Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Pedagogická rada
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Základní škola Planá nad Lužnicí Hana Vellánová
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Návrh plánu mentoringu ZŠ Kunratice. Cíle a směr Prost ř ednictvím zavedení udr ž itelného systému mentoringu na škole u č itelé i ž áci dosahují svého.
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Evropské jazykové portfolio v praxi
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
ROZVOJEM OSOBNOSTNÍCH A PROFESNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ MŠ A ZŠ K VYŠŠÍ KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ (CZ.1.07/1.3.00/ ) LUCIE CHALOUPKOVÁ PEDAGOGICKÁ FAKULTA.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Mentoring v učitelské praxi. koučování supervize mentoring tutoring Co mají společného? Mentoring je způsob poskytování kolegiální podpory (pojem mentor.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Práce se selhávajícím žákem
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
CENTRUM PEDAGOGICKÉ PRAXE PF UJEP
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Mgr. Pavel Škramlík Jak podporovat kvalitu učitele pomocí plánu profesního rozvoje? Sportovní soukromá základní škola Litvínov, Základní škola a mateřská škola Spirála Most Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz

Máte svou vlastní vizi? …osobní krédo, přesvědčení, ideály, hodnoty, postoje, vize….

Kam jdu? Proč to dělám? Proč učím? Jaká je má role ředitele? Jaký smysl mi dává to, co dělám? Jakou hodnotu přináším týmu? Co nejlepšího ze sebe můžu dětem předat? Jaké jsou mé cíle? Kdo jsem?

Proč je důležité plánovat? Osobní, profesní rozvoj Co umím? Co se potřebuji naučit? Jak se to naučím? Jak (na čem) poznám, že to umím?

Proč je důležité plánovat? Pedagogický rozvoj školy Co máme, umíme? Co chceme? Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme?

Pedagogický rozvoj školy Víme, co chceme? Třífázový model učení -EUR Kooperativní učení Matematická gramotnost Čtenářská gramotnost Individualizaci výuky … Plán pedagogického rozvoje školy

POPR? PRP? PPRP? Kdo z vás to má???

Očekávání? Máte je taky? Absolvent… Učitel… učitel… RŮST KVALITY PRÁCE UČITELE TRVALÉ ZLEPŠOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ BUDOVÁNÍ KVALITNÍHO KLIMATU ŠKOLY … Máte je taky? Absolvent… Učitel… učitel…

Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Má rád děti Má zájem, zvídavost, zodpovědnost, má pokoru (zná schody učení a ví, že neví) Má růstové myšlení Uplatňuje kritické myšlení Zná sám sebe (svůj styl učení, svůj osobnostní typ, rozumí EQ – vyzná se sám v sobě i v ostatních, vnitřní motivace a zvládání svých emocí) Dokáže aktivně relaxovat Dokáže požádat o radu Dokáže a chce si plánovat svůj profesní rozvoj Dokáže pracovat se svým časem Dokáže přijmout mentorskou podporu Zná sám sebe! (prošel sebezkušenostními výcviky, zná typologii) …a přijde do práce včas  

Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Obecné předpoklady k výuce Je důsledný a tak zvládne kázeň Má svou vlastní učitelskou vizi, (ví, z jakých důvodů si povolání vybral, kde se nachází, kam chce dojít) Orientuje se v základní pedagogické, psychologické a osobnostně rozvojové literatuře

Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Zvládnutí oboru a didaktiky Zná svůj obor/obory. Zná obecnou didaktiku i didaktiku předmětu (zná didaktické fáze výuky a používá je), tzn.: Zvládne vytvořit cíl výuky (orientuje se v taxonomiích cílů) Dovede žáky motivovat Dokáže podat zpětnou vazbu Dokáže individualizovat výuku, diferencovat výuku Ví, jak vhodně využít formy hodnocení a sebehodnocení Orientuje se v metodách práce se žáky a volí je nikoli nahodile, ale smysluplně (E-U-R, myšlenková mapa, metody KRITMYŠ), ví, co je GROW, SWOT, atp. Dokáže reflektovat svou výuku

