VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry“
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Hodnocení výstupu v kurzu verbální složka: přiměřená hlasitost přiměřené tempo správné frázování dynamika řeči emocionalita.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Řídící činnost učitele/trenéra
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Olga Bürgerová.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Neverbální komunikace
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Pedagogická komunikace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdrav í PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_10F Škola:
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vyrovnávání se stresem
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Komunikace v kontextu rozhovoru. Dotazování a aktivní naslouchání
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Příznaky nemoci Andrea Ječmenová 2012.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruh Komunikace Název materiálu Verbální komunikace Číslo materiálu VY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_14(20) Autor Andrea Ječmenová Datum tvorby 01.09.2012 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje formy a druhy komunikace. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak správně a vhodně komunikovat v celé sociální sféře a především ve vztahu k pacientům a klientům.

Verbální komunikace Verbální komunikace je to, co sdělujeme slovy. Měla by být přesná, jasná a srozumitelná. Její důležitou složkou je aktivní naslouchání. Verbální komunikace je vedle komunikace neverbální vývojově mladší. Andrea Ječmenová 2012

Naučit se přesně volit slova k vyjadřování svých pocitů a citů je nesnadné, ale důležité pro jasný kontakt. Člověk, se kterým komunikujeme, nemusí vždy rozumět přesně tomu , co sdělujeme. Zejména tehdy, schází-li mu EMPETIE – schopnost vcítit se, naslouchat Vyřknuté slovo lze jen těžce vzít zpět. Může zapůsobit psychoterapeuticky – léčebně, povzbudivě, nebo může zasáhnout psychotraumaticky – může ublížit, způsobit zhoršení stavu.

Funkce řeči v sociální interakci Předávání informací – slovní sdělení je v sociální interakci často velmi užitečné. Měli by být sdělovány přesné a jasné informace.   Sdělování postojů – znamená to volbu vhodných slov. Ovlivňování – řeč může sloužit jako taktika, při ovlivňování mají slova většinou velký emocionální náboj. Sblížení – dochází k němu při zahájení rozhovoru. Většího sblížení se dosahuje i volbou intimnějšího tématu. Navození interakce – otázka navozuje odpověď. Nepokládáme příliš otázek na jednou, dáváme možnost rozvinutí odpovědí. Posílení – většinou se jedná o pochvalu, vyjádření souhlasu či povzbuzení.

Emoce v řeči Mluvená řeč má stránku obsahovou a stránku neverbální – paralingvistickou, sem patří emocionální prvky v řeči. Např.: řeč tišší – zpomalená nebo zrychlená, může být projevem strachu, řeč hlasitá – rychlá až překotná, vás může varovat před agresorem, řeč hlubší – se může objevit při smutku, trápení, v depresi.

Faktory tlumící komunikaci osobní nejistota, strach projevit se snížená slovní zásoba neschopnost vyjadřovat své pocity a myšlenky aktivní negativismus, mlčení odbíhání od podstaty devalvující způsoby, urážky a manipulace urážlivost mluvení za druhé, dvojsmysly převádění řeči na něco jiného chytání za slovo

Bariéry bránící naslouchání Pokud nevěnuje posluchač plnou pozornost všemu, co druhý člověk sděluje, může přijít o životně důležité informace.   Bariéry vyplývající z prostředí – přílišné horko nebo zima v místnosti, hluk, vyrušování Lingvistické bariéry – vycházející od mluvčího, jejich důsledkem je obtížné naslouchání např. – složitá souvětí, náročný slovník, povýšené způsoby, monotónní hlas, nevhodný tón, váhavý způsob, příliš hlasitý či tichý projev. Psychologické bariéry - jsou to negativní emocionální stavy vnášené do komunikace

Fyziologické bariéry – patří sem bolesti hlavy, únava, vady zraku nebo sluchu, nepříznivý zdravotní stav atd. Bariéry vyplývající z vnímání – různá očekávání, vzhled mluvčího, způsoby mluvčího, akcent a pod. Osobní bariéry – myslím na vlastní odpověď a nevnímám mluvčího, nebo netrpělivost posluchače.

Hlavní aspekty verbální komunikace způsob vyjadřování, jak se formulují myšlenky, jasnost vyjadřování schopnost slovně vyjádřit pocity a city způsob kladení otázek, dotazování jasnost komunikace ( soulad verbálního a neverbálního ) schopnost naslouchat schopnost empaticky reagovat míra aktivace při komunikování asertivita jako racionální způsob komunikace

Kontrolní otázky a cvičení Co je verbální komunikace a co má obsahovat? Jakou funkci má řeč v sociální interakci? Jaké faktory komunikaci tlumí? Vyjmenujte bariéry bránící naslouchání. Vyjmenujte hlavní aspekty verbální komunikace. Úkol Vyhledejte, jaké druhy verbální komunikace existují, vývoj řeči od narození, vady řeči a jak, se odstraňují. Pracujte s internetovými zdroji. Písemně zpracujte.

Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN 80-7013-288-4, Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN 80-7333-028-8, Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky