Volební právo Peter Spáč 30.11.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_25_Politické strany TEMA:Člověk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Politika v ČR Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Maturita 2017 YMNÁZIUM BLANSKO Základní informace o maturitní zkoušce v roce 2017.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zákon o sociálním podnikání
Správa sociálního zabezpečení
TEST 7. POLITOLOGIE
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Politická geografie Volební systém ČR
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Zákonodárná moc Klepněte a vložte poznámky. PRÁVO.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Hranice volebních obvodů
Makroekonomie E 7 - otázky.
Všeobecná deklarace lidských práv (výtah)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Právo sociálního zabezpečení
METODOLOGIE Donald Trump SANEP s.r.o. kvótní výběr multiplechoice
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
RIZIKO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Právo sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Katedra veřejné ekonomie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Správa sociálního zabezpečení
Přehled nejdůležitějších novinek
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Sousedský efekt v senátních volbách
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Výchova k občanství Principy demokracie
POLITICKÝ PLURALISMUS
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
DUM - Digitální Učební Materiál
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Právo sociálního zabezpečení
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Volební právo Peter Spáč 30.11.2015

Volební právo Právo participovat na volebním procesu Dvě strany nestejné mince Základní členění: Aktivní – právo volit Pasivní – právo být volený (nebo zvolený?)

Volební právo Volby Aktivní VP Pasivní VP PS 18 21 S 40 VÚSC Obce EP

Volební právo - atributy Základní atributy VP jak jsou běžně uváděny v moderních demokraciích Všeobecnost Rovnost Tajnost Přímost

Přímé VP Přímá cesta hlasu voliče Hlas se přímo přenáší do finálních výsledků voleb Volba bez zprostředkující instance – žádný jiný orgán nerozhoduje o výsledcích (výjimka – soudy) Je opak přímého VP porušením svobodných voleb a demokratické soutěže?

Tajné VP Garance volby jako individuální a soukromé záležitosti voliče Volební účast akceptovaná jako kvazi veřejný akt, nikoliv samotný výběr voleného subjektu Opak je typický příznak nedemokratické povahy systému Různé praktiky oslabení tajnosti – přímé i nepřímé

Rovné VP Základní zásady: Absolutní podoba je v praxi neuskutečnitelná 1 volič = 1 hlas Každý hlas má stejnou váhu Na každého poslance připadá stejný počet voličů Absolutní podoba je v praxi neuskutečnitelná Nutná akceptace jistých odchylek: „Přirozené“ důvody – nastavení obvodů a pohyby obyvatelstva Umělé důvody - klauzule

Neznamená, že všichni bez výjimky mohou volit Všeobecné VP Neznamená, že všichni bez výjimky mohou volit

Všeobecné VP Volební právo je vymezené tak, aby ho v zásadě každý jednou a bez obtíží nabyl Všeobecné VP znamená absenci příliš restriktivních podmínek (barva vlasů, výška, vzdělání) Akceptované omezující podmínky: Podmínky naplněné objektivním plynutím času (věk) Sankční podmínky (výkon trestu) Navázání na podobu voleb (občanství, pobyt)

Volby do PS PČR Kdo může volit: Překážky: Občané ČR Věk alespoň 18 let Omezení svéprávnosti k výkonu VP Omezení osobní svobody za účelem ochrany zdraví lidu

Možné vyhlídky Rozšíření: Typicky zvažované hranice – 16 nebo 17 let Možné pouze „omezením omezení“ VP pro mladší osoby (před dosažením dospělosti) Typicky zvažované hranice – 16 nebo 17 let Správný krok?

Možné vyhlídky Skotské referendum 2014 McAllister (2012): Jednorázová možnost hlasování od 16 let McAllister (2012): Debaty v Austrálii o VP od 16 – 17 let Nízká podpora tohoto kroku u veřejnosti (ne tak u kandidátů) Nezjištěný nárůst politické participace Minimální dopady na volby z hlediska výsledků stran

Omezení všeobecného VP? Má zůstat všeobecné VP zachované? Politicky nekorektní debaty Různé možnosti (některé využity v minulosti): Zvýšení spodní věkové hranice / zakotvení horní hranice VP vázané na placení daní / základní (politickou) gramotnost / stupeň vzdělání Vážené VP – víc hlasů pro skupiny lidí na základě příjmu, vzdělání

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vždy vyloučena jedna společenská skupina Data: Volební studie 2010

Volební studie 2010 Strana Hlasy (v %) Realita (v %) Rozdíl ČSSD 24,8 22,08 2,72 ODS 19,4 20,22 -0,82 TOP 09 18,1 16,7 1,4 KSČM 10,9 11,27 -0,37 VV 12,7 10,88 1,82 KDU-ČSL 3 4,39 -1,39 SPOZ 2,8 4,33 -1,53

