Armády starověku Aleš Mučka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Téma: ŘECKO 7, Makedonie Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Alexandr Veliký Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace:
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1. Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Lidé a čas Téma: Husité Datum.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Prusko-rakouská válka Německá válka či Sedmitýdenní válka.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Řecko-perské války Nejslavnější hodina Řecka. Perská říše Peršané v 5. stol. př.n.l. vytvořili obrovskou veleříši. Šáh-in-šáh Dareios I. Chtěl dobýt i.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Digitální učební materiál
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
5000let př. n. letopočtem-3500l.př.n.l.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Základní informace o poskytovateli
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Řekové jdou do boje Aleš Mučka.
*Sparta* Sparta je město v jižním Řecku.Dnešní město Sparta leží jen pár kilometrů od původního města.Na obrázku můžeme vidět ruiny staré svatyně.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRAVĚK.
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
PRAVĚK.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Práva a povinnosti členů rodiny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10-35_Peloponéská válka a nástup Makedonie Číslo.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Řecko-perské války Boje Řeků za svobodu.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Armády starověku Aleš Mučka

Střední východ

Základní složky starověkých armád Infanterie (pěchota, lukostřelci aj.) Kavalerie (válečné vozy a jízda) Artilerie (obléhací stroje) Technické jednotky Týlové jednotky Válečné námořnictvo

Infanterie

Jak se z lovců stali pěšáci? Na přelomu 4. a 3. tisíciletí př. n. l. začalo lidstvo vyrábět první kovové nástroje (bronz = slitina mědi a cínu) Jejich produkci museli zajišťovat jen někteří jedinci (1. řemeslníci), a proto bylo třeba opustit kmenový způsob života a vytvořit novou organizaci společnosti (civilizace) Ze zemědělců a lovců se tak stali v případě ohrožení vojáci

Zrození stálých armád Pokud nebezpečí pominulo, vrátili se muži ke svým civilním zaměstnáním Brzy se ale začal rozvíjet dálkový obchod a bylo nutné zajistit ochranu obchodních tras a dalších objektů (paláců, chrámů, sýpek…) Panovníci prvních civilizací proto vytvářeli malé stálé vojenské jednotky pro svou prestiž i lepší ochranu svého státu

Tradiční výzbroj antických pěšáků Nejběžnější výzbrojí bylo kopí se štítem a jako pobočné zbraně nože, dýky, meče (zahnutá Chopeš či Khopéš nebo pozdější rovná čepel) a také hole, kyje a sekery Pro boj na větší vzdálenost se používaly jednoduché nebo skládané luky, praky a oštěpy Kovová nebo kožená zbroj byly finančně nákladné, a proto se používaly jen omezeně

Kavalerie

Válečné vozy vystřídala jízda Starověké civilizace používaly nejdříve válečné vozy tažené 2 – 4 koňmi Posádku vozu tvořili obvykle tři muži – vozataj, lučištník a „běžec“ První váleční koně nebyli dostatečně silní, aby uvezli muže v plné zbroji Později se ale taková zvířata podařilo vyšlechtit, a proto se brzy rozšířila jízda, která nahradila válečné vozy

Artilerie

Obléhání měst bylo zdlouhavé První armády město oblehly a nechaly ho vyhladovět nebo se dostaly za hradby s pomocí lsti Přímé útoky na opevnění vždy znamenaly vysoké ztráty s jen malou šancí na úspěch Proti hradbám z hliněných cihel postačovala beranidla (doložená již v Sumeru) Proti kamenným zdem se začaly používat obléhací věže – nejvíce v Asyrské armádě

Technické jednotky

Vojáci potřebovali řemeslníky Poprvé jsou technické jednotky doloženy až v armádě Novoasyrské říše Jejich úkolem bylo zajišťovat pro ostatní složky armády bezpečné přechody přes vodní toky a pomáhat při obléhání měst Technické vojenské útvary stavěly obléhací věže a beranidla přímo v okolí obleženého sídla a také budovaly náspy pod hradbami

Týlové jednotky

Armáda měla i civilní služby Každá armáda na válečném tažení potřebovala značné množství zásob, proviantu a v poušti také vody Neexistují sice konkrétní prameny, ale pravděpodobně zajišťoval týl i lékařskou péči raněným Po vyhrané válce se z dobytého území odvážely všechny cenné kovy a jiné důležité komodity včetně otroků

Válečné námořnictvo

Lodě jen vozily vojáky Námořní bitvy jsou doloženy až v klasickém období v Řecku Námořníci nepluli po otevřeném moři, ale drželi se pobřeží, aby se mohli orientovat Lodě měly malý ponor a na noc se vytahovaly na břeh, aby mohly vyschnout Na Středním východě sloužily lodě především k transportu vojáků a zásob (typická taktika tzv. mořských národů)

