Mentoring, co a jak? Václav Šneberger Mgr. Václav Šneberger Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Proč mentoring? Mentoring je dobrovolná podpora jedné osoby (mentee) druhou (mentor). Hlavní pilíře: podpora iniciativy a zodpovědnosti provázení nasměrování k osobnímu a profesnímu rozvoji zvyšování efektivity a kvality.
Co děláme? Když pracujeme jako mentor učitele, rozvíjíme: Důvěrné partnerství s učitelem. Dialog mezi učiteli, jehož cílem je využít problematickou situaci či okolnosti pro zlepšení kvality práce a zvýšení osobního uspokojení. Vztah, který vychází z pohledu: „Za to, co se naučíš jsi zodpovědný ty. Já odpovídám za podporu, facilitaci a společné učení.“ Dialog, která probíhá podle předem daných pravidel a vede k získání nových pedagogických kompetencí a pozitivním vztahům.
Co neděláme? Mentoring není: Řízení shora. Založeno na tom, že mentor zná všechny odpovědi nebo je odpovědný za motivaci a směrování učitele. Hodnocení učitele. Vztah, který posiluje závislost na mentorovi a určuje, co má učitel dělat. Jednostranná konverzace.
Školení nebo mentoring? Nebo obojí? Pedagogické kompetence DVPP (mentorské kompetence) Kurikulum (vzdělávací obsah)
Proč, kde a kdo? Mentoring je způsob vedení a učení dospělých. Představuje vztah mezi mentorem a mentee. Umožňuje předat zkušenosti a vhodným způsobem poradit. Profesní a sociální rozvoj
Kdy co? Nevědomá nekompetentnost V této etapě nemáte dostatek informací na to, abyste mohli řešit problémy a neuvědomujete si, že potřebné informace nemáte. Vědomá nekompetentnost V této etapě stále postrádáte potřebné informace, ale uvědomujete si, že je nemáte. Vědomá kompetentnost Máte potřebné informace a víte, že je máte. Nejste si ale ještě přesně a plně jisti tím, jak je používat. Nevědomá kompetentnost Máte informace, které potřebujete a natolik jste si je osvojili, že nemusíte přemýšlet o jednotlivých detailech, abyste věděli, co funguje a co ne. Úspěšně jste přetavili informace v poznání.
MENTOR JE FANOUŠKEM !!!
Životní cyklus učitele 6 Očekávání Očekávání Přežití Reflexe Realita Deziluze
Životní cyklus - intervence 7 Podpora Výzva Facilitace osobní či profesní vize
A co motivace? Vnější motivace = metody a techniky Vnitřní motivace = umět – moci – chtít Pokud se naučíme něco, co potřebujeme a stálo nás to jisté úsilí, prožíváme pocit úspěšnosti a jsme motivováni k dalšímu učení se.
Podmínky pro mentoring ve škole Chyba je součástí učení Čas a prostor Zdroje, informace Individualizace Propojení DVPP a kurikula Externí a pak interní Ocenění úspěchů H=P-N