Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novela stavebního zákona ve vazbě na ustanovení § 50 návrh územního plánu
Advertisements

INFORMAČNÍ SYSTÉMY EIA/SEA
Stavební zákon po novele s účinností od
Zapojení veřejnosti do SEA Integra Consulting Services Jana Svobodová Jana Hrnčířová.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Michal Musil 10. listopadu 2011
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Úvodní veřejný seminář Radim Misiaček Ústí nad.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb. Ekologie a životní prostředí 2014 Petr Vybral Původní základ prezentace: Barbora Kněžínková, 2011.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Strategie rozvoje městské části Praha - Libuš Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Ing. Bohumil Sulek, CSc. Praha-Libuš,
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Věra Velecká Löw a spol. s.r.o. Vranovská 102, Brno
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Právní předpisy jimiž se projednání řídí (obecně):  Stavební zákon  Zákon o posuzování vlivů na ŽP (EIA/SEA) 2.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
náměstek Ministerstva životního prostředí
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Odbor životního prostředí MHMP
Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 3/ Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 4/ Ing. Jaromír Vachta.
Umisťování staveb.
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Porada ochrany přírody – Brno,
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová

Posuzování vlivů na ŽP EIA (Environmental Impact Assessment) = projektové posuzování (konkrétní záměr) SEA (Strategic Environmental Assessment) = posuzování koncepcí, plánů

Prameny právní úpravy MP: EU: ČR: Espoo úmluva (Úmluva o posuzování vlivů na životní prostředí přesahující hranice států) + Protokol SEA EU: Směrnice Rady 85/337/EHS o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí Směrnice EP a Rady 2001/42/ES o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí ČR: Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP

Vývoj české právní úpravy od 1992: Z. č. 17/1992 Sb., o ŽP Z. č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na ŽP od 1. 1. 2002: Z. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP Z. č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a programů na ŽP od 1. 5. 2004: Z. č. 100/2001 Sb. (EIA + SEA)

Charakteristika průřezový nástroj nástroj prevence nejde o správní řízení posuzují se vlivy na ŽP a veřejné zdraví vybrané záměry a koncepce výsledkem je stanovisko k posouzení vlivů na zdraví a ŽP

Pojmové vymezení nástroj pro komplexní systémové zkoumání vlivu lidské činnosti na ŽP a veřejné zdraví, jehož základem je zhodnocení veškerých předpokládaných přímých i nepřímých vlivů určitého záměru na ŽP a veřejné zdraví s cílem navrhnout variantu realizace záměru, která představuje optimální kombinaci ekologických, ekonomických i sociálních nákladů a užitků.

Charakteristika procesu EIA/SEA výběrový (pouze vybrané záměry a koncepce) komplexní (viz § 2 z. č. 100/2001 Sb.) variantní (varianty realizace záměru - § 6 odst.4) za účasti veřejnosti + informovanost (§ 16,17) transparentní/otevřený odborný (účast odborníků, stanovisko jako odborný podklad pro vydání rozhodnutí) samostatný (probíhající odděleně od správních řízení, např. dle stavebního zákona) související principy: UR, integrace, předběžná opatrnost, prevence

Vazba na speciální právní úpravu EIA podle z. 100/2001 Sb. SEA podle z. 100/2001 Sb. Speciální: § 72 StZ (RP) § 91 StZ (ÚŘ) Přeshraniční Naturová (Natura 2000) Speciální: SEA dle 10i SEA dle 10j Přeshraniční Naturová (Natura 2000)

Režim EIA posuzování konkrétních záměrů z hlediska jejich vlivů na ŽP a veřejné zdraví záměr = stavby, činnosti, technologie v příloze č. 1 z. č. 100/2001 Sb. kategorie I kategorie II obligatorní posouzení zjišťovací řízení

Postup procedury EIA Oznámení (§ 6) Zjišťovací řízení (§ 7) Dokumentace (§ 8) Posudek (§ 9) Veřejné projednání (§ 17) Stanovisko (§ 10)

Oznámení (§ 6) KDO: oznamovatel (= ten, kdo hodlá záměr realizovat) KOMU: příslušný úřad (MŽP nebo KÚ) NÁLEŽITOSTI: příloha č. 3 z. č. 100/2001 Sb. FORMA: písemně, na technickém nosiči dat, příp. v elektronické podobě POČET: na základě dohody s příslušným úřadem KOPIE: příslušný úřad zasílá dotčeným správním úřadům a dotčeným ÚSC, zveřejní VEŘEJNOST: písemné vyjádření do 20 dnů ode dne zveřejnění

Zjišťovací řízení (§ 7) CÍL: upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace (tuto si nechává zpracovat oznamovatel od autorizované osoby) zjištění, zda bude záměr bude posuzován ZAHÁJENÍ: příslušný úřad na podkladě oznámení, podle zásad v příloze č. 2 UKONČENÍ: nejdéle do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení (§ 16) VÝSLEDEK: odůvodněný písemný závěr

