Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Monika Váňová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Lenka Ližbětinová, Ph.D. Oponent bakalářské práce: doc. Ing. Hana Ezrová, CSc. České Budějovice, únor 2017
Motivace a důvody k řešení daného problému zájem o dané téma, prohloubení znalostí dané problematiky, zlepšení komunikace ve finanční oblasti společnosti SILON s.r.o.
Cíl bakalářské práce Analýza funkčnosti uplatňovaného vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku. Následné vyhodnocení problematických oblastí a návrh opatření na jejich eliminaci.
Výzkumné otázky Jaké jsou používané komunikační nástroje v šetřených komunikačních tocích? Jsou zaměstnanci dostatečně a včas informováni o důležitých záležitostech týkajících se podniku? Je komunikace mezi vedením firmy a pracovníky administrativy vhodně uplatňována? Dochází na pracovišti při komunikaci a spolupráci mezi kolegy ke konfliktům a jaké jsou problémy v rámci uplatňování vnitropodnikové komunikace?
Použité metody metoda sběru dat (odborné knihy a časopisy), analýza interních dokumentů (směrnice, intranet), pozorování, základní matematicko-statistické metoda – VAP, neřízená komunikace s pracovnicí personálního oddělení, dotazníkové šetření.
Jaké komunikační prostředky zaměstnanci preferují při komunikaci s?
Jsou zaměstnanci dostatečně a včas informováni o důležitých záležitostech týkajících se podniku? Tato otázka je rozpracována do následujících bodů: informovanost zaměstnanců o důležitých záležitostech, včasnost poskytování informací, způsob získání důležitých informací, zahlcení přílišným množstvím informací.
Je komunikace mezi vedením firmy a pracovníky administrativy vhodně uplatňována? Tato otázka je rozpracována do následujících bodů: vyhovění žádosti o konzultaci či rozhovor vedením, vyjádření nesouhlasu nadřízenému, způsob obdržení informací o důležitých rozhodnutích a záměrech společnosti, překážky při komunikaci na pracovišti.
Dochází na pracovišti při komunikaci a spolupráci mezi kolegy ke konfliktům a jaké jsou problémy v rámci uplatňování vnitropodnikové komunikace? Tato otázka je rozpracována do následujících bodů: výskyt konfliktů na pracovišti, četnosti výskytu konfliktů, charaktery konfliktů, překážky v komunikaci na pracovišti.
Návrhy opatření Kurz Efektivní řešení konfliktů: pracovníci personálního a finančního oddělení, cíl: předcházení vniku konfliktů a jejich řešení tak, aby nebyly překážkou pro další spolupráci, hradí společnost SILON s.r.o. z fondu vzdělávání a rozvoje. Kurz Time management – efektivní využití času: pracovníci všech zkoumaných oddělení, cíl: naučení plánování pracovního i osobního času, Vyhotovení vnitropodnikové směrnice: definování kompetencí a zodpovědností pracovníků na jednotlivých pozicích, eliminace konfliktů způsobených nesprávným chápáním rozsahu svých kompetencí a povinností. Teambuildingové akce - návštěva Lednicko-Valtického areálu a večerní posezení ve vinném sklípku: 36 zaměstnanců, autobusová doprava, dvoudenní výlet, zaměstnanci hradí sami.
Otázky vedoucího a oponenta práce U otázky č. 17 (obr. 25) a č. 18 uvádíte, že pro celkový přehled jste použila vážený aritmetický průměr. Z textu to není zřejmé, můžete blíže prezentovat? Oponent: Jak na závěry formulované v práci reagovali majitelé firmy?
Odpovědi na otázky vedoucího a oponenta práce ot. č. 17 – první část interpretace výsledků této otázky jsou procentuální hodnoty získané z údajů všech oddělení, následuje velmi stručné hodnocení jednotlivých oddělení, ot. č. 18 – graf č. 26 interpretuje výsledky souhrnně za celou finanční oblast, grafy č. 27 – 30 znázorňují výsledky za jednotlivá oddělení, majitelé ocenili zpracování této práce. Výsledky průzkumu pomohly majitelům přiblížit skutečný stav vnitropodnikové komunikace ve zkoumané oblasti a některá navržená opatření hodlají využít k jejímu zlepšení. Tím by mělo dojít k celkovému zlepšení fungování společnosti.
Děkuji za pozornost