Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o. Typologie učících se Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.
Aktivista se nejlépe učí při aktivitách, v nichž se může plně uplatnit Aktivista se nejlépe učí při aktivitách, v nichž se může plně uplatnit. Učí se z reálně probíhajících dějů. Reflektor (přemýšlivý člověk) se učí při aktivitách, které mu umožňují zopakovat si a zhodnotit si věci, které se staly a které se naučil. Teoretik se učí při aktivitách, které tvoří část systému, modelu, koncepce nebo teorie. Pragmatik se učí při aktivitách, jejichž podstat je nějakým způsobem spojena s problematikou a možnostmi vykonávané práce. Typologie podle Kalba
Typologie podle Mužíka Z individuálního hlediska Hašteřivec (reptal) Klaďas (přitakávač) Vševěd (všechno ví, všude byl dvakrát) Mluvka (žvanil) Plašmuška (bojácný člověk – bojí se nejen druhých, ale i sám sebe) Notorický odmítač (odmítá vše „z principu“) Nudista (dává najevo, že se nudí) Velké zvíře (dává najevo svoji nadřazenost) Šťoural (zpochybňovač) Typologie podle Mužíka
Ze skupinového hlediska (dílčí role účastníků ve skupině) Řídící člen skupiny – řídí rozhovory a koordinuje učební práci, někdy i prostřednictvím konfliktů, stresů či sporů. Aktivista – iniciuje produkci idejí, návrhů a řešení problémů. Motivuje skupinu, oživuje její tvůrčí duch, přináší nové pohledy na věci Asistent – podporuje vznik, případně sám zakládá a zřizuje, „jádro učební skupiny. Snaží se prosadit uvnitř skupiny řešení učebních problémů (autoritativně nebo demokraticky)
Integrátor – vyptává se na mínění a osobní stanovisko členů skupiny Integrátor – vyptává se na mínění a osobní stanovisko členů skupiny. Zkouší tvořit formulaci společenských názorů či řešení. Hledá souvislosti mezi rozdílnými idejemi a návrhy, odstraňuje napětí ve skupině. Kritik – buď kritizuje vzniklá řešení směrem k jejich použitelnosti, nebo provozuje tzv. zásadovou kritiku (bez obsahového vztahu). Vytvoří často napětí ve skupině, které může vést jednak k optimální práci, jednak k blokaci skupinové práce.
Nebezpečí skupinové práce – pasivita některých členů skupiny