SEMINÁŘ PRO PŘÍJEMCE v Programu spolupráce na podporu přeshraniční spolupráce 2014 -2020 mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko Liberec, 26.4.2017
Program projektová část (Petra Maurerová) obecné informace změny projektu výběr dodavatele publicita zpráva o průběhu projektu udržitelnost 2. finanční část (Helena Jelínková) časová způsobilost osobní výdaje věcné výdaje výdaje na vybavení a investice Liberec, 26.4.2017
Příručky / Dokumenty Vždy používat aktuální verze dokumentů! Společný realizační dokument Příručka pro české kooperační partnery – podávání žádosti (PPŽ) – 3.vydání z 1.3.2017 Příručka pro české kooperační partnery – realizace projektu (PPP) – 2.vydání z 21.6.2016 Příručka k informačním a komunikačním předpisům Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014- 2020 – zatím platí verze č.3 z července 2014, nově verze č. 4 z března 2017, účinné od 1.5.2017 Náležitosti dokladování www.sn-cz2020.eu www.dotaceeu.cz www.crr.cz Liberec, 26.4.2017
Úloha Centra pro regionální rozvoj České republiky Centrum plní roli kontrolora dle čl. 23 Do procesu kontroly Centrum vstupuje až po podpisu Smlouvy Sestavení harmonogramu monitorovacích období a přehledu ZŘ/VŘ Kontrola veřejných zakázek Administrace změn Kontrola zpráv o průběhu projektu a vyúčtování Kontrola na místě Kontrola udržitelnosti Liberec, 26.4.2017
Harmonogram monitorovacích období a přehled zadávacích / výběrových řízení Harmonogram monitorovacích období (MO) Návrh zasílá Centrum každému partnerovi Doporučená délka MO je 6 měsíců Zprávu o průběhu projektu se soupiskou lze předložit max. 4x ročně / min. 1x ročně – soupisku KP předkládá, pokud výdaje dosáhnou alespoň 10 000 EUR / zprávu vždy i bez výdajů Změna harmonogramu je možná, ale musí být řádně odůvodněna a změnu s konečnou platností schvaluje kontrolor Odsouhlasený a podepsaný harmonogram zasílá každý KP svému kontrolorovi ve 2 originálech Přehled zadávacích / výběrových řízení Zakázky do 400.000 Kč bez DPH se do přehledu neuvádí Vyplněný přehled zasílá každý KP v 1 originálu svému kontrolorovi Liberec, 26.4.2017
Změny projektu PP má povinnost o změnách informovat LP LP oznamuje změny prostřednictvím formuláře Oznámení o změně projektu na JS (formulář je k dispozici na webu Programu nebo je přílohou PPP) POZOR!!! Formulář funguje správně pouze při jazykovém nastavení v nabídce Start na „Němčina“ Druhy změn změny, které vyžadují schválení MV (změny aktivit, které zásadně ovlivňují cíle projektu, navýšení financování o více než 10% CZV nebo 15.000 EUR) změny, které nevyžadují schválení MV, ale vyžadují úpravu Smlouvy (navýšení jedné rozpočtové kapitoly o více než 20%, změna indikátorů, změna doby realizace, snížení CZV, změna KP, změna místa realizace nebo územního dopadu, změna v údajích KP uvedených ve Smlouvě…) změny, které nevyžadují schválení MV ani nevyžadují úpravu Smlouvy (změny v aktivitách, které neovlivňují cíle projektu ani financování; změny v údajích KP, které nejsou uvedeny ve Smlouvě) Všechny změny KP popíše ve zprávě o průběhu projektu v bodu 6 Liberec, 26.4.2017
Odchylky Dojde-li k navýšení jedné hlavní rozpočtové kapitoly KP o méně než 20 % její původní výše (= aktuální výše uvedená ve Smlouvě) při současné kompenzaci v rámci jiných rozpočtových kapitol a nedojde ke změně/rozšíření aktivit, jedná se o odchylku Odchylky KP oznamuje ve zprávě o průběhu projektu, v bodu 6 této zprávy, zároveň dokládá aktualizovaný podrobný rozpočet projektu ve 2 originálech POZOR na kumulování změn do 20%! Při překročení hranice 20% se jedná o změnu, která vyžaduje změnu Smlouvy Do této kategorie změn (odchylky) spadá např. i posun plánovaného termínu konání ZŘ/VŘ, posun milníků, pokud tyto změny neovlivní jiné zásadní parametry projektu Liberec, 26.4.2017
