Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Mgr. Pavel Škramlík Jak podporovat kvalitu učitele pomocí plánu profesního rozvoje? Sportovní soukromá základní škola Litvínov, Základní škola a mateřská škola Spirála Most Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Máte svou vlastní vizi? …osobní krédo, přesvědčení, ideály, hodnoty, postoje, vize….
Kam jdu? Proč to dělám? Proč učím? Jaká je má role ředitele? Jaký smysl mi dává to, co dělám? Jakou hodnotu přináším týmu? Co nejlepšího ze sebe můžu dětem předat? Jaké jsou mé cíle? Kdo jsem?
Proč je důležité plánovat? Osobní, profesní rozvoj Co umím? Co se potřebuji naučit? Jak se to naučím? Jak (na čem) poznám, že to umím?
Proč je důležité plánovat? Pedagogický rozvoj školy Co máme, umíme? Co chceme? Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme?
Pedagogický rozvoj školy Víme, co chceme? Třífázový model učení -EUR Kooperativní učení Matematická gramotnost Čtenářská gramotnost Individualizaci výuky … Plán pedagogického rozvoje školy
POPR? PRP? PPRP? Kdo z vás to má???
Očekávání? Máte je taky? Absolvent… Učitel… učitel… RŮST KVALITY PRÁCE UČITELE TRVALÉ ZLEPŠOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ BUDOVÁNÍ KVALITNÍHO KLIMATU ŠKOLY … Máte je taky? Absolvent… Učitel… učitel…
Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Má rád děti Má zájem, zvídavost, zodpovědnost, má pokoru (zná schody učení a ví, že neví) Má růstové myšlení Uplatňuje kritické myšlení Zná sám sebe (svůj styl učení, svůj osobnostní typ, rozumí EQ – vyzná se sám v sobě i v ostatních, vnitřní motivace a zvládání svých emocí) Dokáže aktivně relaxovat Dokáže požádat o radu Dokáže a chce si plánovat svůj profesní rozvoj Dokáže pracovat se svým časem Dokáže přijmout mentorskou podporu Zná sám sebe! (prošel sebezkušenostními výcviky, zná typologii) …a přijde do práce včas
Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Obecné předpoklady k výuce Je důsledný a tak zvládne kázeň Má svou vlastní učitelskou vizi, (ví, z jakých důvodů si povolání vybral, kde se nachází, kam chce dojít) Orientuje se v základní pedagogické, psychologické a osobnostně rozvojové literatuře
Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Zvládnutí oboru a didaktiky Zná svůj obor/obory. Zná obecnou didaktiku i didaktiku předmětu (zná didaktické fáze výuky a používá je), tzn.: Zvládne vytvořit cíl výuky (orientuje se v taxonomiích cílů) Dovede žáky motivovat Dokáže podat zpětnou vazbu Dokáže individualizovat výuku, diferencovat výuku Ví, jak vhodně využít formy hodnocení a sebehodnocení Orientuje se v metodách práce se žáky a volí je nikoli nahodile, ale smysluplně (E-U-R, myšlenková mapa, metody KRITMYŠ), ví, co je GROW, SWOT, atp. Dokáže reflektovat svou výuku
Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Znalosti a dovednosti učitele Zvládá komunikační techniky (aktivně naslouchá, dokáže klást otázky, pracuje s hlasem, ovládá neverbální komunikaci) Dovede pracovat s žáky nadanými i s žáky s handicapem (má základní povědomí o speciální pedagogice) Zná styly učení Je ICT gramotný (pracuje se základními kancelářskými programy, zvládne práci na webu školy, eTK, eŽK, atp.) Má základní povědomí o školské legislativě
Podporujte své učitele Metodika vedení, podpory a hodnocení začínajícího učitele vedením školy a uvádějícího učitele v adaptačním období Plán profesního pedagogického rozvoje učitele Portfolia učitele (profesní, dokladové)
Uvádění učitele do praxe Systém podpory začínajícího učitele Uvádění učitele do praxe Výběr uvádějícího učitele – mentora Nastavení pravidel – vnitřní směrnice (Metodika) Vzájemné hospitace (bezpečná kolegiální podpora) Mentorink (excelentní učitelé) Podpora mentorů (uvádějících učitelů) vedením školy Tvorba profesního portfolia Tvorba plánu profesního rozvoje a jeho vyhodnocování
Uvádění učitele do praxe Systém podpory začínajícího učitele Uvádění učitele do praxe Výběr uvádějícího učitele – mentora Nastavení pravidel – vnitřní směrnice (Metodika vedení, podpory a hodnocení začínajícího učitele vedením školy a uvádějícím učitelem v adaptačním období) Vzájemné hospitace (bezpečná kolegiální podpora) Mentorink (excelentní učitelé) Podpora mentorů (uvádějících učitelů) vedením školy Tvorba profesního portfolia Tvorba plánu profesního rozvoje a jeho vyhodnocování
Metodika vedení, podpory a hodnocení začínajícího učitele vedením školy a uvádějícího učitele v adaptačním období Určení: vedení školy, uvádějící učitel, učitel v adaptačním období (začínající učitel) Cíle: Zajistit podporu začínajícímu učiteli pro dosažení kompetencí popsaných ve standardu učitele. Plánovat profesní rozvoj začínajícího učitele. Hodnotit učitele v adaptačním období. Kritéria hodnocení: Porovnávání profesních kompetencí ze standardu učitele a jejich naplňování začínajícím učitelem Organizace a metody podpory a hodnocení
