Zvláštnosti větné stavby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Zvláštnosti větné stavby Jarmila Karlovcová 8. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Útvary založené na dialogu 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vznik pracovního poměru
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Inverzní funkce CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název projektu: Moderní škola
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Poměr v základním tvaru.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Výnosy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Poměr v základním tvaru.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Informatika – Základní operace s buňkami
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Zvláštnosti větné stavby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, 500 03 Hradec Králové Zvláštnosti větné stavby Hradec Králové 18. 12. 2012

Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/34.0314 Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_065 Předmět Český jazyk a literatura Tematický celek Skladba – nauka o větné stavbě Název materiálu Zvláštnosti větné stavby Autor Mgr. Hana Voralová Datum ověření, třída 18. 12. 2012, 4A Časová dotace 45 min. Pomůcky PC, flash disk, projektor Vzdělávací cíl Seznámení žáků s problematikou motivovaných a nemotivovaných odchylek od větné stavby, které se velmi často objevují v písemných projevech školních slohových prací. Součástí učebního materiálu jsou i praktické úkoly, na kterých si žáci mohou nové informace procvičit. Učební látka sice primárně patří do výuky skladby – nauky o větné stavbě, ale my ji zařazujeme taktéž do výuky slohu, kde se žáky trénujeme stylizaci písemného projevu.

Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby SKLADBA

Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby » ne všechny větné celky v mluvených či psaných projevech jsou vytvořeny pravidelně, dochází v nich k různým odchylkám od pravidelné větné stavby motivované – použité funkčně, slouží k ozvláštnění textu a nepovažujeme je za chyby nemotivované – chybné odchylky, které narušují větnou strukturu

Zvláštnosti větné stavby - motivované nejsou chybou do věty se mluvnicky nezačleňují (s výjimkou osamostatněného větného členu) výrazy, které se nezačleňují do větných vztahů, do věty jsou volně vložené, oddělují se

Oslovení skupina slov nebo slovo ve vokativu (5. pádu), nebo hovorově i v 1. pádu odděluje se vždy čárkou má funkci upozorňovacího prostředku, s větou však mluvnicky nesouvisí, nerozvíjí žádný větný člen Karle, pojď vypnout tu televizi! / Karel, pojď … Kdy píšeme písemku z češtiny, Kláro? Myslím, Luďku, že píšeme v úterý.

Citoslovce mluvnicky s větou nesouvisí většinou se oddělují čárkou, výjimkou jsou případy, kdy zastupují jiný slovní druh (př. přísudek ) slouží jako kontaktový prostředek nebo k vyjádření expresivity Au, to bolí! Brr, to je zima! Žába žbluňk do vody.

Samostatný větný člen výraz, který je vytčený před větu (antepozice) nebo za větu (postpozice) oddělujeme jej čárkou v základní větě na něj odkazuje ukazovací zájmeno nebo příslovce Prázdniny, ty dovedou člověka potěšit. Bylo by to opravdu nejlepší, nechodit tam. Chováš se nevhodně, před rodiči.

Vsuvka (parenteze) výraz do věty volně vložený může být vypuštěna, aniž by se změnil smysl věty vyjadřuje upřesnění, hodnocení, doplnění informací odděluje se z obou stran čárkou, pomlčkou, závorkou, v mluveném projevu pauzou (ustálené výrazy typu myslím, prosím čárkami neoddělujeme, mezi větné členy je ale nepočítáme) Viděl jsem tě, pokud se dobře pamatuji, minulý rok. Karel Čapek - spisovatel a novinář - se narodil v Malých Svatoňovicích. Vitamín C (tzv. Celaskon) prospívá oslabenému organismu.

Osamostatněný větný člen větný člen dodatečně připojený za větu a oddělený tečkou (pauzou) používá se k ozvláštnění textu nebo poté, co mluvčí výpověď uzavře a následně ji ještě doplní Bylo tam příjemné počasí. A klid. Dostala k Vánocům mobil. Od rodičů. O prázdninách pojedeme na Moravu. Do Znojma.

Stavte se ke mně ve tři patnáct (tři hodiny a patnáct minut). Elipsa (výpustka) vynechání slov, která jinak náleží do větné stavby vynechaná část se vyrozumí z kontextu nebo ze zkušenosti příjemce Umíš (hrát) na kytaru? Sliby (jsou) chyby. Stavte se ke mně ve tři patnáct (tři hodiny a patnáct minut).

