Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ V_LIDSKÉM_SPOLEČENSTVÍ_05 Sociologie, tradiční a moderní společnost Téma sady: Člověk v lidském společenství Obor, ročník: Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 1. / 3. ročník Datum vytvoření: duben 2013 Anotace: Sociologie, předmět sociologie, metody výzkumu, současné problémy společenského života Metodický obsah: Výklad nového učiva
Sociologie Z řeckého societas = společnost a logos = věda Věda, která se snaží podat celkový obraz společnosti Zabývá se společenskými jevy a vztahy Studuje strukturu a zákonitosti vývoje společnosti Snaží se formulovat obecně platné principy společenského vývoje Chce poznat pravidla života sociálních skupin Jako samostatná vědní disciplína vzniká v první polovině 19. století Za zakladatele je považován August Comte
Společnost a její struktura Je předmětem zkoumání sociologie Sociologické závěry platí jen ve společnostech, z nichž pocházejí Sociologické závěry určité oblasti nelze vztahovat na jiné společnosti či kultury Povaha nálezů a zjištění sociologie je pouze pravděpodobností (něco může nastat či ne) Sociologie souvisí a čerpá informace z dalších disciplín jako je filosofie, ekonomie, politologie, psychologie… Uveďte příklad, jak sociologie s danými vědami souvisí
Charakteristika sociologie jako vědní disciplíny Sociologie se zabývá skutečnostmi jako je rodina, vzdělávací systém, nezaměstnanost, rasismus, náboženství… Výroky sociologie založeny na vědeckém zkoumání Nestojí na předsudcích či domněnkách Spojují je témata, jež přesahují horizont každého jedince Konstatují, že události nastaly po určitém jednání, ale nezáměrně (nikdo je nepředpokládal) Vychází z kritického zkoumání každodennosti Zpochybňují to, co s nám zdá samozřejmé Ukazují skutečné příčiny lidského jednání
Émile Durkheim (1858–1917) Definoval sociologii jako vědu o sociálních faktech. Ty jsou vymezeny dvěma podmínkami Jsou vůči člověku vnější Působí na člověka nátlakem Sociální fakta jsou reálné skutečnosti nezávislé na lidském vědomí (psychice) Tato fakta formují psychiku člověka a ovlivňují náš každodenní život Jeho pojetí se nazývá sociologický realismus
Max Weber (1864–1920) Definoval sociologii jako vědu o sociálním jednání. To je definováno dvěma podmínkami Je to smysluplné jednání, obvykle zaměřené na určitý cíl Je orientované na druhé lidi Sociální jednání je spjato s aktivitami lidí, kteří tak vytváří společnost Je třeba se zabývat pouze takovým jednáním, kterému lidé přisuzují smysl a jež dělají s ohledem na druhé lidi Jeho pojetí se nazývá sociologický nominalismus
Současná sociologie Sociální problém Sociologický problém Většinou se kombinuje Durkheimovo a Weberovo vymezení předmětu sociologie Lidé jsou ovlivňováni fakty, ale svým jednáním tyto instituce udržují v chodu Sociální problém Určitá společnost něco za problém považuje (něco nefunguje tak, jak má) Problém se týká více lidí či celé společnosti Sociologický problém Týká se sociologie jako vědy Nejedná se o problém společnosti, že něco nefunguje, ale o problém, proč něco funguje určitým způsobem
Metody sociologického výzkumu KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Omezený rozsah informací o mnoha jedincích Redukce počtu pozorovaných proměnných Redukce počtu sledovaných vztahů mezi proměnnými Snadná generalizace na populaci Měřitelná validita KVALITATIVNÍ VÝZKUM Mnoho informací o malém počtu jedinců Redukce počtu sledovaných jedinců Problematická a někdy i nemožná generalizace na populaci
Kvantitativní výzkum Testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů Je nutné si zformulovat hypotézu a její proměnné umístit do dotazníku a poté ověřit (ne)platnost Př. na tvrzení: „Méně vzdělaní lidé se častěji rozvádějí.“ (proměnnou bude rodinný stav a vzdělání) Metody kvantitativního výzkumu Přímé pozorování (vybrané jevy pozoruji a znamenám si) Rozhovor (přímá interakce s respondentem) Dotazník (odpověď na otázky ve formuláři) Analýza dokumentů (běžné dokumenty dotazovaného)
Kvalitativní výzkum Nejde o testování hypotéz, ale o hledání motivů, které stojí za jednáním lidí Jde o hledání významů, jež lidé přisuzují okolním věcem a událostem Př.: s rozvodovostí – na základě dlouhých hloubkových rozhovorů se rozvádějícími se lidmi ukáže, co to znamená být rozvedený Často používaný pro formulaci hypotéz a následné ověření kvantitativním výzkumem Metody kvalitativního výzkumu Zúčastněné pozorování (každodenní život lidí) Analýza osobních dokumentů (deníky, dopisy…) Nestandardizovaný rozhovor (obecný plán rozhovoru)
Od tradiční společnosti k moderní Problémy jsou jak lokální, tak celosvětové V ČR se jedná o tyto problémy Snižování porodnosti a sňatečnosti Od 1990 u lidí do 30 let Mladí mají více šancí k osobní realizaci (cestování…) Ekonomické důvody (koupě bytu…) Strukturální důvody (problém nalézt věkově blízkého partnera)
Od tradiční společnosti k moderní Stárnutí populace Souvisí s předešlým problémem Rozlišují se 3 skupiny: 0-14 let, 15-59 let a nad 60 let Stárnutí populace znamená, že se zvyšuje podíl osob starších 60 let na úkor mladých lidí Došlo také k rychlému poklesu úmrtnosti Problém nastává v ekonomické sféře – výplata důchodů Řešení Zvýšení hranice odchodu do důchodu Zvýšení daní u lidí v produktivním věku Zvýšení lidí v produktivním věku (porodnost, imigrace) Důchodová reforma (penzijní fondy)
Od tradiční společnosti k moderní Etnocentrismus = interpretace kulturních, společenských a životních jevů cizích kultur v pojmech vlastní společnosti Rasismus = názor, že jedna rasa je nadřazena nad druhou, na základě odlišných vnějších, fyzických znaků Netolerance = nesnášenlivost. Naopak tolerance je znakem civilizované společnosti Výskyt těchto jevů zpochybňuje demokratické principy (rovnost všech lidí)
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN 80-7235-233-4. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. - aktualizované. Brno: Didaktis, 2004, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8568-5. KOŠŤÁLOVÁ, Hana, ed. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu: [sborník z projektu "Varianty - projekt interkulturního vzdělávání]. Praha: Kritické myšlení, 2005. 123 s. Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.