Úřad práce České republiky Koncept postupu převodu výkonu agend nepojistných dávkových systémů z obcí a krajů do kompetence Úřadu práce ČR a MPSV květen 2011
Dávky v pomoci v hmotné nouzi – 122 000 dávek Úřad práce České republiky Obecní úřady obcí s rozšířenou působností a pověřené obecní úřady (dále jen obecní úřady) vykonávají v současné době agendu řízení, rozhodování, výplaty a kontroly nepojistných dávek sociální ochrany v následujícím rozsahu (měsíční průměr): Dávky v pomoci v hmotné nouzi – 122 000 dávek Dávky sociální péče osobám se ZP – 23 000 dávek Příspěvek na péči – 296 000 dávek Úřad práce zabezpečuje SSP – 1 100 000 dávek
Dávky v pomoci v hmotné nouzi – 1 859 Úřad práce České republiky Výše uvedené dávkové systémy zabezpečuje celkem 3 642 pracovníků v přepočtených úvazcích (stav v prosinci 2010). Struktura úvazků dle typů dávek je následující: Dávky v pomoci v hmotné nouzi – 1 859 Dávky sociální péče osobám se ZP – 600 Příspěvek na péči – 1 183 Úřad práce zabezpečuje SSP – 1 900
Dávky v pomoci v hmotné nouzi – 1 859 a z toho Úřad práce České republiky Dávky v pomoci v hmotné nouzi – 1 859 a z toho 181 dávkových specialistů 1 678 „kombinovaných pracovníků“ Dávky sociální péče osobám se zdravotním postižením – 600 a z toho 450 dávkových specialistů (odhad) 150 „kombinovaných pracovníků“ Příspěvek na péči – 1 183 a z toho 190 dávkových specialistů 993 „kombinovaných pracovníků“ Celkový počet dávkových specialistů je 821 a „kombinovaných pracovníků“ 2 821. Úřad práce zabezpečuje SSP – 1 900 – obvykle dávkoví specialisté
Poskytnutí informací o možných nárocích na dávky Úřad práce České republiky Činnostmi, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou dávek se rozumí především: Poskytnutí informací o možných nárocích na dávky Pomoc se zpracováním formálních náležitostí při podávání žádostí o dávky Provádění sociálního šetření v přirozeném sociálním prostředí žadatelů Vedení spisové dokumentace a související administrativní práce Spolupráce se zainteresovanými institucemi a především s Lékařskou posudkovou službou Příprava podkladů pro rozhodnutí o nárocích na dávky Provádění kontroly způsobu využití poskytovaných dávek
Úřad práce České republiky Dalšími činnostmi sociálního pracovníka („kombinovaného pracovníka“) se rozumí především: Zajištění základního i specializovaného sociálního poradenství Zabezpečení zprostředkování sociální služby nebo kontaktu s poskytovateli sociálních služeb Zabezpečení odborného sociálního poradenství osobám, které se mohou ocitnout v konfliktu se společností (sociální kurátor) Zabezpečení poskytování služeb osobám, kterým je ukončena hospitalizace Zabezpečení poskytování služeb osobám, které jsou z důvodu neposkytnutí služby v ohrožení zdraví či života Podílí se na zajištění intervence v případech „domácího násilí“ Poskytnutí informací vedoucí k řešení hmotné nouze nebo k jejímu předcházení Zabezpečení depistážní činnosti zaměřené na vědomé, cílené a včasné vyhledávání jednotlivců, rodin a skupin v nepříznivé sociální situaci a na analýzu jejich sociálních potřeb v dané komunitě Zabezpečení sociální práce zaměřené na jednotlivce, rodiny a skupiny se zvýšeným rizikem sociálního vyloučení nebo vzniku problémů v osobním nebo sociálním vývoji Zabezpečení spolupráce mezi subjekty, které působí v oblasti ochrany před sociálním vyloučením (poskytovatelé sociálních služeb, další obce, kraje a další instituce a orgány veřejné správy)
Příspěvek na výkon státní správy: Úřad práce České republiky Příspěvek na výkon státní správy: celkový objem příspěvku na výkon státní správy činí zhruba 1 385 mil. Kč.
Typové pracoviště ÚP ČR Typové pracoviště obecního úřadu Úřad práce České republiky Cílový stav: Typové pracoviště ÚP ČR Typové pracoviště obecního úřadu Model spolupráce ÚP ČR a obecních úřadů Informační propojení v rámci JIS
Způsob projednání a realizace převodu agend: Úřad práce České republiky Způsob projednání a realizace převodu agend: Osvětově informační kampaň Metoda veřejné konzultace Osoby odpovědné za vedení veřejných konzultací Záznam výsledků veřejných konzultací Materiálně technické zabezpečení Delimitační protokoly Kompetence ÚP ČR a MPSV
Základní časový harmonogram: Úřad práce České republiky Základní časový harmonogram: vytvoření manuálu veřejných konzultací – květen 2011 (gesce GŘ ÚP ČR a MPSV) pracovní informační semináře pro obce a kraje (cca 8 akcí) – červen 2011 (gesce GŘ ÚP ČR a MPSV) schůzka ředitelů krajských poboček ÚP ČR a zástupců krajů – květen 2011 – (gesce GŘ ÚP ČR a MPSV) pracovní/školící semináře pro pracovníky ÚP ČR pověřené jednáním s obcemi a kraji – červen 2011 (gesce GŘ ÚP ČR a MPSV) vedení jednání s obcemi a kraji – červenec a srpen 2011 (gesce krajské pobočky ÚP a KoPr s podporou GŘ ÚP a MPSV) analýza výsledků jednání s obcemi a kraji – září 2011 (gesce GŘ ÚP, krajské pobočky a MPSV) příprava delimitačních protokolů – říjen 2011 (gesce GŘ ÚP, krajské pobočky a MPSV) podpisy delimitačních protokolů – listopad až prosinec 2011 (gesce ÚP ČR a MPSV)
Děkujeme za pozornost! Kateřina Sadílková Úřad práce České republiky Děkujeme za pozornost! Kateřina Sadílková Martin Žárský