Co očekáváme od (nejen) začínajícího učitele? Znalosti a dovednosti učitele Zvládá komunikační techniky (aktivně naslouchá, dokáže klást otázky, pracuje s hlasem, ovládá neverbální komunikaci) Dovede pracovat s žáky nadanými i s žáky s handicapem (má základní povědomí o speciální pedagogice) Zná styly učení Je ICT gramotný (pracuje se základními kancelářskými programy, zvládne práci na webu školy, eTK, eŽK, atp.) Má základní povědomí o školské legislativě

Podporujte své učitele Metodika vedení, podpory a hodnocení začínajícího učitele vedením školy a uvádějícího učitele v adaptačním období Plán profesního pedagogického rozvoje učitele Portfolia učitele (profesní, dokladové)

Uvádění učitele do praxe Systém podpory začínajícího učitele Uvádění učitele do praxe Výběr uvádějícího učitele – mentora Nastavení pravidel – vnitřní směrnice (Metodika) Vzájemné hospitace (bezpečná kolegiální podpora) Mentorink (excelentní učitelé) Podpora mentorů (uvádějících učitelů) vedením školy Tvorba profesního portfolia Tvorba plánu profesního rozvoje a jeho vyhodnocování

Uvádění učitele do praxe Systém podpory začínajícího učitele Uvádění učitele do praxe Výběr uvádějícího učitele – mentora Nastavení pravidel – vnitřní směrnice (Metodika vedení, podpory a hodnocení začínajícího učitele vedením školy a uvádějícím učitelem v adaptačním období) Vzájemné hospitace (bezpečná kolegiální podpora) Mentorink (excelentní učitelé) Podpora mentorů (uvádějících učitelů) vedením školy Tvorba profesního portfolia Tvorba plánu profesního rozvoje a jeho vyhodnocování

Metodika vedení, podpory a hodnocení začínajícího učitele vedením školy a uvádějícího učitele v adaptačním období Určení: vedení školy, uvádějící učitel, učitel v adaptačním období (začínající učitel) Cíle: Zajistit podporu začínajícímu učiteli pro dosažení kompetencí popsaných ve standardu učitele. Plánovat profesní rozvoj začínajícího učitele. Hodnotit učitele v adaptačním období. Kritéria hodnocení: Porovnávání profesních kompetencí ze standardu učitele a jejich naplňování začínajícím učitelem Organizace a metody podpory a hodnocení

PPR PLÁN PROFESNÍHO ROZVOJE UČITELE JMÉNO: 2015 - 2016 V plánu profesního pedagogického rozvoje jsou stanoveny úkoly a cíle na školní rok. Dokument pomáhá učiteli uvědomit si, kam směřovat další vzdělávání, které metody práce se žáky si osvojit, využívat a rozvíjet. Je pomocníkem v plánování úkolů, cílů a činností učitele, které vedou k rozvíjení kompetencí žáka. Konkrétní pedagogické SMART cíle pro školní rok, resp. pololetí. Co nového si osvojím, zavedu do své praxe, do svého jednání? Které metody, formy práce a strategie nově zařadím do výuky? Termín Sebereflexe - doklady plnění cíle Co cílem sleduji? Co konkrétně u žáků rozvíjím? (Jaké znalosti, dovednosti, kompetence, postoje?) Vyhodnocení (0-nesplněno) 1 2 3

Možné využití Standardu učitele pro plánování profesního rozvoje Návrh Standardu učitele Stanovení oblastí, ve kterých se chce učitel rozvíjet Stanovení kompetencí, ve kterých se chce učitel rozvíjet Výběr indikátorů Plánování rozvoje v PPR

Pravidla pro práci s plánem profesního rozvoje učitele (dle jen PPR) PPR tvoří všichni PP (vč. vedení školy) PPR se předkládá řediteli školy nejpozději do konce září nového školního roku elektronickou formou na předepsaném formuláři Noví a začínající učitelé PPR odevzdávají do konce listopadu po konzultacích s uvádějícím učitele (viz směrnice) Smyslem PPR je ujasnit si cíle a úkoly učitele na školní rok Východiskem pro tvorbu PPR je tzv. Standard učitele Zpětná vazba – rozhovor s vedením školy (sebehodnocení)