PPR PLÁN PROFESNÍHO ROZVOJE UČITELE JMÉNO: 2015 - 2016 V plánu profesního pedagogického rozvoje jsou stanoveny úkoly a cíle na školní rok. Dokument pomáhá učiteli uvědomit si, kam směřovat další vzdělávání, které metody práce se žáky si osvojit, využívat a rozvíjet. Je pomocníkem v plánování úkolů, cílů a činností učitele, které vedou k rozvíjení kompetencí žáka. Konkrétní pedagogické SMART cíle pro školní rok, resp. pololetí. Co nového si osvojím, zavedu do své praxe, do svého jednání? Které metody, formy práce a strategie nově zařadím do výuky? Termín Sebereflexe - doklady plnění cíle Co cílem sleduji? Co konkrétně u žáků rozvíjím? (Jaké znalosti, dovednosti, kompetence, postoje?) Vyhodnocení (0-nesplněno) 1 2 3
Možné využití Standardu učitele pro plánování profesního rozvoje Návrh Standardu učitele Stanovení oblastí, ve kterých se chce učitel rozvíjet Stanovení kompetencí, ve kterých se chce učitel rozvíjet Výběr indikátorů Plánování rozvoje v PPR
Pravidla pro práci s plánem profesního rozvoje učitele (dle jen PPR) PPR tvoří všichni PP (vč. vedení školy) PPR se předkládá řediteli školy nejpozději do konce září nového školního roku elektronickou formou na předepsaném formuláři Noví a začínající učitelé PPR odevzdávají do konce listopadu po konzultacích s uvádějícím učitele (viz směrnice) Smyslem PPR je ujasnit si cíle a úkoly učitele na školní rok Východiskem pro tvorbu PPR je tzv. Standard učitele Zpětná vazba – rozhovor s vedením školy (sebehodnocení)
Příklady cílů učitelů v PPR Připravím 10 čtenářských dílen… Podpořím u žáků… rozvoj ČG, MG …. formou… Využiji přístupy v ČG – 2 krát měsíčně zařadím v rámci výuky přírody/společnosti/matematiky Kostku, T Graf,… Individualizuji výuku… žáka, formou, … Připravím kritéria hodnocení předmětu, vč. indikátorů… Čtvrtletně zhodnotím individuální práci každého žáka formou komentované sebereflexe žáka… Připravím 1 krát za 14 dnů novou hru na rozvoj OSV, …
Sebereflexe 10 čt. listů, sebehodnotící arch pro žáky, vyhodnocení náslechu formou 3S, vyhodnocení hodiny s mentorkou, fotka-video projektu, příprava s různou mírou obtížnosti pro žáky, seznam kritérií, doklad sebereflexe v žákovském portfoliu, …..
Co cílem sleduji? (Co splnění cíle přinese žákům? Proč to dělám?) Rozvoj ČG, kompetence učit se, zvládnutí pravidel skupinové práce, Rozvoj sebehodnocení žáka,… Žák se dokáže ohodnotit, ví, na co se konkrétně zaměřit, aby zlepšil svůj výkon…
Příklady úkolů učitelů Uskutečním 3 vzájemné hospitace s kolegy… Zorganizuji Den otevřené výuky Zorganizuji ukázkovou hodinu pro rodiče Zmapuji kolektiv třídy formou nástroje Interakce učitel-žák Využiji preventivní spot Šik 1 krát měsíčně, na téma…. Připravím IVP a plán podpory pro…, čtvrtletně konzultuji…
Učitelské PROFESNÍ portfolio Soubor dokladů Odraz učitelova stylu učení, využívaných strategií výuky Vizitka učitele a jeho práce Prezentace učitelova pokroku Nástroj profesního růstu a sebereflexe učitele Databanka pro tvorbu dokladového portfolia V kontextu školy je nástrojem ke kvalitě ve vzdělávání školy jako celku Forma portfolia může být papírová nebo elektronická Příklady obsahu PROFESNÍHO portfolia Profesní filozofie učitele (osobní krédo, přesvědčení, ideály, hodnoty, cíle…) Doklady o vzdělávání Plány profesního rozvoje, vč. vyhodnocení za školní roky (PPR) Poznatky ze vzdělávání Příklady dobré praxe Strategie vzdělávání, které učitel využívá Doklady o organizování dalších činností (exkurze, výstava, atp.)
Učitelské DOKLADOVÉ portfolio Nástroj pro sebehodnocení, rozvoj učitele a hodnocení práce učitele Podklad pro sebereflexi pedagoga při prokazování dosažení kompetencí, cílů a úkolů Doklady musí být nezpochybnitelným důkazem míry naplnění kompetence, cílů, úkolů Doklady musí být okomentované a zdůvodněné, proč dokládá míru naplnění kompetence Doklady jsou označeny datem vzniku Doklady by měly být stručné, výstižné, mohou mít libovolnou forma) Je úzce výběrové, doklady se váží k prokázání kompetence, cílů, úkolů Dokladovým portfoliem učitel prokazuje kvalitu plnění PPR Příklady obsahu DOKLADOVÉHO portfolia Plán profesního rozvoje na školní rok Sebereflexe učitele k plnění kompetencí, cílů a úkolů (v rámci PPR) Přípravy učitele Ukázky práce žáků, pracovní listy pro žáky Testy, fotografie z výuky Čtenářské strategie – informace ze školení, záznamy ze vzájemných hospitací (formou 3S)
Vize ředitele? … Vize ředitele? Rozvíjet a udržovat kulturu a klima školy Vytvářet bezpečné otevřené prostředí Podporovat vnitřní motivaci učitelů Rozvíjet atmosféru pro vzájemné učení Dávat vyžádanou podporu Podporovat své učitele … Vize ředitele?
Sportovní soukromá základní škola, s.r.o. reditel@sszslitvinov.cz, www.sszslitvinov.cz