Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele"— Transkript prezentace:

1 Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele
(zkušenosti z projektu EFFeCT) Mgr. Luboš Lisner, 30. listopadu 2017 1

2 Projekt EFFeCT EUROPEAN METHODOLOGICAL FRAMEWORK FOR FACILITATING COLLABORATIVE LEARNING OF TEACHERS Evropský metodický rámec pro usnadnění učení založeného na spolupráci učitelů Mezinárodní projekt – vysvětlení zkratky a poslání. 2

3 Projekt EFFeCT - PARTNEŘI
Maďarsko, Tempus Public Foundation Finsko, Jyvaskyla University Lotyšsko, Narodni Institut pro Profesni Rozvoy Česká republika, NIDV - mentoring Spojené královstvi, Unviversity of Hertfordshire Irsko, Mary Immaculate College, Univ. Limerick ČR – spolupráce mezi učiteli na bázi mentoringu, se zaměřením na uvádění začínajících učitelů. 3

4 Průběh vzdělávacího programu
Úvodní setkání s řediteli zapojených škol 6 setkání s uvádějícími učiteli (16 mentorů) a se začínajícími učiteli (16 mentees) Práce mentorů a mentees v mezidobí Konzultace v mezidobí (podpora lektorů) Mentoři a mentees v oddělených skupinách, společná témata, společný trénink, společná reflexe. 4

5 Uvádění začínajícího učitele
Formální, organizační a technické záležitosti Profesní (kompetenční) rozvoj učitele Vymezení obsahu vzdělávacího programu. 5

6 1. den: PRIORITA Mentoři: kompetence mentora Mentees: kompetence učitele (školní/státní standardy) 6

7 PRIORITA (balanční kruh)
7

8 2. den: CÍL Mentoři: zacílení prioritní kompetence mentora Mentees: cíl vyučovací hodiny Společný trénink: zacílení prioritní kompetence začínajícího učitele Skupina prezentuje souhrn, může se zaměřit i na odlišnosti, případně na nejasnosti. Kategorie požadavků – snos na flip. 8

9 CHYTRÝ /SMART/ CÍL SPECIFIC specifický Čeho chceš dosáhnout?
MEASURABLE měřitelný Podle čeho to poznáš? AMBITIOUS ambiciózní Nakolik je to pro tebe důležité? REALISTIC reálný Jak hodně je to reálné? TIMED termínovaný Kdy to bude? 9

10 3. den: CESTA Mentoři: cesta k „mentorskému“ cíli Mentees: cesta k ilustrativnímu cíli (znalost kurikula) Společný trénink: cesta k aktuálnímu profesnímu cíli začínajícího učitele 10

11 RŮST /GROW/ K CÍLI GOAL cíl Kam se chceš posunout? REALITY současnost
Kde jsi nyní? OPTIONS možnosti Kterou cestou se vydáš? WILL vůle Co (pro to) uděláš? 11

12 4. den: PODPORA na cestě Mentoři + mentees:
Pozorování – „zacílená“ návštěva v hodině Vedení záznamů Sdílené hodnocení ukázky (rvp.cz) Poskytování zpětné vazby 12

13 Stupně kolegiální podpory
1. Instrukce: Udělej to takhle! 2. Inspirace: Jde to tak nebo tak. Co si vybereš? 3. Facilitace: Co by se dalo udělat? Co všechno tě napadá? 13

14 5. den: SEBEREFLEXE Mentoři: sebereflektivní otázky k podpoře začínajícího učitele Mentees: sebereflektivní otázky k osobnímu profesnímu růstu Mentoři + mentees: efektivní řízení času 14

15 6. den: VYHODNOCENÍ mentoringu
Mentees: Co jste získali od svých mentorů? Co jste získali od ostatních mentees? Co jste získali od lektorů? 15

16 Od lektorů… 16

17 Od ostatních mentees… 17

18 Od mentorů… 18

19 Klíče k výběru uvádějícího učitele
Podle začínajících učitelů: Důvěra Partnerství Zkušenosti Zpětná vazba 19

20 DĚKUJI ZA POZORNOST 20


Stáhnout ppt "Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele"

Podobné prezentace


Reklamy Google