Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Advertisements

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ampérovo pravidlo, Magnetické pole solenoidu
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Viktor Dyk (1877 – 1931) KRYSAŘ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Viktor Dyk Nikolas Vicari.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Generace buřičů.
Transkript prezentace:

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_B_08 Tematická oblast: Humanitní předměty 3. ročník Téma: Anarchističtí buřiči – Viktor Dyk Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: listopad 2012

Anotace Metodický pokyn: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo anarchistického buřiče – Viktora Dyka. Prezentace je v závěru doplněna o text a otázky. Žáci si zopakují probranou látku. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí multimediální techniky použije materiál k výkladu a samostatné práci žáků.

Viktor Dyk

Viktor Dyk – život básník, prozaik, dramatik, publicista, představitel generace anarchistických buřičů * 1877 studia v Praze na gymnáziu a na právech Karlovy univerzity redaktor časopisu Lumír a Samostatnost za 1. svět. války se podílel na protirakouském odboji odpůrce hradní politiky a T. G. Masaryka ve 20. letech 20. stol. získal senátorské křeslo + 1931 v Chorvatsku

Viktor Dyk - dílo poezie drama Satiry a sarkasmy, Pohádky z naší vesnice satiry na politický a společenský život Milá sedmi loupežníků romantická básnická skladba o sedmi vyvržencích a jejich milence vraždící ze žárlivosti Okno válečná sbírka vlastenecká poezie s bojovým zanícením za znovunabytí svobody báseň Země mluví drama Zmoudření Dona Quijota ovlivněno symbolismem tragický příběh o neřešitelnosti rozporu mezi snem a skutečností hrdina se sice smiřuje se ztrátou iluzí, ale tím ztrácí i smysl života „zmoudření“ představuje smrt

Viktor Dyk - dílo próza Krysař novela na motivy staroněmecké pověsti Příběh o krysaři, který přichází do města Hammeln, aby jej zbavil krys. Přestože svůj úkol splní, nedostane od radních řádně zaplaceno. Navíc přichází osobní citové zklamání.

Otázky Zařaďte autora do kontextu české literatury. Zařaďte dílo Krysař do kontextu autorovy tvorby. Co bylo Krysařovou předlohou? Jaký slohový postup je použit ve výňatku? Na konci díla přežije pouze opožděný blázen a novorozeně. Ostatní obyvatelé zkaženého města zahynou. Proč přežijí právě tyto dvě postavy?

Krysař - ukázka Nad krásným hansovním městem Hammeln – pýchou všech obyvatel, stojí vrch Koppel, který patří mezi jejich nemenší pýchu. V neděli měšťané opouštějí brány svého města a svátečně vyparáděni stoupají na Koppel. Stoupání je prudké a pot se řine z jejich čel, ale jak je odtud krásný výhled na celé město i kraj! Stoupat je nutno sosnovým, poněkud ztemnělým a smutným lesem, tak to alespoň občané Hammeln vnímají. Ale nejsmutnější les pozbyde svého smutného rázu, naplní-li ho veselé i rozvážné hovory kupců hansovního města, jejich ctihodných manželek i místních dívek a jinochů. Nad touto pro většinu vrcholnou sférou, poskytuje vrch Koppel i jiné možnosti. Náhle vyjdete z lesa, jdete okolo roztroušených balvanů, které sem zbloudily před staletími. Vše je zde prosté a velké. Usaďte se a pohleďte dolů na město. Vyhřívejte se na slunci a užívejte nedělního klidu, protože kdybyste šli dál, dojdete k propasti. Otevřená propast je chladná a hluboká a nedohlédnete jejího konce. Hodíte-li tam kámen, padá dlouho. Vrch Koppel má své tajemství; propast není pouhou propastí, ale i cestou. To tvrdí někteří odvážlivci, kteří neváhají jít až na okraj propasti a zkoumat záhady vrchu Koppel. Nikdo neví nic určitého, pouze říkají, že cesta odtud vede daleko pod zemí. Daleko, přes hory a řeky. Až do Sedmihradska. Říkají to přesto, že nevědí, od koho to slyšeli. Jisté je, že dosud nikdo tuto odvážnou cestu nedokončil, vědí, že dosud nikdo odtud nedošel do sedmihradské země. Jednoho dne stanul Krysař nad touto propastí.

Řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury. Dyk se řadí mezi anarchistické buřiče Toto hnutí navazuje na českou modernu. Sjednocujícím faktorem byl převážně bohémský život, inklinace k anarchismu. Spisovatelé jsou někdy označováni jako „básníci života a vzdoru“. další anarchističtí buřiči: Fráňa Šrámek, Stanislav Kostka Neumann, Karel Toman, František Gellner, Petr Bezruč

Řešení Zařaďte dílo Krysař do kontextu autorovy tvorby. Dyk se věnoval poezii, próze a dramatu próza – Krysař poezie - Satiry a sarkasmy, Pohádky z naší vesnice, Milá sedmi loupežníků, Okno drama - Zmoudření Dona Quijota

Řešení Co bylo Krysařovou předlohou? staroněmecká pověst Jaký slohový postup je použit ve výňatku? postup popisný

Řešení Na konci díla přežije pouze opožděný blázen a novorozeně. Ostatní obyvatelé zkaženého města zahynou. Proč přežijí právě tyto dvě postavy? blázen a kojenec jsou nevinné postavy, které se proti krysařovi neprovinili, smrt si nezasloužili Jörgen hledá kojenci matku → „lidské pokolení“ může být obnoveno

Použité zdroje Literatura Obrázky Dyk, V. Krysař. 2. vyd. Brno: Tribun EU, 2008. ISBN 978-80-7399-388-7. Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2000. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0468-6. Obrázky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Viktor_Dyk_1899.png/220px-Viktor_Dyk_1899.png http://www.horror.cz/promo/articles/4468-6.jpg