Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pracovní právo. Pohovor
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
VNITŘNÍ TRH Základy evropského práva Martin Matějec Zima 2015.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Akční plán podpory odborného vzdělávání stav realizace k
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
2013 Evropský rok občanů: Co nám přinese? Andrea Matušáková Zastoupení Evropské komise v ČR.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Josef Středula, předseda ČMKOS
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Správa sociálního zabezpečení
Společné a koordinované politiky EU
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Historické milníky EU Monika Matysová.
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Občanské soudní řízení I.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Správa sociálního zabezpečení
Základní znaky Jde o právnickou osobu ve formě družstva
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Práva a povinnosti odborové organizace v oblasti BOZP
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Slaďování pracovního, rodinného a soukromého života: Výzva současnosti
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rozpočet Evropské unie
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Mezinárodní právo veřejné Evropské právo
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
EVROPSKÁ UNIE.
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU Sociální politika v EU Charakteristika a vývoj sociální politiky EU Sekundární právo v oblasti pracovního práva Volný pohyb pracovníků Jaroslav Stránský Katedra pracovního práva a sociálního zabezpečení

Vývoj sociální politiky EU byla původně čistě ekonomickým projektem, zaměřeným na budování jednotného evropského trhu. V polovině 80. let 20. století se začal zájem zaměřovat i na sociální důsledky vytváření společného trhu. Milníky vývoje sociální politiky: Pařížská vrcholná schůzka 1972 Jednotný evropský akt 1986 Charta základních práv pracovníků 1989 Protokol o sociální politice a Dohoda o sociální politice 1992 Amsterodamská smlouva 1997 Niceská smlouva 2001

Pravomoci orgánů EU Evropský parlament Evropská rada Rada EU Evropská komise Soudní dvůr EU Hospodářský a sociální výbor Výbor regionů Evropský sociální fond

Obsah sociální politiky Sociální politika zahrnuje opatření v oblasti: pracovního práva, práva sociálního zabezpečení. V oblasti pracovněprávních vztahů je cílem harmonizace vnitrostátních právních řádů. V oblasti sociálního zabezpečení je cílem koordinace vnitrostátních právních řádů.

Prameny práva Primární právo: Sekundární právo: Smlouva o fungování EU Smlouva o EU Smlouvy o přistoupení nových členských států Sekundární právo: Nařízení Směrnice Rozhodnutí Doporučení a Stanoviska Dohody Doplňkové právo: Rozhodnutí Soudního dvora EU

Primární právo a sociální politika Volný pohyb pracovníků (čl. 45 – 48 SFEU) Zákaz diskriminace (čl. 18 a 19 SFEU) Rovnost odměňování mužů a žen (čl. 157 SFEU) Další konkrétní oblasti podle čl. 151 a 153 SFEU: zlepšování pracovního prostředí, BOZP, pracovní podmínky, sociální zabezpečení a sociální ochrana, ochrana při skončení pracovního poměru, informování a projednávání, zastupování a kolektivní obrana zájmů zaměstnanců a zaměstnavatelů , spolurozhodování, podmínky zaměstnávání státních příslušníků třetích zemí, zapojení osob vyloučených z trhu pracovních příležitostí, rovnost příležitostí mezi muži a ženami na trhu práce a rovné zacházení na pracovišti, boj proti sociálnímu vyloučení, modernizace systémů sociálního zabezpečení.

Sociální dialog Jde o dialog sociálních partnerů (zástupců zaměstnanců a zaměstnavatelů). Čl. 154 odst. 1 SFEU: Úkolem Komise je podporovat konzultace mezi sociálními partnery na úrovni Unie a přijímat všechna účelná opatření pro usnadnění jejich dialogu. Sociální partneři mají právo na: konzultace před předložením návrhů z oblasti sociální politiky, konzultace obsahu zamýšleného návrhu, přímá účast na tvorbě právního předpisu (vlastní úprava prostřednictvím dohody).

Sociální dialog Dohody sociálních partnerů mohou být implementovány: prostřednictvím transformace do podoby směrnice, vlastními prostředky sociálních partnerů. Do podoby směrnice byly transformovány dohody o: rodičovské dovolené, práci na částečný úvazek, pracovním poměru na dobu určitou. Vlastními prostředky sociálních partnerů byly implementovány dohody o: práci na dálku, stresu spojeném s prací, násilí na pracovišti, Inkluzivních trzích práce.

Volný pohyb pracovní síly Čl. 3 odst. 2 Smlouvy o EU: Unie poskytuje svým občanům prostor svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic, ve kterém je zaručen volný pohyb osob ve spojení s vhodnými opatřeními týkajícími se ochrany vnějších hranic, azylu, přistěhovalectví a předcházení a potírání zločinnosti. Jedna ze základních svobod Evropské unie. Čl. 20 SFEU - občanství unie.

Volný pohyb pracovní síly Podle čl. 45 SFEU volný pohyb zahrnuje právo: ucházet se o nabízená pracovní místa, pohybovat se za tímto účelem po území členských států, pobývat v členských státech za účelem výkonu zaměstnání, zůstat na území členského státu po skončení zaměstnání. Předpisy sekundárního práva: směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států. nařízení 492/2011 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie.

Pojem pracovník Směrnice ten pojem používá, ale nedefinuje. Každý členský stát má vlastní definici toho, koho považuje za pracovníka (zaměstnance). Z jeho judikatury vyplývají 3 základní kritéria, která musí být současně splněna: výkon činností, ve vztahu podřízenosti, za odměnu.

Zákaz diskriminace na základě státní příslušnosti Čl. 18 SFEU: V rámci použití Smluv, aniž jsou dotčena jejich zvláštní ustanovení, je zakázána jakákoli diskriminace na základě státní příslušnosti. 45 odst. 2 SFEU: 2. Volný pohyb pracovníků zahrnuje odstranění jakékoli diskriminace mezi pracovníky členských států na základě státní příslušnosti, pokud jde o zaměstnávání, odměnu za práci a jiné pracovní podmínky. Blíže upraveno nařízením 492/2011.

Zákaz diskriminace na základě státní příslušnosti Je zakázáno: omezovat poptávku po zaměstnání nebo jeho nabídky, omezovat přístup k zaměstnání a jeho výkon, podmiňovat přístup k zaměstnání a jeho výkon požadavky, které neplatí pro vlastní státní příslušníky, uplatňovat přepisy, které se sice aplikují bez ohledu na státní příslušnost, ale mají za výlučný nebo hlavní cíl nebo účel znemožnit státním příslušníkům jiných členských států k nabízenému zaměstnání. Tento zákaz se nevztahuje na podmínky týkající se jazykových znalostí. Bez ohledu na státní příslušnost musí být poskytována všem stejná pomoc při ucházení o zaměstnání (služby zaměstnanosti). Při výkonu zaměstnání je zakázáno zacházet s pracovníkem, který je příslušníkem jiného státu, jinak než s tuzemským pracovníkem.

Děkuji za pozornost