Závaznost jednotek / úspory v projektech Obecně platí, že jednotky uvedené v rozpočtu, který je přílohou projektové žádosti, jsou závazné Určitou míru benevolence k závaznosti jednotek v rozpočtu lze aplikovat u personálních výdajů u jednotek, které lze předem jen obtížně kvantifikovat (počty účastníků akcí, počty normostran překladu apod.) Úspory se vrací zpět do programu – další rozšíření projektu je zásadně nepřípustné Liberec, 26.4.2017
Výběr dodavatele Zadávací řízení podle zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách – do 30.9.2016 Zadávací řízení podle zákona 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek – od 1.10.2016 Výběrová řízení podle Metodického pokynu pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014-2020 Zakázky do 400.000 Kč bez DPH (resp. 500 000,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není zadavatelem podle § 4 odst. 1 až 3 ZZVZ a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 %) Povinnost zaslat zadávací dokumentaci vč. veškerých příloh ke kontrole ve všech fázích kontroly před vyhlášením před podpisem smlouvy po podpisu smlouvy posouzení návrhu/uzavřeného dodatku Lhůta na kontrolu Centrem 10 pracovních dnů Liberec, 26.4.2017
Publicita Povinnou publicitou je nutné označit: hmotné výstupy projektu tištěné materiály propagační předměty informaci na vlastních webových stránkách školení, semináře, workshopy Pořizovat fotodokumentaci, prezenční listiny! Loga musí být čitelná! Liberec, 26.4.2017
Publicita Specifická pravidla pro projekty s příspěvkem nad 500.000 EUR (za projekt jako celek) Infrastrukturní projekty a projekty se stavebními pracemi v realizaci dočasný velkoplošný reklamní panel do 3 měsíců po ukončení projektu stálá vysvětlující tabule Projekty spočívající v nákupu hmotného předmětu Ostatní projekty V době realizace KP umístí na dobře viditelném místě oboujazyčný plakát velikosti min. A3 Liberec, 26.4.2017
Publicita Časté chyby v publicitě !!! chybný barevný podklad u černobílého provedení znaku EU deformace loga kombinace log – znak EU musí být vždy minimálně stejně velký jako ostatní loga Liberec, 26.4.2017
Publicita Správné provedení Návrh doporučujeme poslat vždy k odsouhlasení Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Předkládá se podle termínů uvedených v harmonogramu Průběžná zpráva do 30 dnů od konce monitorovacího období Závěrečná zpráva do 6 měsíců od konce monitorovacího období Zpráva se předkládá za každé MO, soupiska pouze v případě, že výdaje přesahují 10.000 EUR Zprávu KP předkládá ve 3 originálních vyhotoveních + v elektronické podobě ve formátu Word Existují 3 druhy zprávy – pro všechny je 1 závazný formulář (k dispozici na webu Programu nebo jako příloha PPP) Průběžná zpráva – KP popíše průběh realizace své části projektu za sledované monitorovací období, pouze v češtině Závěrečná zpráva PP – PP popíše průběh realizace své části projektu za poslední monitorovací období + za celé období realizace své části projektu, dvojjazyčně Závěrečná zpráva LP – LP popíše průběh realizace své části projektu za poslední monitorovací období + za celé období realizace své části projektu + popíše realizaci projektu jako celku (za všechny partnery), dvojjazyčně Liberec, 26.4.2017
