Management a řízení hotelu Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Manager a styly řízení Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 624 Klíčová slova: Manager – autokrat, demokrat, byrokrat, liberál. Anotace: Výkladová prezentace na téma Manager a styly řízení.
Manager a styl řízení
Manager a styl řízení Řízení je komplexní funkcí každého managera. Styl řízení je charakterizován druhem a způsobem rozhodování a jednání nadřízených, jak svá rozhodnutí předávají, koordinují a kontrolují. V rámci typologie můžeme hovořit o základních stylech řízení:
Autokratický styl řízení Manažer vystupuje autoritativně, nepřipouští diskuzi, Lidé mají dělat pouze to, co nařídil, nepřipouští opoziční názor, Nevyžaduje aby lidé příkazům a úkolům rozuměli, ale aby je vykonali. + Přináší četné výhody pro podnik především v rychlosti a plnění úkolů. - Nevyužívá možného tvůrčího potencionálu podřízených.
Liberální styl řízení Řídící pracovník je orientován především na vytvoření a udržení dobrých osobních vztahů mezi členy kolektivu. Záleží mu na vytvoření příjemného pracovního ovzduší, na porozumění, důvěře, Připouští určitý stupeň volnosti pracovníků. + Vedoucí málo zasahuje, existuje svoboda, - Může dojít k selhání u kolektivu zaměřeného na výkon, volnost a svoboda zaměstnanců může znamenat pokles profitu společnosti.
Demokratický styl řízení Založený na vzájemném respektování, členové mají přehled o skupinových cílech, spolupodílejí se na rozhodování. + Manažeři i pracovníci mají společný podíl na výsledcích společnosti. - Nevýhodou může být časová náročnost pro rozhodování
Byrokratický (lhostejný) styl řízení Manager pouze přenáší příkazy z vyšších stupňů řízení na nižší. Stylizace jeho příkazů je např.: „oni chtějí, nahoře rozhodli, vedení po nás vyžaduje“. - Manager v podstatě není schopen kolektiv účinně řídit, od kolektivu se nedají očekávat výrazné výsledky.
Použitá literatura KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. ZLÁMAL, Jaroslav, Petr BAČÍK a Jana BELLOVÁ. Management: základy managementu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 104 s. ISBN 978-80-7402-083-4.