DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
Podle žáků kvarty gymnázia TGM Hustopeče
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Bengálský oheň Richard Horký. Bengálský oheň Jedná se o reakci, která se používá v zábavné pyrotechnice Jedná se o směs škrobu, chlorečnanu draselného.
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
Bezpečnost práce v chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Redoxní děje – rozklad manganistanu draselného
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Materiálně technické zabezpečení výuky chemie Vybavení učebních prostor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozklad světla optickým hranolem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výpočty z chemických rovnic
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_08_BENGALSKYOHENBILY Autor Mgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruh Chemické reakce Ročník 6. Datum tvorby 9.9.2013 Anotace Barevné reakce v ohňostrojích. Principy dojmu barevnosti předmětů kolem nás. Metodický pokyn Pracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Zelený bengálský oheň Pomůcky: dvě třecí misky s tloučkem, chemická lžička, kartonové trubičky, zápalné šňůry Chemikálie: viz tabulka směsí podle toho, jaký bengálský oheň požadujeme Bezpečnost: dusičnan barnatý: oxidující, zdraví škodlivý, R 8,20/22, S 17,28 dusičnan draselný: oxidující, R 8, S 17,24/25 chlorečnan barnatý: oxidující, zdraví škodlivý, toxický R 9,25, S 13,17,46 dusičnan strontnatý: oxidující, toxický, R 8,20/22, S 17,28 síra: hořlavá, R11, S 16,26,36 fluorid barnatý: toxický, R 25,32,36/38, S 22,36,45 hořčík: hořlavý, R 11,15, S 7/8,43 hliník práškový: hořlavý, R 15,17, S 7/8,43

Postup: Na pečlivé přípravě požadované směsi nejvíce závisí výsledný efekt, složky musí být velmi dobře promísené. Rychlost hoření lze moderovat nejlépe těmito dvěma způsoby: použitím retardérů hoření (nejefektivnější a zpravidla i nejpohodlnější způsob): Přídavky těchto látek zpomalují rychlost hoření kompozice a její „světelnost“ se příliš nesnižuje, takovými látkami jsou nízkotavitelné organické sloučeniny „olejovité“ konzistence, např. vaselina, oleje, vosky. Použití anorganických retardérů (např. typu uličitanů) je nevhodné, protože zhášejí plamen.

Příprava bengálského ohně spočívá v rozetření jednotlivých složek (odděleně a až do závěrečné fáze nemísit okysličovadla s palivy), jejich následném smíchání a konečném plnění do tubusů z papíru. Směs se dobře promíchá, rozdělí na fragmenty, nechá částečně vyschnout a ještě se zbytky rozpouštědla se plní lisováním do patron, kde se nechá zcela vyschnout – odpařit rozpouštědlo. Místo ethanolu je možné použít i jiná těkavá rozpouštědla, např. benzín, aceton, ale tato nesmí rozpouštět polymerní látky obsažené v kompozici (např. PVC), protože by směs vysychala velmi dlouho.

Směsi na přípravu bílých bengálských ohňů

Obecně můžeme říci, že bengálský oheň se skládá z „paliva“ (látka, která je oxidována a působí tedy jako redukovadlo) – např. hořčík, hliník, dextrin, síra. Tyto látky jsou zdrojem uvolněné chemické energie. Další nezbytnou součástí jsou oxidační činidla, např. chlorečnany a dusičnany. Dále jsou to již zmiňované retardéry hoření a látky obsahující jako svůj kation „nositele barevnosti“ (což mohou být současně oxidační činidla). Rovnice: 1) Tepelný rozklad dusičnanu barnatého: 2Ba(NO)3 → 2O2 + 3N2 + 2BaO   2) Tepelný rozklad chlorečnanu draselného: 2 KClO3 → 2 KCl + 3 O2

Obr. 2 Obr. 1

Obr. 2

Obr. 3

Zdroje: Obr. 1 na snímku 7, Obr. 2 na snímku 8, Obr. 3 na snímku 9: archiv autora BARTOŠ I: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, 2010. CONKLING, J. A.: Chemistry of pyrotechnics. New York: Marcel Dekker, 1985.