10 dnů zašle k vyjádření dotčeným správním orgánům a zveřejnění informace o dokumentaci na internetu (každý se může vyjádřit do 30 dnů) Úřad může vrátit, je-li neúplná (do 40 dnů) k dopracování a doplnění; jinak ji v téže lhůtě spolu s vyjádřeními doručí zpracovateli posudku o vlivech záměru na ŽP

Příloha č. 4 Náležitosti dokumentace Údaje o oznamovateli Údaje o záměru Údaje o stavu ŽP v dotčeném území Komplexní charakteristika a hodnocení vlivu záměru na ŽP a veřejné zdraví Porovnání variant řešení Závěr Shrnutí netechnického charakteru Vyjádření příslušného stavebního úřadu

Zpracování posudku Smluvní zajištění zpracování posudku osobou k tomu oprávněnou Posudek na základě dokumentace, popřípadě oznámení a všech podaných vyjádření k nim (příloha č. 5) Doba pro zpracování posudku 60 dnů (+ 30) Oznamovatel musí poskytnout zpracovateli posudku všechny podklady Po předání posudku zašle úřad do 10 pracovních dnů ode dne jeho obdržení oznamovateli, dotčeným správním úřadům a zveřejní na internetu K posudku možno písemné vyjádření ve lhůtě do 30 dnů ode dne zveřejnění, popřípadě se k němu vyjádřit na veřejném projednání Zpracovatel posudku na základě písemných vyjádření k posudku a vyjádření z veřejného projednání upraví návrh stanoviska

Příloha č. 5 Náležitosti posudku Základní údaje Posouzení dokumentace (Oznámení) Posouzení technického řešení ve vztahu ke znečištění ŽP Posouzení navržených opatření k prevenci a ke kompenzaci nepříznivých vlivů Vypořádání všech vyjádření k dokumentaci Celkové posouzení akceptovatelnosti záměru Návrh stanoviska

Stanovisko k posouzení vlivů na ŽP Stanovisko vydá úřad na základě dokumentace, oznámení, posudku a veřejného projednání ve lhůtě do 30 dnů (příloha č. 6) Stanovisko zasláno do 7 dnů od jeho vydání oznamovateli, dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zveřejní na internetu a i jinak Stanovisko předkládá oznamovatel jako jeden z podkladů pro navazující řízení Stanovisko je odborným podkladem pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů Bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí nebo opatření nutná k provedení záměru v žádném správním ani jiném řízení

Příloha č. 6 Náležitosti stanoviska Identifikační údaje Průběh posuzování (Oznámení, Dokumentace, Posudek, Veřejné projednání, Celkové hodnocení procesu posuzování včetně účasti veřejnosti) Hodnocení záměru (Souhrnná charakteristika předpokládaných vlivů, Hodnocení technického řešení, Návrh opatření k prevenci, Pořadí variant, Vypořádání vyjádření k dokumentaci Jméno, příjmení a podpis pověřeného zástupce příslušného úřadu

Posuzování vlivů koncepce na ŽP Koncepce stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1 Způsob posuzování koncepce (zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů, dopadů, cílů) Předkladatel, který dává podnět ke zpracování koncepce, je povinen předložit oznámení koncepce příslušnému úřadu v listinné a v elektronické podobě Příslušný úřad provede zjišťovací řízení na podkladě oznámení, vyjádření k němu obdržených a podle kritérií uvedených v příloze č.8 Příslušný úřad vydá na základě návrhu koncepce, vyjádření k němu podaných a veřejného projednání stanovisko k posouzení vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví (dále jen "stanovisko ke koncepci") ve lhůtě do 30 dnů ode dne obdržení zápisu z veřejného projednání návrhu koncepce

Přílohy č. 7 - 9 Náležitosti, kritéria a vyhodnocení koncepce Náležitosti oznámení koncepce - údaje o předkladateli, o koncepci, o dotčeném území - předpokládané vlivy koncepce, doplňující údaje Kritéria pro zjišťovací řízení - obsah koncepce - charakteristika vlivů koncepce - předpokládaný přínos posouzení koncepce Náležitosti vyhodnocení koncepce - Obsah a cíle koncepce - Informace o současném stavu - Důvody pro výběr zkoumaných var - Závěry a doporučení a návrh stanoviska ke koncepci

Posuzování vlivů přesahující hranice Předmět posuzování (záměr nebo koncepce, spolupráce s MZ, předání MŽP ) Způsob posuzování (právní předpisy dotčených států, mezinárodní smlouvy, poprojektová analýza) Posuzování na území ČR a mimo území ČR konzultace, požadavek na spolupráci, zaslání stanoviska povinnost zveřejnění a zaslání dotčeným úřadům mezistátní posuzování koncepcí

Autorizace Pro zpracování dokumentace, posudku, oznámení, vyhodnocení držitel autorizace Pro záměry kategorie I část dokumentace osobou s osvědčením odborné způsobilosti pro oblast veřejného zdraví Podmínky autorizace (praxe 3 roky, odborná způsobilost, 5 let) Vyhláška č. 457/2001 Sb. pro autorizaci, vyhláška č. 353/2004 Sb. pro osvědčení k posuzování vlivů na veřejné zdraví

Výkon státní správy Orgány kraje MŽP - je ústředním správním úřadem, vykonává vrchní státní dozor, zajišťuje posuzování koncepcí v případech, kdy dotčené území tvoří celé území kraje nebo zasahuje na území více krajů nebo na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti, poskytuje Evropské komisi v souladu s právními předpisy Evropských společenství informace v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí, zajišťuje mezistátní posuzování záměrů a koncepcí, vede souhrnnou evidenci všech zahajovaných posuzování a evidenci všech vydaných závěrů zjišťovacích řízení a stanovisek, uděluje a odnímá autorizaci, vydává stanovisko k vyhodnocení Orgány kraje - zajišťují posuzování záměrů, vedou evidenci jimi vydaných stanovisek, zveřejňují seznam posudků a jejich zpracovatelů, vydávají stanovisko k vyhodnocení vlivů