FRENCHISING
Pojmy Franchisor - poskytovatel Frenchisant – příjemce Franchisová síť – všechny franchisové a vlastní pobočky vytvářené v rámci určitého franchisového systému. Franchisová koncepce podnikání – formalizovaný a v podobě franchisového paketu zpracovaný podnikatelský záměr.
Výhody Pro frenchisora – rozšiřování korporace samostatnými subjekty Pro frenchisanta – Menší risk, zapojení do dlouho fungujícího systému
Historie Ve 30. letech 20. století rozvoj motorizace přinutil výrobce automobilů hledat nové způsoby prodeje. Jako skvělé řešení se ukázaly sítě dealerských míst fungujících na zásadách franchisingu. Po druhé světové válce instituce franchisingu v USA prošla obdobím opravdového rozkvětu s mnoha úspěchy v řadě dalších odvětvích hospodářství, především pak ve službách a gastronomii. Franchisoři v USA rozvíjeli své sítě velmi dynamicky, a v 60. letech začali expandovat do Evropy.
Druhy frenchisingu Základní dělení : Podle druhu činnosti: Distribuční franchising Franchising služeb Výrobní franchising Smíšený franchisig Podle organizace systému: Bezprostřední franchising Mnohonásobný franchising Master franchising (subfranchising) Regionální zastoupení
Evropský kodex etiky franchisingu Evropský kodex etiky franchisingu je základním dokumentem určujícím pravidla podnikání založených na licenčním principu
zdroje Přednáška Informační materiály získané na veletrhu http://franchisinginfo.cz