ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Státní správa a samospráva Principy demokracie
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Vznik státních útvarů V.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
STÁT A PRÁVO.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Česká republika – demokratický stát
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
VY_32_INOVACE_SVF32360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
VY_32_INOVACE_SVF33260DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Demokracie a její hodnoty
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Principy demokracie Petr Machala.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Název školy: Základní škola Městec Králové
ÚSTAVA.
Volby , Brno Připravily: Martina Gecová Dominika Prokešová
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Demokracie Seminář politologie.
Demokracie, demokratický právní stát, diktatura
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Mgr. Rostislav Navláčil 6. Základní hodnoty a principy demokracie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Demokracie.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9 ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9. ročník III2-12-01

Výchova k občanství Demokracie Mgr. Vilém Nejezchleb www.os-obroda.cz

Demokracie HISTORIE DEFINICE PRINCIPY FORMY

Historie demokracie Z řečtiny: démos = lid, kratos = vláda vznik ve starověkém Řecku (Atény), Périkles prosazení až v 2. pol. 18. století (Velká Francouzská revoluce) 19. stol. - rozvoj průmyslu a obchodu - snaha o změnu politických poměrů směrem k rovnosti všech občanů, respektování lidských práv a suverenity lidu.

Definice demokracie je forma politického zřízení (vlády) vláda lidu Umožňuje všem plnoprávným občanům účast na správě a řízení státu Založena na principu podřízení menšiny většině a uznání svobody a rovnosti občanů

Principy demokracie Lid je zdrojem veškeré státní moci Zákonodárná moc je obnovována všeobecnými volbami v pravidelných intervalech Zákonodárná, výkonná, soudní moc právní řád Stát slouží lidem, nikoli lid státu Dodržování základních práv a svobod

Principy demokracie Více politických stran Rozhodnutí je vůle většiny, dbá se na ochranu menšiny Decentralizovaná státní správa a samospráva Zabezpečení starých, nemocných a nezaměstnaných občanů Svoboda tisku a projevu

Hlavní formy demokracie PŘÍMÁ NEPŘÍMÁ

Přímá demokracie založena na přímé účasti občanů na rozhodování o věcech veřejných = všelidové hlasování například ve starověkém Řecku dnes forma referenda

Nepřímá demokracie = občan se účastní politického rozhodování zprostředkovaně prostřednictvím zvoleného zástupce, který plní jeho vůli v orgánech státu, regionu či obce VOLBY = nejčastější forma nepřímé demokracie Zachovává si: rovnost, pluralita, dočasnost, kontrola, většinový princip

Druhy nepřímá demokracie Parlamentní vláda vzniká převážně z parlamentu – volby (CZE, GER, GBR) prezident – spíše formální pravomoci Prezidentská Prezident volen přímo – sestaví si vládu (USA, FRA, POL, RUS) výrazné oddělení státních mocí