Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Strategické plánování na úrovni jednotlivých SBU (VY_32_INOVACE_05.02.06) Autor Mgr. Vladimír Šorma Tematická oblast Marketing a management Ročník Sedmý Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku strategického plánování na úrovni jednotlivých SBU. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.
Strategické plánování v marketingu Na úrovni SBU (Podnikatelské strategické plánování) SBU = Strategic bussines unit (strategická obchodní jednotka – obchod) firma se skládá minimálně z jedné, ale častěji z několika obchodních jednotek každá SBU je relativně samostatný celek , který má: - specifický sortiment zboží - vlastní specifickou skupinu zákazníků a vlastní konkurenci - vlastního zodpovědného vedoucího – manažera má rozhodovací volnost zejména v těchto oblastech: co bude vyrábět jak bude výrobky distribuovat kdy se budou uskutečňovat rozhodnutí jejího vedení ve výběru svých dodavatelů - každá SBU definuje své specifické poslání v rámci poslání firmy
Strategické plánování v marketingu Na úrovni SBU Proces podnikatelského strategického plánování Analýza vnějšího prostředí (příležitosti a hrozby) Poslání obchodní jednotky Formulování cíle Formulování strategie Formulování programu Implementace Zpětná vazba a kontrola Analýza SWOT Analýza vnitřního prostředí (silné a slabé stránky)
Strategické plánování v marketingu Na úrovni SBU Analýza SWOT (komplexní hodnocení silných a slabých stránek firmy spolu s hodnocením hrozeb a příležitostí) Analýza vnějšího prostředí (analýza příležitostí a hrozeb) Marketingová příležitost - oblast zákaznických potřeb, jejichž uspokojováním může firma profitovat - hledisko přitažlivosti a pravděpodobnosti úspěchu Hrozba prostředí - vzniká na základě nepříznivého vývojového trendu ve vnějším prostředí, která by mohla vést k ohrožení prodeje nebo zisku Po identifikaci příležitostí a hrozeb - 4 možnosti daného podnikání: Ideální obchodní jednotka - má velké příležitosti a malá ohrožení Spekulativní obchodní jednotka - má velké příležitosti, ale i velká ohrožení Vyzrálá obchodní jednotka - má malé příležitosti, ale i malá ohrožení Znepokojivá obchodní jednotka - má malé příležitosti a velká ohrožení Analýza vnitřního prostředí (silných a slabých stránek) - jedna stránka je identifikovat příležitosti, druhá stránka je mít schopnost tyto příležitosti využít - je nutno pravidelně u každé SBU její silné a slabé stránky vyhodnocovat
Strategické plánování v marketingu Na úrovni SBU Analýza SWOT
Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org