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby do 30 let (24,6 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Bez osob do 30 let Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 26,8 24,8 2 ODS 19,9 19,4 0,5 TOP 09 15,2 18,1 -2,9 KSČM 13,5 10,9 2,6 VV 11,5 12,7 -1,2 SPOZ 2,9 2,8 0,1 KDU-ČSL 3 -1

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby nad 60 let (22,8 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Bez osob nad 60 let Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 21,2 24,8 -3,6 ODS 19,4 1,8 TOP 09 20,9 18,1 2,8 VV 15,1 12,7 2,4 KSČM 5,9 10,9 -5 SPOZ 3,1 0,3 KDU-ČSL 2,7 3 -0,3

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby bez SŠ nebo VŠ vzdělání (18,7 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Bez osob bez SŠ/VŠ Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 22,8 24,8 -2 ODS 22,3 19,4 2,9 TOP 09 18,5 18,1 0,4 VV 12,7 KSČM 9,3 10,9 -1,6 KDU-ČSL 3,1 3 0,1 SPOZ 2,8

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby bez maturity (57,8 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Bez osob bez maturity Volební studie VVP Rozdíl ODS 26,6 19,4 7,2 TOP 09 22,6 18,1 4,5 ČSSD 19,3 24,8 -5,5 VV 11 12,7 -1,7 KSČM 6,4 10,9 -4,5 SPOZ 3,5 2,8 0,7 KDU-ČSL 3,1 3 0,1

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby s čistým příjmem domácnosti do 13 999 Kč (17,2 %) Data: Volební studie 2010

Bez osob s příjmem domácnosti do 13 999 Simulace Strana Bez osob s příjmem domácnosti do 13 999 Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 24,4 24,8 -0,4 ODS 21,1 19,4 1,7 TOP 09 18 18,1 -0,1 VV 13,6 12,7 0,9 KSČM 8,2 10,9 -2,7 SPOZ 3 2,8 0,2 KDU-ČSL 2,9

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: ekonomicky neaktivní osoby (37,6 %) – nezaměstnaní, studenti, důchodci Data: Volební studie 2010

Bez ekonomicky neaktivních osob Simulace Strana Bez ekonomicky neaktivních osob Volební studie VVP Rozdíl ODS 22,9 19,4 3,5 ČSSD 21,1 24,8 -3,7 TOP 09 20,2 18,1 2,1 VV 15,2 12,7 2,5 KSČM 5,9 10,9 -5 SPOZ 3,3 2,8 0,5 KDU-ČSL 2,3 3 -0,7

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: ekonomicky neaktivní osoby (14,3 %) – nezaměstnaní, studenti Data: Volební studie 2010

Bez ekonomicky neaktivních osob Simulace Strana Bez ekonomicky neaktivních osob Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 25,9 24,8 1,1 ODS 20,1 19,4 0,7 TOP 09 16,9 18,1 -1,2 VV 12,6 12,7 -0,1 KSČM 11,5 10,9 0,6 KDU-ČSL 2,9 3 SPOZ 2,8

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: muži (48,6 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Bez mužů Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 25,8 24,8 1 TOP 09 18,8 18,1 0,7 ODS 17,1 19,4 -2,3 VV 13,8 12,7 1,1 KSČM 10,2 10,9 -0,7 KDU-ČSL 3,1 3 0,1 SPOZ 2,9 2,8

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: ženy (51,4 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Bez žen Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 23,7 24,8 -1,1 ODS 21,7 19,4 2,3 TOP 09 17,3 18,1 -0,8 KSČM 11,7 10,9 0,8 VV 11,6 12,7 KDU-ČSL 3 SPOZ 2,7 2,8 -0,1

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby dle znalosti politiky Data: Volební studie 2010

Znalost politiky Index sestavený ze „znalostních“ otázek Klauzule do PS (5 %) Strana nad klauzulí má garanci mandátu (ne) ČR vznikla v 1989 (ne) Volební systém do PS – poměrný / většinový (poměrný) V. Klaus zvolen PS a S za prezidenta (ano) Za každou správnou odpověď 1 bod Rozsah znalostí o politice  0 - 5

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby s počtem bodů 0 (5,3 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Znalost min. 1 z 5 Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 24,3 24,8 -0,5 ODS 19,5 19,4 0,1 TOP 09 18,1 VV 12,8 12,7 KSČM 11,1 10,9 0,2 KDU-ČSL 3,1 3 SPOZ 2,9 2,8

