Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Věta.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_377_STAVBA VĚTY Téma: VĚTA JEDNODUCHÁ,
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Německá gramatika – slovosled
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Přísudek Zpracovala: Mgr
Věty podle postoje mluvčího
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Žáci si na jednotlivých cvičeních upevní učivo o větách dle.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Slovesa modální a fázová
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
D R U H Y V Ě T P O D L E O B S A H U. J A K P O U Ž Í V Á M E V Ě T Y oznamujeme přikazujeme přejeme si ptáme se zjišťujeme doplňujeme rozkazujeme zvoláme.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Dobrodružná literatura -literární epický žánr
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_04_Přísudek sl. jednoduchý a složený Autor Chňoupková Martina

Přísudek slovesný jednoduchý a slovesný složený Mgr. Martina Chňoupková

Určete druhy vět podle postoje mluvčího Určete druhy vět podle postoje mluvčího. U tázacích vět určete, zda se jedná o otázku doplňovací nebo zjišťovací. Michal sedí u počítače a hledá si práci. Půjdeš s námi zítra do kina? Sedni si a nemluv! Tomášek spí v klidu v postýlce. Nevíš, odkud se k nám přistěhoval? Nerušte! Kéž by se to bylo nikdy nestalo. Musíme si koupit novou zrcadlovku. Pojedete letos k moři? Kde pracuje váš manžel? Zaplať fakturu za telefon. oznamovací tázací rozkazovací přací

jeden ze základních větných členů Přísudek jeden ze základních větných členů značí se Př a podtrháváme ho vlnovkou vyjadřuje, co podmět dělá, co se s ním děje nejčastěji je vyjádřen určitým slovesným tvarem

PŘÍSUDEK SLOVESNÝ JEDNODUCHÝ je vyjádřen určitým slovesným tvarem: a) ve tvaru jednoduchém Petr šel na nákup. b) ve tvaru složeném Petr bude nakupovat. Petr by byl býval nakupoval.

Vyhledejte přísudek slovesný jednoduchý: Zítra jdu na kontrolu k lékaři. Budu pracovat na zahradě. Proč se mě bojíš? Litoval jsem seznámení s tebou. Co si o tom myslíš? Kéž bych bydlela u moře. Chytil jsem dravou štiku. Ještě by mě utopili. Ve škole jsme četli pověst o kněžně Libuši. Nebuď líný.

Přísudek slovesný složený skládá se ze 2 sloves: z určitého tvaru způsobového nebo fázového slovesa a infinitivu Způsobová slovesa: Fázová slovesa: MUSET ZAČÍT CHTÍT PŘESTAT SMĚT ZŮSTAT MOCI UMĚT MÍT + INFINITIV Petr umí zpívat. Po škole jsem se musel vrátit. Začínám studovat na vysoké škole.

Vyhledejte přísudek slovesný složený: Chtěl by studovat vysokou školu. Pavel musí zůstat doma. Nesmím s tebou mluvit. Můžeš jít dnes ven? Přestaň už konečně zlobit. Musíš to neustále opakovat?

Vyhledejte přísudek u určete jeho druh: Včera večer jsem nemohla usnout. Vykročili jsme správným směrem. Mělo by se to úplně rozpustit. Velmi mi tam chutnalo. Stačí pouze zavolat. Přestaň už konečně kouřit. Začala jsem cvičit aerobic. Vichřice kvílela ve větvích. Budu si číst ten nový román. slovesný složený slovesný jednoduchý

Vyhledejte přísudky a určete jejich druh. Lovci mamutů Děti se bavily zajímavou hrou u potůčku. Stavěly hráz z kamení a dělaly si rybníčky z nadržené vody . Pokoušely se také chytit malé rybičky. Umazaný Cebík se přitom převalil do rybníčku a teď brečí a prská vodu. Kukačka ho utěšuje a ukazuje mu hezké kamínky v potoce. Děti tu v písku nacházejí hojná lesklá zrnéčka, sem tam i větší žluté kousky. Krásně svítí a děti jich za malou chvíli nasbíraly hromádku. (Eduard Štorch)

Učebnice strana 93, cvičení 3. Domácí úkol: Učebnice strana 93, cvičení 3.