Příklady cílů učitelů v PPR Připravím 10 čtenářských dílen… Podpořím u žáků… rozvoj ČG, MG …. formou… Využiji přístupy v ČG – 2 krát měsíčně zařadím v rámci výuky přírody/společnosti/matematiky Kostku, T Graf,… Individualizuji výuku… žáka, formou, … Připravím kritéria hodnocení předmětu, vč. indikátorů… Čtvrtletně zhodnotím individuální práci každého žáka formou komentované sebereflexe žáka… Připravím 1 krát za 14 dnů novou hru na rozvoj OSV, …

Sebereflexe 10 čt. listů, sebehodnotící arch pro žáky, vyhodnocení náslechu formou 3S, vyhodnocení hodiny s mentorkou, fotka-video projektu, příprava s různou mírou obtížnosti pro žáky, seznam kritérií, doklad sebereflexe v žákovském portfoliu, …..

Co cílem sleduji? (Co splnění cíle přinese žákům? Proč to dělám?) Rozvoj ČG, kompetence učit se, zvládnutí pravidel skupinové práce, Rozvoj sebehodnocení žáka,… Žák se dokáže ohodnotit, ví, na co se konkrétně zaměřit, aby zlepšil svůj výkon…

Příklady úkolů učitelů Uskutečním 3 vzájemné hospitace s kolegy… Zorganizuji Den otevřené výuky Zorganizuji ukázkovou hodinu pro rodiče Zmapuji kolektiv třídy formou nástroje Interakce učitel-žák Využiji preventivní spot Šik 1 krát měsíčně, na téma…. Připravím IVP a plán podpory pro…, čtvrtletně konzultuji…

Učitelské PROFESNÍ portfolio Soubor dokladů Odraz učitelova stylu učení, využívaných strategií výuky Vizitka učitele a jeho práce Prezentace učitelova pokroku Nástroj profesního růstu a sebereflexe učitele Databanka pro tvorbu dokladového portfolia V kontextu školy je nástrojem ke kvalitě ve vzdělávání školy jako celku Forma portfolia může být papírová nebo elektronická Příklady obsahu PROFESNÍHO portfolia Profesní filozofie učitele (osobní krédo, přesvědčení, ideály, hodnoty, cíle…) Doklady o vzdělávání Plány profesního rozvoje, vč. vyhodnocení za školní roky (PPR) Poznatky ze vzdělávání Příklady dobré praxe Strategie vzdělávání, které učitel využívá Doklady o organizování dalších činností (exkurze, výstava, atp.)

Učitelské DOKLADOVÉ portfolio Nástroj pro sebehodnocení, rozvoj učitele a hodnocení práce učitele Podklad pro sebereflexi pedagoga při prokazování dosažení kompetencí, cílů a úkolů Doklady musí být nezpochybnitelným důkazem míry naplnění kompetence, cílů, úkolů Doklady musí být okomentované a zdůvodněné, proč dokládá míru naplnění kompetence Doklady jsou označeny datem vzniku Doklady by měly být stručné, výstižné, mohou mít libovolnou forma) Je úzce výběrové, doklady se váží k prokázání kompetence, cílů, úkolů Dokladovým portfoliem učitel prokazuje kvalitu plnění PPR Příklady obsahu DOKLADOVÉHO portfolia Plán profesního rozvoje na školní rok Sebereflexe učitele k plnění kompetencí, cílů a úkolů (v rámci PPR) Přípravy učitele Ukázky práce žáků, pracovní listy pro žáky Testy, fotografie z výuky Čtenářské strategie – informace ze školení, záznamy ze vzájemných hospitací (formou 3S)

Vize ředitele? … Vize ředitele? Rozvíjet a udržovat kulturu a klima školy Vytvářet bezpečné otevřené prostředí Podporovat vnitřní motivaci učitelů Rozvíjet atmosféru pro vzájemné učení Dávat vyžádanou podporu Podporovat své učitele … Vize ředitele?

Sportovní soukromá základní škola, s.r.o. reditel@sszslitvinov.cz, www.sszslitvinov.cz