Dokumentace (§ 8) zpracování zajišťuje oznamovatel zpracovává autorizovaná osoba PODKLADY: oznámení + vyjádření k ozn., závěru zjišťovacího řízení FORMA: písemně a elektronicky NÁLEŽITOSTI: příloha č. 4 VEŘEJNOST: písemné vyjádření do 30 dnů ode dne zveřejnění příslušný úřad po obdržení dokumentaci neprodleně doručí zpracovateli posudku

Posudek k dokumentaci (§ 9) zpracování zajišťuje příslušný úřad zpracovává autorizovaná osoba (vyloučen je ten, kdo se podílel na zpracování oznámení nebo dokumentace) NÁLEŽITOSTI: příloha č. 5 LHŮTA PRO ZPRACOVÁNÍ: do 60 dnů ( max. 90 dnů) VEŘEJNOST: písemné vyjádření do 30 dnů ode dne zveřejnění

Veřejné projednání § 17, § 9 odst. 9; fakultativní fáze obdrží-li příslušný úřad odůvodněné nesouhlasné vyjádření k dokumentaci (§ 9 odst.9) nejpozději do 5 dnů po uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku (§ 17 odst. 2)

Stanovisko (§ 10) odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popř. opatření dle zvl. zákonů zpracovává příslušný úřad (KÚ nebo MŽP) platné 2 roky s možností prodloužení není obsahově závazné pro správní úřad, vydávající rozhodnutí či opatření podle zvl. zákonů, ale musí být vzato v úvahu → obsahuje-li konkrétní požadavky, týkající se OCHŽP, mají být tyto zahrnuty do rozhodnutí, pokud nejsou zahrnuty, musí být zdůvodněno, proč tomu tak není. bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí či opatření nutná k provedení záměru, který podléhá zákonu č. 100/2001 Sb.

Účast veřejnosti v EIA § 6 odst. 7 (oznámení) § 7 odst. 4 (zjišťovací řízení) § 8 odst. 3 (dokumentace) § 9 odst. 8 (posudek) § 16 (informace) § 17 (veřejné projednání) § 23 odst. 9 (účast v navazujících SŘ) § 23 odst. 10 (přístup k soudům)

SEA Posuzování vlivů koncepcí na ŽP a veřejné zdraví koncepce = strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo schválené orgánem veřejné správy → § 10 a postup: Oznámení (§ 10c) Zjišťovací řízení (§ 10d) Návrh koncepce a vyhodnocení vlivů (§ 10e, 10f) Veřejné projednání návrhu koncepce Stanovisko k návrhu koncepce (§ 10g) Sledování a rozbor vlivů koncepce (§ 10h) speciální právní úprava: politika územního rozvoje a ÚPD (§ 10i) koncepce zpracovaná ústředním správním úřadem (§ 10j)

Přeshraniční posuzování (§ 11 – 14b) Předmětem je záměr nebo koncepce, pokud „dotčené území“ přesahuje hranice ČR záměr nebo koncepce, pokud o přeshraniční posuzování požádá „dotčený stát“ záměr nebo koncepce prováděné na území jiného státu, které mohou mít závažný vliv na ŽP v ČR Postup podle z. č. 100/2001 Sb. a mezinárodní smlouvy, kterou je ČR vázána § 13: mezistátní posuzování záměru prováděného v ČR § 14: mezistátní posuzování záměru prováděného mimo ČR § 14a: mezistátní posuzování koncepce prováděné v ČR § 14b: mezistátní posuzování koncepce prováděné mimo ČR

Naturové posuzování NATURA 2000 (v ČR tvořena evropsky významnými lokalitami a ptačími oblastmi) EU: čl. 6.3 a 6.4 směrnice 92/43/EHS (směrnice o stanovištích) § 45h z. č. 114/1992 Sb.: jakákoliv koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, podléhá hodnocení důsledků na toto území a stav jeho ochrany. → postupuje se podle z. č. 100/2001 Sb., pokud § 45i z. č. 114/1992 Sb. nestanoví jinak EIA: § 4 odst. 1 písm. e) z. č. 100/2001 Sb. SEA: § 10a z. č. 100/2001 Sb. Tzv. naturové hodnocení je zpracováváno jako odlišitelná součást dokumentů zpracovávaných v rámci EIA i SEA

Investor má v úmyslu postavit spalovnu nebezpečného odpadu Územní plán EIA – příl. I, kat. I – 10.1 IPPC – příl. I. – 5.1 Rozhodnutí o umístění stavby Účastníci řízení a účast veřejnosti Střety zájmů v území Právo na informace Odpovědnostní vztahy