Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru Autor práce: Kateřina Baborová Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D. Oponent práce: Ing. Jakub Hořický
Motivace a důvody k řešení daného problému Zájem o dané téma Aktuálnost dané problematiky Kontakt s handicapovanými
Cíl práce Cílem bakalářské práce je analýza požadovaných kompetencí vybrané profese v rámci organizace, komparace s dispozicemi stávajících zaměstnanců a návrh opatření.
Představení instituce Vznik 1. září 1965 (pouze zvláštní škola) 1993 - sloučení MŠS, ZŠS a pomocné školy MŠS, ZŠS, PrŠ a ZŠ při zdravotnickém zařízení 15 speciálních pedagogů 5 vychovatelek 10 asistentů pedagoga
Výzkumné otázky 1) Jaké jsou důležité kompetence speciálních pedagogů ve škole a na jaké úrovni s těmito kompetencemi disponují? 2) Jakými prostředky pedagogové zvyšují svoji kvalifikaci? 3) Odpovídají osobnostní předpoklady speciálních pedagogů zjištěné testem MBTI charakteru práce s handicapovanými dětmi?
Použité metody Metody sběru dat - odborné publikace, NSP - řízený rozhovor - test osobnosti MBTI Metoda vyhodnocení dat - metoda komparace - stanovení návrhů a opatření
Výzkumná otázka č. 1 Jaké jsou důležité kompetence speciálních pedagogů ve škole a na jaké úrovni s těmito kompetencemi disponují ? Odborné znalosti – PrŠ, MŠS Schopnost empatie – ZŠS, PrŠ Kreativita – MŠS, PrŠ Zvládání zátěže – PrŠ, ZŠS Jednání a komunikace – (MŠS, ZŠS i PrŠ) Schopnost aktivně naslouchat – ZŠS, PrŠ Ochota pracovat a vzdělávat se – MŠS, ZŠS Zodpovědnost za výsledky – PrŠ, ZŠS Schopnost navazovat kontakty a vztahy – PrŠ, ZŠS Organizace práce – (ZŠS, PrŠ) Logické myšlení – PrŠ, ZŠS Být zručný – PrŠ, ZŠS Znalost počítačů – PrŠ, ZŠS Znalost cizích jazyků - MŠS
Výzkumná otázka č. 2 Jakými prostředky pedagogové zvyšují svoji kvalifikaci ?
Certifikáty: Jak pracovat s dětmi s ADHD Instruktor zdravotní tělesné výchovy VOKS Alternativní komunikace Úprava školního vzdělávacího plánu Logopedický asistent Výuka RETT Snoezelen Canisterapie Sociální komunikace Inkluze
Výzkumná otázka č. 3 Odpovídají osobnostní předpoklady speciálních pedagogů zjištěné testem MBTI charakteru práce s handicapovanými dětmi ? ESFJ (26,7 %) ESTJ (20 %) ISTJ (20 %) INFJ (13,3 %) ENFP (13,3 %) ESFP (6,7 %)
Návrhy opatření Zvládání psychické zátěže Lepší komunikace Schopnost aktivně naslouchat Zlepšení organizace práce Schopnost empatie Výměnné pobyty
Závěrečné shrnutí Výzkumné otázky - zodpovězeny Řízený rozhovor, test MBTI Návrhy opatření Naplnění cíle
Doplňující dotazy od vedoucího práce V práci uvádíte, že speciální pedagogové těžko snáší práci pod stresem, který je při jejich profesi nevyhnutelný. Jaké jsou odlišnosti v rámci úrovně této kompetence u jednotlivých šetřených skupin ? Shoduje se pohled nadřízeného pracovníka s tím, co bylo v práci zjištěno? U kterých kompetencí je pohled na jejich úroveň, případně důležitost u nadřízeného pracovníka rozdílný?
Doplňující dotazy od oponenta Myslíte si, že problémy při navazování kontaktu s rodiči jsou otázkou pouze kompetencí pedagogů, nebo je zde i vliv neochoty protistrany? Hraje roli pro povolání pedagoga ve speciálních školách pohlaví? A jak se v tomto případě liší zastoupení a význam jednotlivých kompetencí?
Děkuji za pozornost.