Apoziopeze (nedokončená věta) nedokončení výpovědi je časté v běžném hovoru (záměrně nebo partnerem dialogu – v tomto případě je taková odchylka nemotivovaná) označujeme ji třemi tečkami, pomlčkou Nerozčiluj mě, nebo… „Nejlepší by bylo, kdyby…“ „Nic neříkej, nemá to cenu.“

Polovětné útvary celky významově samostatné, ale nesamostatné mluvnicky – nemají přísudek infinitivní konstrukce – Vědět to, zůstala bych doma. přechodníkové konstrukce – Chlapce, kupujíce petardy, přistihla sousedka od vedle. přístavek (volný/těsný) – Jan Hus, kazatel, byl upálen v Kostnici. / Kazatel Jan Hus byl … obraty s dějovými adjektivy – Pozorovali neznámého muže, stojícího před domem.

Zvláštnosti větné stavby - nemotivované odchylky, jež považujeme za chyby anakolut (vyšinutí z větné stavby) zeugma (zanedbání dvojí vazby) kontaminace (směšování vazeb) atrakce (skladebná spodoba)

Anakolut k začátku výpovědi se nenáležitě připojí zbytek textu: Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. Kdo se přihlásí na zájezd, je třeba, aby zaplatil zálohu. Klient, který nezruší svoji rezervaci nejpozději dvě hodiny před zahájením, bude se jeho rezervace považovat za uskutečněnou.

Zeugma dva větné členy, které vyžadují odlišnou vazbu (předložku, pád), jsou rozvity jediným členem: Poctivý člověk opovrhuje a nenávidí přetvářku. Národ chtěl a volal po nové vládě.

Kontaminace správná vazba slov je zaměněna s jinou, převzatou od významově podobného slova: Mimo Evy přišla všechna děvčata. Zamezili jsem mu pokračovat.

Atrakce tvary sousedních slov se nenáležitě přizpůsobují: Spoustě lidem to nevysvětlíš. Kvůli nedostatku bylinkám jsme nemohli uvařit italské těstoviny. Je širší než delší. Vezmi kde vezmi.

Příklady: určete správně druh nemotivované odchylky od větné stavby Musel brát prášky před i po jídle. Při rozhodování musíme přihlížet i na argumenty svých rodičů. Radek, protože o tom nevěděl, nemohli ho tam očekávat. Přivezla si z dovolené spoustu hezkých věcích.

Příklady: určete správně druh nemotivované odchylky od větné stavby Hlavním cílem této publikace je od začátku až do konce projít složitost větné stavby. Hlavní postavy jsou parta kamarádů. Myslím, že takhle to bude pořád, existují zlí, pomstychtiví lidé a dokážou nevinným lidem dělat ze života peklo.

Přiřaďte pojmy k definicím a určete ty, které jsou s chybami ve větné stavbě: DEFINICE POJEM neukončená výpověď zeugma vedlejší informace vsunuté do textu elipsa nesprávné přizpůsobení tvaru blízkého výrazu samostatný větný člen vypuštění informací, které jsou známé z kontextu atrakce zaměňování vazeb mezi slovy anakolut dodatečně připojený větný člen za větou vsuvka zanedbání dvojí vazby apoziopeze vyšinutí z větné stavby osamostatněný větný člen výraz vytčený před větou nebo za větou, na který je odkazováno zájmenem nebo příslovcem kontaminace

Hodiny českého jazyka mě baví. vsuvka osamostatněný větný člen elipsa Upravte výpověď tak, aby se v její stavbě objevily zvláštnosti, které uvádíme: Hodiny českého jazyka mě baví. vsuvka osamostatněný větný člen elipsa samostatný větný člen obrat s dějovým adjektivem

Zdroje a literatura: Odmaturuj z českého jazyka. Brno : Didaktis, s. r. o., 2002. ISBN 80-86285-36-7. Český jazyk a komunikace pro střední školy : komplexní opakování a příprava k maturitě. Brno : Diadaktis, s. r. o., 2013. ISBN 978-80-7358-201-2.