Kontrola ze strany Centra Kontrola musí být provedena ve lhůtě 75 kalendářních dní ode dne, kdy byla kooperačním partnerem doložena kompletní dokumentace předložení dokumentace kontrola formálních náležitostí – provede Centrum do 5 kalendářních dnů KP může být vyzván opakovaně k doplnění, dokud nebude dokumentace kompletní – po dobu doplňování ze strany KP lhůta neběží věcná kontrola – 1. výzva – lhůta na odstranění nedostatků ze strany KP 10 kalendářních dnů věcná kontrola – 2.výzva – lhůta na odstranění nedostatků ze strany KP 7 kalendářních dnů ukončení kontroly v rozsahu řádně zdokladovaných výdajů Pravidlo 2x a dost Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Začátek 1. období je uveden v harmonogramu MO Období v jednotlivých zprávách na sebe musí navazovat Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Indikátory vyplňuje pouze LP Indikátory jsou uvedeny ve Smlouvě v § 3 Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Ve zprávě budou vždy uvedena povinná informační opatření (např. plakát A3, informace na webových stránkách partnera) Pokud se projektu tato povinnost netýká, partner bod 5.2 nevyplňuje Pokud se projektu tato povinnost týká, vyplňují bod 5.2 všichni partneři, i když opatření realizuje jiný partner Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Aktivity musí být uvedeny ve vazbě na projektovou žádost a dále na soupisku – každý nárokovaný výdaj musí být možné identifikovat ve zprávě a musí být podložen průkaznými doklady (faktura, objednávka, zápisy z jednání, prezenční listiny, prezentace, výstupy realizovaných aktivit…) U pracovních pozic bez výkazů práce nutno popsat realizované činnosti Bude uvedeno ve vazbě na projektovou žádost Prostor pro popis změn a odchylek – každá odchylka musí být ve zprávě v bodu 6 zdůvodněná Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Uvedete aktuální údaje o všech zakázkách ve vazbě na formulář Přehled zadávacích/výběrových řízení Aktualizace termínů konání ZŘ/VŘ nezakládá povinnost aktualizovat přehled ZŘ/VŘ – bude uvedeno v bodu 8 Zprávy Liberec, 26.4.2017
Zpráva o průběhu projektu Nezapomenout vyplnit, vč. uvedení přepisu jména podepisující osoby Pokud se nejedná o statutárního zástupce – nutné doložit pověření opravňující k podpisu Liberec, 26.4.2017
Stížnost proti rozhodnutí kontrolora může podat KP do 30 kalendářních dní ode dne, kdy mu bylo rozhodnutí doručeno stížnost se podává písemně musí být odůvodněná podává se k rukám ředitele odboru Evropské územní spolupráce (Centra pro regionální rozvoj České republiky) Opodstatněná stížnost – příslušný kontrolor zjedná nápravu Neopodstatněná stížnost – tuto skutečnost sdělí příslušný kontrolor písemně LP Rozhodnutí je definitivní a nelze se proti němu dále odvolat Liberec, 26.4.2017
Udržitelnost projektu (lhůta účelového vázání prostředků) Udržitelnost = zachování účelu dotace, který je stanoven ve Smlouvě Udržitelnost minimálně 5 let od provedení závěrečné platby prostředků LP je povinná u všech projektů, jejichž výsledky mají dlouhodobý charakter všechny investiční projekty webové stránky propagující určitý region databáze pracovní místo, pokud bylo cílem projektu vytvoření tohoto místa Lhůta účelového vázání (pokud je stanovena) je uvedena ve Smlouvě o poskytnutí dotace (§ 2a) Liberec, 26.4.2017
Kontakty Centrum pro regionální rozvoj České republiky Švendova 1282, 500 03 Hradec Králové Ing. Petra Marková, vedoucí oddělení pro NUTS II Severovýchod tel. 499 420 620, 606 141 727, e-mail petra.markova@crr.cz Ing. Jana Vojtová, projektový manažer tel. 499 420 626, e-mail jana.vojtova@crr.cz Ing. Petra Maurerová, projektový manažer tel. 499 420 624, e-mail petra.maurerova@crr.cz Ing. Helena Jelínková, finanční manažer tel. 499 420 622, e-mail helena.jelinkova@crr.cz Ing. Marcela Šašvatová, finanční manažer tel. 499 420 630, e-mail marcela.sasvatova@crr.cz Liberec, 26.4.2017
Děkuji Vám za pozornost a těším se na budoucí spolupráci Petra Maurerová Liberec, 26.4.2017