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby s max. počtem bodů 1 (19,1 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Znalost min. 2 z 5 Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 24 24,8 -0,8 ODS 20 19,4 0,6 TOP 09 18,3 18,1 0,2 VV 12,7 KSČM 10,7 10,9 -0,2 KDU-ČSL 3,3 3 0,3 SPOZ 2,8

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby s max. počtem bodů 2 (43,9 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Znalost min. 3 z 5 Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 21,7 24,8 -3,1 ODS 20,2 19,4 0,8 TOP 09 19,7 18,1 1,6 VV 12,8 12,7 0,1 KSČM 10,7 10,9 -0,2 KDU-ČSL 3,6 3 0,6 SPOZ 3,2 2,8 0,4

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby s max. počtem bodů 3 (70,9 %) Data: Volební studie 2010

Simulace Strana Znalost min. 4 z 5 Volební studie VVP Rozdíl TOP 09 21,7 18,1 3,6 ČSSD 21,2 24,8 -3,6 ODS 20,5 19,4 1,1 VV 12,5 12,7 -0,2 KSČM 10,6 10,9 -0,3 KDU-ČSL 3,4 3 0,4 SPOZ 3,1 2,8 0,3

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při omezení VVP? Vyloučená skupina: osoby s max. počtem bodů 4 (91,3 %) Data: Volební studie 2010

Simulace (malý vzorek, N = 132) Strana Znalost 5 z 5 Volební studie VVP Rozdíl TOP 09 27,3 18,1 9,2 ODS 25 19,4 5,6 ČSSD 18,2 24,8 -6,6 VV 8,3 12,7 -4,4 KSČM 6,1 10,9 -4,8 KDU-ČSL 5,3 3 2,3 SPOZ 1,5 2,8 -1,3

Simulace – různá omezení VVP Vyloučená skupina Strana Vol. studie Do 30 let Nad 60 let Bez SŠ/VŠ Bez mat. Do 13 999 ČSSD 24,8 26,8 21,2 22,8 19,3 24,4 ODS 19,4 19,9 22,3 26,6 21,1 TOP 09 18,1 15,2 20,9 18,5 22,6 18 VV 12,7 11,5 15,1 11 13,6 KSČM 10,9 13,5 5,9 9,3 6,4 8,2 KDU-ČSL 3 2 2,7 3,1 2,9 SPOZ 2,8 3,5

Simulace – různá omezení VVP Vyloučená skupina Strana Vol. studie EN vč. důch. EN bez důch. Muži Ženy ČSSD 24,8 21,1 25,9 25,8 23,7 ODS 19,4 22,9 20,1 17,1 21,7 TOP 09 18,1 20,2 16,9 18,8 17,3 VV 12,7 15,2 12,6 13,8 11,6 KSČM 10,9 5,9 11,5 10,2 11,7 KDU-ČSL 3 2,3 2,9 3,1 SPOZ 2,8 3,3 2,7

Simulace – různá omezení VVP Kdo volí Strana Vol. studie Min. 1 b Min. 2 b Min. 3 b Min. 4 b 5 b ČSSD 24,8 24,3 24 21,7 21,2 18,2 ODS 19,4 19,5 20 20,2 20,5 25 TOP 09 18,1 18,3 19,7 27,3 VV 12,7 12,8 12,5 8,3 KSČM 10,9 11,1 10,7 10,6 6,1 KDU-ČSL 3 3,1 3,3 3,6 3,4 5,3 SPOZ 2,8 2,9 3,2 1,5

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při vážení VP? Vážená kategorie - vzdělání: ZŠ – 1 hlas SŠ – 2 hlasy VŠ – 3 hlasy Data: Volební studie 2010

Simulace Strana ZŠ = 1, SŠ = 2, VŠ = 3 Volební studie VVP Rozdíl ČSSD 23,3 24,8 -1,5 ODS 22,1 19,4 2,7 TOP 09 18,4 18,1 0,3 VV 12,2 12,7 -0,5 KSČM 9,8 10,9 -1,1 KDU-ČSL 3 SPOZ 2,9 2,8 0,1

Volby 2010 bez VVP Jak by dopadly volby do PS 2010 při vážení VP? Vážená kategorie - vzdělání: ZŠ – 1 hlas SŠ bez M – 2 hlasy SŠ s M – 3 hlasy VŠ – 4 hlasy Data: Volební studie 2010

Simulace Strana ZŠ = 1, SŠbM = 2, SŠsM = 3, VŠ = 4 Volební studie VVP Rozdíl ODS 23 19,4 3,6 ČSSD 22,5 24,8 -2,3 TOP 09 19,2 18,1 1,1 VV 12 12,7 -0,7 KSČM 9,1 10,9 -1,8 KDU-ČSL 3,1 3 0,1 SPOZ 2,8 0,2