Návrh informačního vzdělávání chovatelů psů a koček s využitím Challenge Based Learning Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D. Oponent práce: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph. D.
Osnova obhajoby Cíl práce Postup Představení praktické části práce Popis praktického bloku kurzu Závěry práce
Cíl práce Představení pojmu Challenge Based Learning Uvedení principů Challenge Based Learning do praktické ukázky Fáze angažování Fáze vyšetřování Fáze jednání Návrh výuky zaměřující se na zvýšení informační gramotnosti chovatelů s využitím Challenge Based Learning
postup Teoretická část Vymezení základních pojmů Informační gramotnost, kritické myšlení, aktivní učení Představení rámce Challenge Based Learning Příprava výuky Průběh výuky Praktická část Návrh kurzu informačního vzdělávání s praktickým využitím Challenge Based Learning
Představení praktické části práce Návrh kurzu informačního vzdělávání s praktickým využitím Challenge Based Learning Informace o kurzu Praktický blok Blok reflexe
Popis praktického bloku kurzu Lekce 1: Představení kurzu a teorie informační gramotnosti Lekce 2: Představení informačních zdrojů Lekce 3: Stanovení výzvy a skupinové zpracování Lekce 4: Skupinové zpracování výzvy Lekce 5: Prezentace řešení a diskuze
Závěry práce Implementace rámce Challenge Based Learning do výuky je přínosná Challenge Based Learning lze kombinovat s dalšími přístupy Návrh je teoretickou formou a jeho implementace je závislá na konkrétních zájemcích a jejich individuálním přístupu
Děkuji za pozornost. Linda Dufková.
Otázky oponenta práce 1. Jednou z oblastí diskuse je patřičnost a míra využití některých zdrojů informací – například zdroje J. Muchové, zdroje Nováčkové, Kopřivy a Nevolové, online Seznamu metod aktivního učení nebo zdroje Zdeňka Jonáka. Zdůvodněte prosím, proč jste zvolila právě tyto zdroje z mnoha jiných, které k dané problematice existují, a jak konkrétně jste informace z nich využila v provazbě s tématem. 2. Které odborné zdroje je třeba vzít v potaz, pokud pracujete s tématem týkajícím se zájmového vzdělávání potažmo rozvoje kompetencí v něm? 3. Máte osobní edukační zkušenost s rámcem CHBL? Uveďte pozitiva a negativa. Co považujete v rámci CHBL za klíčové pro celoživotní učení v kontextu oboru ISK?
Seznam metod aktivního učení. In: Projektové vyučování [online]. 2009 1. MUCHOVÁ, Jiřina. Metody aktivního učení. In: Katalog podpůrných opatření [online]. 2015 NOVÁČKOVÁ J., KOPŘIVA P., NEVOLOVÁ D. Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashöfer. 2005. Seznam metod aktivního učení. In: Projektové vyučování [online]. 2009 JONÁK, Zdeněk. Brainstorming a myšlenkové mapy. In: Metodický portál RVP.cz [online]. 2007 2. Metodika pro podporu tvorby ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání . Vydal: NIDM ve spolupráci s MŠMT v Praze roku 2009 Školský zákon + prováděcí vyhláška o zájmovém vzdělávání
Otázky vedoucího práce Na s. 32 uvádíte, že role učitele je v konstruktivismu odlišná proti CHBL. Můžete přiblížit, v čem tento rozdíl vidíte? Na s. 41 píšete, že využíváte výukový rámec E-U- R. Rozeberte jednu z lekcí, které jste navrhla, a přiřaďte aktivity k jednotlivým fázím tohoto rámce.
Lekce 2: Představení informačních zdrojů v oblasti chovu psů a koček EVOKACE Zadání úkolu „Jaké zdroje informací znáte a využíváte?“ z hlediska chovatelství -> student si vybaví zdroje, které zná, používá (zkušenost řešení zdrav. problému). UVĚDOMĚNÍ Hledání dalších zdrojů a diskuze v lekci s ostatními účastníky kurzu nad kvalitou zdrojů. REFLEXE Osvojení principů určení relevantního zdroje a následné využití zdrojů při zpracování výzvy.