KLÍČOVÉ KOMPETENCE Rvp ZV / na konci základního vzdělávání/ = cíl vzdělávání = vybavit všechny žáky souborem KK, připravit je na další vzdělávání a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence.
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Týmová práce v družstvech v Projektu Já, občan
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Podpůrný metodický seminář I.
Škola porozumění a bezpečí
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vzájemná hospitační činnost
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Průřezová témata.
2. přednáška Klíčové kompetence. RVP ZV normativně stanovuje pouze obecný rámec základního vzdělávání a umožňuje školám profi1ovat se pomocí školních.
Průřezová témata klíčových kompetencí
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Didaktika přírodopisu 2
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Experimentální výuka na I. stupni ZŠ Mgr. Radim Pikner.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ekonomika – základní pojmy.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

KLÍČOVÉ KOMPETENCE Rvp ZV / na konci základního vzdělávání/ = cíl vzdělávání = vybavit všechny žáky souborem KK, připravit je na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti /na konci základního vzdělávání/ souhrn vědomostí, dovedností, postojů, hodnot, schopností k utváření dochází ve vyučovacím procesu proč učit – cíl co učit - obsah kdy učit – žák a jeho vzdělávací potřeby jak učit – strategie, metody, postupy jak zhodnotit – reflexe, hodnocení

CÍLE VZDĚLÁNÍ Koho považujeme za vzdělaného člověka CÍLE VZDĚLÁNÍ Koho považujeme za vzdělaného člověka? Vzdělání pomáhá porozumět kulturní tradici a otevírá budoucnost. Lze dosáhnout úplného vzdělání? - Dynamický proces. Směřují k celistvé osobnosti člověka Zaměřují se na rozvoj vědomosti, dovedností, postojů, hodnot Zahrnují dovednosti dalšího sebevzdělávání Směřují ke kritickému posuzování jevů, informací Obsahují rozvoj estetických a morálních hodnot

CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ KLÍČOVÉ KOMPETENCE A k učení 1. Umožnit žákům osvojit si strategie učení B k řešení problémů 2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení 3. Vést žáky k všestranné komunikaci C komunikativní 4. Rozvíjet schopnost spolupracovat D sociální a personální 5. Připravovat k projevům svébytnosti 6. Vytvářet potřebu projevovat pozit. city 7. Učit rozvíjet a chránit fyzic.a dušev. zdraví E občanské 8. Vést k toleranci a ohleduplnosti 9. Rozvíjet schopnosti vzhl. k profesní orientaci F pracovní

Stránky osobnosti A B C D 5. řeč 6. city 4. fyzické já 7. intelekt obohacování ostatními vlivy uvnitř a vně životního prostředí C citlivost zdrojů a objevování životního prostředí B uvolnění a ovládnutí osobních zdrojů A objevení vnitřních zdrojů 5. řeč 6. city 4. fyzické já 7. intelekt 3. obrazotvornost 1.pozornost 2. smysly

1. Kompetence k učení žák organizuje a řídí vlastní učení - celoživotní učení vyhledává a třídí informace na základě jejich pochopení operuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislostí propojuje poznatky – utváří si komplexnější pohled na přírodní, matematické, společenské kulturní jevy kriticky posuzuje

2. Kompetence k řešení problémů vnímá problémové situace ve společnosti, exaktních vědách – rozpozná a pochopí problém, hledá řešení vyhledá informace, využívá získané vědomosti a dovednosti samostatně řeší ověřuje , aplikuje v nových problémových situacích kriticky myslí

3. Kompetence komunikativní formuluje své myšlenky a názory v logickém sledu vyjadřuje se výstižně, kultivovaně písemně i ústně naslouchá promluvám jiných lidí, obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje rozumí a využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro účinnou komunikaci s okolním světem

4. Kompetence sociální a personální účinně spolupracuje ve skupině přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, poskytne pomoc, požádá o ni přispívá k diskusi, respektuje různá hlediska vytváří si pozitivní představu o sobě samém, ovládá a řídí svoje jednání

5. Kompetence občanské respektuje přesvědčení druhých lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, chová se zodpovědně v krizových situacích respektuje a chrání tradice, kulturní bohatství chápe a respektuje environmentální problémy

6. Kompetence pracovní dodržuje vymezená pravidla, používá bezpečně materiály, nástroje, vybavení přistupuje k výsledkům pracovní činnosti z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti i ochrany připravuje se na budoucnost, na profesi, vzdělává se orientuje se v aktivitách k uskutečnění podnikatelského záměru, rozvíjí podnikatelské myšlení

Jasnost (clarity) – z každého výroku by mělo vyplynout, co má jeho autor na mysli, kde spatřuje „problém Přesnost (accuracy) - výrok může být jasný, ale nemusí být přesný Určitost (precision) – výrok může být jasný a přesný, ale nemusí být určitý. Otázky: Můžete říct nějaké podrobnosti? rozsah? Věcnost (relevance) – výrok může být jasný, přesný, určitý, přitom irelevantní. Hloubka (depth) – výrok může být povrchní Šířka (breath) – standard šířky může být porušen u jednostranných stranických, filozofických argumentací Logika (logic) – jedno tvrzení vyplývá ze druhého, není vnitřní rozpor KRITICKÉ MYŠLENÍ   KRITICKÉ MYŠLENÍ NEKRITICKÉ MYŠLENÍ Znalosti Otevřené, značná šířka a hloubka, interdisciplinární O získaných informacích jedinec přemýšlí Černobílé, ulpívá na povrchu, užší, uzavřené Získané informace jsou na vlastním přemýšlení málo závislé Způsob myšlení Racionální, konzistentní, snaží se naučit, jak se učit, celostní, užívá originální prameny, má náhled, užívá větší počet referenčních souřadnic Iracionální, inkonzistentní, snaží se naučit, co se učit, lineární, užívá druhotné prameny, nemá náhled, užívá jedny nebo omezené referenční souřadnice Myšlenková strategie Vyhýbá se uzavřenosti zkoumá a vyšetřuje fair play aktivní spolupracující/komunální přesný jazyk Snaží se o uzavřený systém netáže se ego emotivní/etnocentrická pasívní autoritativní vágní jazyk

Klíčové kompetence učitele   1. Didaktické - sleduje vývoj a způsoby uplatňování oborů ve společenské praxi - oborové znalosti, postupy a koncepce přetváří ve vzdělávací cíle 2. Metodické - disponuje zásobou postupů, činností, aktivit, kterými usměrňuje učení žáků vzhledem k zvoleným vzdělávacím cílům - vybírá metody s ohledem na zjištěné vzdělávací potřeby žáků - 3. Diagnostické a evaluační - zjišťuje vlastnosti, schopnosti a vzdělávací potřeby žáků - stanovuje kritéria, pravidla a způsoby hodnocení žáků 4. Komunikační a organizační - řídí a koordinuje činnosti skupin žáků i jednotlivců - vymezuje hranice volnosti jednání žáků - formuluje jeho pravidla a vede žáky k jejich pochopení a dodržování - řeší konflikty