Antická bitva

Společné znaky bojové taktiky Typickou bojovou formací byla falanga, kterou na bocích kryla lehká pěchota a byla podporována palbou lučištníků a prakovníků Válečné vozy jezdily podél nepřátelských linií a jejich osádky zasypávaly nepřítele šípy nebo přímo prorážely linie protivníka Po nástupu jízdy se prováděly rychlé obchvaty na křídlech Typický byl boj muže proti muži

Klasické období v Řecku

Armády v klasickém období Pěchota (infanterie): hoplíté a lehkooděnci Jezdectvo (kavalerie) Žoldáci Otroci Posádky válečných lodí

Prameny a literatura

Antičtí autoři Diodóros: Knihovna Hérodotos: Dějiny Polybios: Historiai (Dějiny I. – IV.) Plútarchos: Lykurgos Thúkýdidés: Dějiny peloponéské války (8 knih) Xenofon: Agesilaus, Anabasis, Hellénika Athénská ústava Spartská ústava

Pěchota

Hoplíté a lehkooděnci Branná povinnost pro všechny svobodné muže ve státě Hoplíté si pořizovali zbroj z vlastních zdrojů – majetkový census Lehkooděnci neměli na drahou zbroj Roční základní výcvik Roční strážní služba

Kavalerie

Byli koně vhodní pro válku? Koně měli jen bohatí občané a používali je pouze k dopravě Nepočetné kavalerie vznikaly až po bojích s Peršany Poslední si vytvořila Sparta

Žoldáci

Muži na nečestný boj Chudí muži, kteří toužili po válečné kořisti Vhodní pro dlouhodobá tažení Používali luky a oštěpy (peltasti) Bojovali i v cizích armádách proti Řekům Byli rozšířeni ve všech armádách až po roce 360 př. n. l.

Otroci

Jen pomáhali svým pánům! „Nosiči“, „zálohy“ a další úkoly v týlu Sloužili přímo svým pánům Někdy tvořili bojovou jednotku, které velel jejich pán (hoplít)

Posádky válečných lodí

Potřebovali námořníky, ne hoplíty Klasickým typem lodi byla triéra Kapitán (triérarchos) dostával státní loď do jednoročního nájmu a najímal na ni posádku Na palubě byli námořníci, důstojníci, hoplíti a především veslaři (chudí občané, cizinci a otroci) Společenská neúcta k veslařům

Základní bojová strategie Řeků

Byla válka záležitostí gentlemanů? Jistá morální omezení, dodržována z praktických důvodů (tropaion) Nejvíce omezující bylo náboženství Používaly se různé léčky, falešné signály, náhlé změny pozic atd. Vždy docházelo k devastaci, k bitvě podle okolností (epiteichismos)

Falanga

Staré ale efektivní První falangy se objevily již v Sumeru V Řecku se používaly falangy hoplítů, lehkooděnců a lukostřelců Nejvíce se osvědčila tzv. řecká falanga Nejefektivnější falangu používala makedonská armáda – Alexandr Veliký s ní porazil Peršany

Formace kavalerie Jezdecký klín Kladivo a kovadlina

Obléhání

Když bitva nerozhodla Tradičním způsobem byla pozemní a námořní blokáda a ztékaní hradeb Po sklizni měla města zásoby na jeden rok Obléhatelé měli málo proviantu První použití beranidel až roku 440 př. n. l. Roku 399 př. n. l. byla poprvé použita těžká artilerie (katapulty) Objevily se i patrové obléhací věže Obránci posilovali své hradby

Válka na moři

Hoplíti už nemuseli chodit po svých Nejvíce používaným typem lodi byla triéra (délka 35 m, šířka 6 m, rychlost 7 uzlů = 13 km/h, 200 členů posádky, vesla a plachty) Posádka musela spát na souši, vlhla a neuvezla žádné zásoby ani větší kontingent Během invaze rabovali i lehce ozbrojení veslaři Námořní bitvy se podobaly boji na souši Později se triéry navzájem taranovaly

Financování armád

Každá legrace něco stála Válku na souši platili hoplíté (svou zbroj i jídlo na několik týdnů) Po vpádu na nepřátelské území museli vojáci rabovat, aby neumřeli hlady Roku 483 př. n. l. Athény vybudovaly státní flotilu Zavedení mezd pro námořníky a vojáky umožnilo vést dlouhodobější tažení

Zdroje financí Zisky z válečné kořisti (dobytek a otroci) – nejistý a většinou nedostatečný příjem „Půjčky“ z chrámových desátků Dotace z Perské říše Finance rozhodovaly o délce tažení a jeho úspěchu

Makedonské inovace armády

Jak Filip II. porazil civilizovaný svět Filip II. vytvořil sjednocenou Makedonii, která byla silnější než spojená řecká poleis Nová mohutná makedonská falanga (pevně semknutá formace) Centralizovaný armádní týl Intenzivní povinný výcvik Méně prostoru mezi pěšáky díky novému typu štítu

Děkuji za pozornost Prostor pro dotazy