Plánování ve školní tělesné výchově Jan Straka
Do vzdělávání v České republice byl na základě zákona č. 561/2004 Sb Do vzdělávání v České republice byl na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zaveden systém více úrovní tvorby vzdělávacích programů.
1 Plánování na úrovni MŠMT 2 Plánování na úrovni školy 3 Plánování učitele tělesné výchovy - tvorba tematických plánů
Plánování na úrovni MŠMT Rámcové vzdělávací programy Jsou zpracovávány na státní úrovni pro jednotlivé obory vzdělávání Konkretizují obecné cíle vzdělávání Charakterizují očekávané výsledky vzdělávání Stanovují rámce a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů, včetně učebních plánů. RVP pro předškolní, základní , základní umělecké, střední odborné, speciální a gymnázia
Plánování na úrovni školy Školní vzdělávací program Povinný dokument, který je stanoven školským zákonem,a ředitel školy odpovídá za jeho přípravu i realizaci Je dána povinnost vytvořit v rámci státem stanovených pravidel (školský zákon,RVP) vlastní vzdělávací program dané školy Dává příležitost k propojení úsilí a zkušeností jednotlivých učitelů, které by mělo vést k vytvoření společné představy o tom, jaké postupy zvolíme k realizaci požadavků RVP na škole má být podkladem pro ucelený systém hodnocení žáků i pro sebehodnocení (autoevaluaci) činnosti školy na různých úrovních
Učební plán souhrn základních informací o organizaci vzdělávání na úrovni vyučovacích předmětů Povinné předměty, volitelné předměty, hodinové dotace, co se bude v kterém ročníku vyučovat (musíme však dodržovat minimální hodinové dotace stanovené RVP
Učební osnovy Obsahují především: didaktické rozpracování vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů (konkrétní výpověď o podobě a způsobu realizace vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů RVP ve výuce) Měli by se podílet všichni učitelé Obsahují především: 1. název vyučovacího předmětu 2. charakteristiku vyučovacího předmětu 3. vzdělávací obsah vyučovacího předmětu
Plánování učitele tělesné výchovy - tvorba tematických plánů Plánování vyučovacího procesu tvoří odbornou součást povinnosti učitele tělesné výchovy a v obsahu školských předpisů je součástí vnitřní kontroly školy a učitele Koncepce tvorby tematických plánů spočívá v tom, aby si každý učitel vytvořil svůj vlastní plán, ve kterém budou zohledněny osobní odborně-metodické ambice Učitel promýšlí svou celoroční práci Obsah učiva vybírá z učebních osnov, metodických příruček, vzdělávacích standardů a vzdělávacích programů
Roční plán přehledný, jednoduchý systematický plán, který vychází z učebních osnov a vzdělávacích standardů, učitel ho sestavuje na začátku příslušného školního roku pro každý ročník samostatně preferuje v něm vlastní podmínky na vyučování tělesné výchovy obsahuje: přehled jednotlivých tematických celků s určením hodinové dotace podle plánování základního, případně výběrového učiva v rámci platných učebních osnov, RVP pořadí tematických celků v daném školním roce požadavky na kontrolu a hodnocení žáků
Plán tématického celku je operativní vykonávací plán, podle kterého učitel řídí samotný tělovýchovný proces v náležejícím ročníku a v náležející třídě Obsahuje: aktuální cíle jednotlivých vyučovacích hodin podle pořadí, v jakém předpokládáme dosažení určeného cíle vyučování v příslušném ročníku a v třídě, aktuální cíle konkretizujeme na kognitivní cíle (osvojování teoretických poznatků), motorické cíle (osvojení pohybových činností, rozvoj pohybových schopností), požadavky na hodnocení a klasifikací žáků po ukončení vyučování příslušného tematického celku.
DĚKUJI ZA POZORNOST