Rozvíjející větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Toto jsem já a tuto školu jsem si zvolila Lenka Hlavatá.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_5_Procvičování pravopisu vlastních jmen.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
Přívlastek PK P! vše, co rozvíjí podstatné jméno je přívlastek
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Přídavná jména vyjadřují: vlastnosti osob, zvířat, věcí a dějů
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 16_Pád podstatných jmen
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Téma: Předmět a příslovečné určení
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Procvičování podstatných jmen II.
Když slova nestačí Prezentace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Český jazyk 3 Souvětí a věta.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Český jazyk 2 Vlastní jména - úvod.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
VY_32_INOVACE_52 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_05
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_18_ Slovní druhy ohebné, přídavná jména
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VY_32_ INOVACE_ 09_ ČESKÝ JAZYK 3
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Rozvíjející větné členy I. Základní škola Zruč nad Sázavou Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Rozvíjející větné členy Mgr. Olga Cudlínová

Rozvíjející větné členy Záhady starého Egypta Pozůstatky starého Egypta ležely po tisíciletí ukryté pod pískem. Když je archeologové vykopali a začali odkrývat život a kulturu této staré civilizace, nestačili se divit. Pro Egypt jsou charakteristické pyramidy, které se nacházejí v Gíze. Většina pyramid je součástí souboru staveb, který tvořil hrob některého egyptského krále, to je faraona. Chufuova (Cheopsova) pyramida, největší egyptská pyramida, postavená ve 26. století před naším letopočtem, patří mezi sedm divů světa. Stavěla se asi dvacet let a dodnes je její stavba záhadou. Vyhledej rozvíjející větné členy.

Předmět rozvíjející větný člen závisí na slovese nebo přídavném jméně ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. p. nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem nebo zájmenem holý – Petr navrhl letadlo. rozvitý – Zkoušel nejvýhodnější tvary letadel. několikanásobný – Zabýval se vědou a technikou.

Vyhledej ve větách předměty: Zajíc si neustále dobíral želvu, vysmíval se jí, že neumí rychle běhat. Vyznačili trasu závodu. Zajíc bezstarostně pohlédl na želvu. Klížila se mu víčka, rozhodl se odpočívat. Nakonec mu chyběl jeden jediný krok. Želva se zajícovi smála: ,,Pomalu dojdeš dál.“

Vyhledej ve větách předměty: Správně Vyhledej ve větách předměty: Zajíc si neustále dobíral želvu, vysmíval se jí, že neumí rychle běhat. Vyznačili trasu závodu. Zajíc bezstarostně pohlédl na želvu. Klížila se mu víčka, rozhodl se odpočívat. Nakonec mu chyběl jeden jediný krok. Želva se zajícovi smála: ,,Pomalu dojdeš dál.“

Příslovečné určení rozvíjející větný člen závisí na slovese, přídavném jméně nebo příslovci nejčastěji bývá vyjádřen příslovcem nebo podstatným jménem ptáme se různými otázkami místa: kde, odkud, kudy, kam? Bydlím ve městě. Pospíchám domů. Vracím se z lesa. Půjdu lesem. času: kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často? Pracuje ráno, od rána, do rána, hodinu, denně. způsobu: jak, jakým způsobem? Plave dobře, jako ryba, naznak.

Vyhledej ve větách příslovečná určení: Jednou ukradl pes v řeznictví velký řízek. Utekl do nedalekého lesa, aby ho tam v klidu snědl. Stál na břehu a náhodou zahlédl ve vodě svůj obraz. Myslel si, že vidí jiného psa, který drží v tlamě velký řízek. Protože byl chamtivý, skočil do řeky, aby druhému psovi maso sebral. Z nečekané vodní lázně se dlouho vzpamatovával.

Vyhledej ve větách příslovečná určení: Správně Vyhledej ve větách příslovečná určení: Jednou ukradl pes v řeznictví velký řízek. Utekl do nedalekého lesa, aby ho tam v klidu snědl. Stál na břehu a náhodou zahlédl ve vodě svůj obraz. Myslel si, že vidí jiného psa, který drží v tlamě velký řízek. Protože byl chamtivý, skočil do řeky, aby druhému psovi maso sebral. Z nečekané vodní lázně se dlouho vzpamatovával.

Přívlastek rozvíjející větný člen rozvíjí podstatné jméno, blíže určuje jeho význam shodný - s podstatným jménem se shoduje v rodě, čísle a pádě - většinou stojí před podstatným jménem - bývá vyjádřen přídavným jménem, zájmenem a číslovkou např.: hrbolatá cesta první místo tato kniha bratrova kniha neshodný - neshoduje se s podstatným jménem - stojí za podstatným jménem - bývá vyjádřen podst. jm., příslovcem, infinitivem např.: hladina řeky / cesta domů / snaha udělat

Vyhledej ve větách přívlastek: Bezstarostný cvrček z dubu celé léto zpíval a neúnavní mravenci z lesa pracovali. Přišel barevný podzim, žluté listí začalo padat a náš cvrček opustil holý strom. I zelená tráva seschla, zežloutla. Jednou ráno probudila malého cvrčka hrozná zima. Ranní mrazík pokryl celé pole stříbrnou jinovatkou a změnil poslední zelené listy na hnědé. Přišla očekávaná zima.

Správně Vyhledej ve větách přívlastek: Bezstarostný cvrček z dubu celé léto zpíval a neúnavní mravenci z lesa pracovali. Přišel barevný podzim, žluté listí začalo padat a náš cvrček opustil holý strom. I zelená tráva seschla, zežloutla. Jednou ráno probudila malého cvrčka hrozná zima. Ranní mrazík pokryl celé pole stříbrnou jinovatkou a změnil poslední zelené listy na hnědé. Přišla očekávaná zima.

Použité prameny a zdroje: Opakujeme češtinu, J.Kvačková, Nová škola, 2003 Cvičebnice českého jazyka, Didaktis, 2007